Före och efter jobbet

VARNING för oseriösa telefonförsäljare

181 inlägg 154664 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Kse  
#87146 Har genom åren gått på några nitar när det kommer till telefonförsäljning. Alla vill ju göra en bra deal och det brukar ju vara fantastiska erbjudande man får över telefon.
Blev uppringd av företaget Qall telecom som ville sälja på mig ett mobilabonemang. Man kör på telias nät, behåller samma nummer och ska så klart få billigare räkning i månadens slut. Qall sköter allt tekninsk och betalar övergången(visade sig vara delar av avgiften).
Allt spelas in på band och ska gälla som slutligt avtal, vilket jag inte uppfattade. Det kom hem en bunt med papper som skulle fyllas i där man bland annat ska fylla i ett Leasing avtal på abonemanget?! Mycket verkade luddigt och inga klara prisuppgifter. Jag ringde upp och ville ångra mig vilket visade sig vara omöjligt då jag ingått ett avtal iom telefonsamtalet. Ånger rätt finns inte på samma sätt för företag som för privatperson.
Tog kontakt med kommunens konsumentupplysning som tipsade om Svensk handels svarta lista, där dom inte fanns med. Hon undrade oxå om jag inte har rättshjälp via nån företagar oranisation. Ringde upp Företagar förbundet där jag är medlem och blev vidarekopplad till en advokat. Fick instruktioner om vad jag skulle säga till Qall och hänvisa all framtida komunikation via honom. Slog en signal till Qall och framförde mitt ärende, 10 minuter senare fick jag ett sms om att kontraktet var hävt.
Kan även varna för Yreg, eller yrkesregistret eller yellowregister som dom kallar sig. Säljer hemsidor och är inte seriösa för fem öre, verkar snorbilligt men blir dyr i slutändan

Förut svarade jag inte på dolt nummer och lyssnade på vad försäljarna ville.
Idag får alla direkt ett snällt nej tack, fattar dom inte så får dom en avhyvling som heter duga.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

stegmaster  
#87147 Tråkit at det har blivit såhär, detta med oseriåösa säljare/marknadsundersökare.
Sjalv tar jag inte en telefon längre om jag inte vet hvem som ringar, då jag har tröttnad rejalt på detta. :x
Kollar okjente nummer på dator`n när jag kommer hem om eftan.
Risken er ju att man missar et "viktig" samtal, men den risken får man ta, tycker jag, eller hur??
Kan ju inte sitta hela dagen och prata skit, dessutan blir man ju så arg efter et samtal att det nästnan påvirkar jobbet man ska gjöra. :wink:

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Kse  
#87148 Så gjorde jag oxå förut, men nu har jag bestämt mig för dom ska inte få styra över min telefon.
Trist att behöva bli otrevlig mot försäljare men så är det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87190 Man ska alltid tacka nej och säga inte intreserad till alla mobil och tele försäljare. Det är alltid så gott som alltid i alla fall något fuffens.
Varför ska dom annars försöka få en att byta ett abbonemang som man har till ett dom i sin tur skulle tjäna mindre på...?
Det finns alltid någon hållhake.

Så Nej jag är inte intreserad och lägg på och säg aldrig JA i en konversationen med dom.

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

skogsjan695xl  
#87222 Ja dessa telefon försäljare blir man fruktansvärt trött på. Tror det har ringt 4st till mig sen jag starta företag om att skaffa egen hemsida, de försöker packa på en allt möjligt fån hemsida till tvättmedel.
Var med om en liknade grej som dig KSE, allt verkade jätteluddigt och jag sa klart och tydligt att jag inte ville ha annons som det gällde i detta fallet, men efter 2veckor kom det papper hem att jag godkänt allt och såg en summa på nästan 9000+moms för 3 annons tillfälle.
Jag blev rasande och skickade ett mail direkt då det var sent på kvällen.
Dagen efter ringer dom upp och beklagar sig endel att det varit missförstånd och allt möjligt, dom kunde inte häva köpet då allt var inspelat m.m, men jag fick iaf 50% rabatt så det blev 3900+moms ist, fruktansvärt dyrt iaf, men de fick sig ordentlig utskällning och jag sa klart och tydligt att jag aldrig vill bli kontaktad igen.

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Naders  
#87225 Det här med tvättmedel känns igen.....
Någon firma uppåt landet ansåg att jag behövde en hel lastpall med tvättmedel.
Hade precis tänkt att lägga på luren efter att ha tackat nej till erbjudandet när de undrade om jag fortfarande bodde kvar på adressen de hade......
-Jo det gör jag, hur så? sa jag och anade ugglor i mossen.
De hade fått uppfattningen att jag ville ha grejerna, hur man nu kan teckna ett avtal på en uppfattning???!!
Sa då att jag inte skulle ha något än en gång och det verkade som de förstod då jag ännu inte fått något tvättmedel :)

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87228 Qall ringde mig med klicka direkt när jag hörde deras erbjudande. Vill jag ha nåt så köper jag inte det på telefon

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87248 Nix är ju en trevlig tjänst, även om den bara gäller när telefonförsäljarna söker dig när du är privatperson inte när de söker dig när du är företagare, eller när de ringer din mobil. Dessutom så gäller inte konsumentköplagen oss företagare, vilket är en synnerligen god anledning att vara lika otrevlig som korthyggen mot alla påflugna telefonförsäljare.

Någon som känner till någon fungerande "NIX-tjänst" för oss företagare?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87249 Nix har funkat bra, men nu har de börjat ringa gamla kunder eller kunder men till nåt annat som de vill kränga
och på så sätt kommer de runt Nix på nåt vis, jag skaffade Qall för drygt ett år sedan men inte verkar det vara så billigt som jag trodde först, nå det får löpa kontraktet ut, sen ska jag noga kolla vilken operatör till fasta nätet som har lägsta fasta kostnaden så kör jag allt via mobilen istället.
Ikväll ringde en säljare och sålde på mig 2nr Illustrerad Vetenskap ink en trådlös ljud & bildsändare värde 750:- för 79:-
ibland har jag lätt för att köpa, så han tajmade perfekt.
Jag har åxå börjat med att tacka nej så snällt som möjligt, men ibland är det tålamodskrävande.
Förut var jag bryskare men det känns bara trist i längden.
Nån som har nån lämplig taktik att få dem att tappa tråden? Ifall man har lust att skoja nån gång.

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

stegmaster  
#87253 Om man svarer på samtalet finns det ju mange måter att svara dom på. Jag tycker det enklasta er att låta bli att svara. Hörde at någon påstod att dom inte gjer upp att ringa om man inte svarer, tro mig, det gjör dom.
Det finns dom som har ringt mig nästan dagligen i ungefär 1år, men dom gjer upp til slut. Man måste bara enkelt inte gje efter och svara. Skulle gissa att det irreterar dom mer en att man gnäller på dom.

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87258 Värst är ändå när man svarar och så klickar det bara i luren. Tydligen gör de så att de ringer fler nr samtidigt och den som svarar först tar de.

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Kse  
#87262 Många försäljare skiter i Nix och så länge ingen anmäler så händer inget. Gäller alltså att påtala att man är med i nix och fortsätter dom att ringa så anmäler man.
Har du handlat av ett företag tidigare så har dom oxå rätt att ringa, men då är det väll bara att säga att man nu är med i nix.
Jag var så dum att tog hemtelefonen som företagsabonemang och gör sen avdrag för privata samtal, hade varit bättre att göra tvärt om då jag kunnat ansluta mig till Nix. Har dessutom nummert som Citroen & Nissan handlarens här i stan hade tidigare så jag får en massa samtal av försäljare den vägen och folk som vill köpa bilar förstås, detta trots att det är flera år sen dom bytt nummer.

   TS
Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87360
Slurfi skrev:Nix har funkat bra, men nu har de börjat ringa gamla kunder eller kunder men till nåt annat som de vill kränga
och på så sätt kommer de runt Nix på nåt vis, jag skaffade Qall för drygt ett år sedan men inte verkar det vara så billigt som jag trodde först, nå det får löpa kontraktet ut, sen ska jag noga kolla vilken operatör till fasta nätet som har lägsta fasta kostnaden så kör jag allt via mobilen istället.
Ikväll ringde en säljare och sålde på mig 2nr Illustrerad Vetenskap ink en trådlös ljud & bildsändare värde 750:- för 79:-
ibland har jag lätt för att köpa, så han tajmade perfekt.
Jag har åxå börjat med att tacka nej så snällt som möjligt, men ibland är det tålamodskrävande.
Förut var jag bryskare men det känns bara trist i längden.
Nån som har nån lämplig taktik att få dem att tappa tråden? Ifall man har lust att skoja nån gång.


Försök pracka på dom nåt tillbaka..en begagnad bandtraktor till självkostnadspris eller att du kommer och ta ner ett äppelträd el liknande i deras trägård tex :wink: hehe 8)

Användarvisningsbild

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87363 Rubriken borde istället vara typ: Varning för telefonförsäljare.
Närå, mig stör de inte så mkt egentligen, men det vore bättre om de ringde på mobilen så kan man knalla omkring
eller åka nånstans medan man pratar, det är jobbigt när man står i dörren och är på väg när de ringer.

Avatar Fallback

Re: VARNING för oseriösa telefonförsäljare

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87366 Jag provade här om veckan att bita ihop för att höra hur dom bar sig åt vid inspelningen, jag hade inte på något sätt svarat att jag ville ha något. Frågan vid inspelningen löd med en jäkla hastighet:

-Idag den 6:e mars har jag och D Brown ingått ett avtal om billig telefoni stämmer det att du fortfarande bor på x-vägen xx?
-Tystnad....
-Ja stämmer det?
-Du ska bara ta och lägga ner det du håller på med!

Fortsättningsvis var inte försäljaren lika trevlig i tonen, hävdade att jag ljög om fakta angående mitt nuvarande abonnemang o.s.v :lol:

Det "ja" dom behöver till inspelningen försöker dom alltså lura till sig genom att blanda in en fråga om huruvida ens adress fortfarande är aktuell, jag skulle i.a.f inte må bra av att lura folk på det viset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).