Virkesmätning och Matrisfub

Södra inför en klass för grantimmer

91 inlägg 37673 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86721
Mangan skrev:"Hur man väljer ut träd med goda formstabilitetsegenskaper är en komplicerad fråga, eftersom man normalt inte kan avgöra om ett träd är växtvridet bara genom att titta på det. "

Så nej, skevheten som det tals om där kan omöjligt påverkas.

Skevhet har varit och är ett stort problem. Blunda inte för alla beståndsdelarna i problemet.

Ni som gått apteringskurser har fått vetskap om vad tjurvd åstadkommer. Här kan längdval minska problemet.

Ungdomsvedens omfattning i slutprodukten kan påverkas genom lämplig trängsel i beståndet. Detta skapar också bättre kvalitet i övrigt. Detta spolar Södra.

För den som vill medverka till ett bättre virke med minskad mängd skeva plankor har möjlighet att påverka.
Viljan kan påverkas av svaren i mina frågor i föregående inlägget.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86724 Visst, om jag vore inköpare på ett sågverk så skulje jag också försöka vädja till skogsägarnas känslor och ansvarskänlsa för att "vår" skog skall hållas "fin" för att de skulle kunna sänka priset och tjäna mer. :D

Nu är det ju trots allt så, att Södras prissättning inte påverkar ungdomsveden i deras - eller någon annans - inköpta virke de närmaste 50 åren i alla fall (om ens då). Vi har knappt sett resultaten av 70-talets skogsskötsel än.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86726
Mangan skrev:
Visst, om jag vore inköpare på ett sågverk så skulje jag också försöka vädja till skogsägarnas känslor och ansvarskänlsa för att "vår" skog skall hållas "fin" för att de skulle kunna sänka priset och tjäna mer. :D

Om den inställningen får fritt spelrum blir det inte bra för dej som skogsägare.
Men du skall sälja till Södra som köper dåligt virke till sitt pris, om det bara är sådant virke du har.

Nu är det ju trots allt så, att Södras prissättning inte påverkar ungdomsveden i deras - eller någon annans - inköpta virke de närmaste 50 åren i alla fall (om ens då). Vi har knappt sett resultaten av 70-talets skogsskötsel än.

Visst har detta redan kunnat ses. Mer sprötkvist och frodvuxet.
Därför bör vi lära oss av detta och dra skäliga slutsatser snarast.

Förr valdes virket för olika byggnadsändamål, nu stoppas även dåligt virke in i byggnader eftersom det är det man måste göra av med. Resultatet ser vi.....

Ge ditt svar på frågorna som ställdes tidigare!

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86727
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:
Visst, om jag vore inköpare på ett sågverk så skulje jag också försöka vädja till skogsägarnas känslor och ansvarskänlsa för att "vår" skog skall hållas "fin" för att de skulle kunna sänka priset och tjäna mer. :D

Om den inställningen får fritt spelrum blir det inte bra för dej som skogsägare.
Men du skall sälja till Södra som köper dåligt virke till sitt pris, om det bara är sådant virke du har.


Det virke jag har att sälja de närmaste åren är som det är. Jag säljer givetvis till den som betalar bäst. Visst finns det folk som tycker vi skall sälja till de som betalar sämre av diverse luddiga skäl.

Nu är det ju trots allt så, att Södras prissättning inte påverkar ungdomsveden i deras - eller någon annans - inköpta virke de närmaste 50 åren i alla fall (om ens då). Vi har knappt sett resultaten av 70-talets skogsskötsel än.

Visst har detta redan kunnat ses. Mer sprötkvist och frodvuxet.
Därför bör vi lära oss av detta och dra skäliga slutsatser snarast.


Vilka skäliga slutsatser drar du då av antalet granklasser de senaste 30-40 åren? Har det hjälpt?

Förr valdes virket för olika byggnadsändamål, nu stoppas även dåligt virke in i byggnader eftersom det är det man måste göra av med. Resultatet ser vi.....


Är det resultatet vi ser av att ha 4-5 granklasser som vi ser, menar du? För det virket som är i byggnaderna nu har ju betalats olika...

Tror du på fullt allvar att kvaliteten på virket i byggledet blir bättre om man sänker priserna till skogsägaren? Ursäkta mig, men du kan knappast vilja jobba för skogsägarnas bästa, som du påstår dig göra, om du argumenterar för att vi skall sälja våra produkter till lägre pris?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87115 Bifogar en bild från tidningen Skogen på havererat tak p.g.a. snön. Trots Södra började skottning brast taket. Sannolikt underdimensionering.
Det kan väl inte ha varit dåligt virke? Se bilaga.
-------
ATL har idag en artikel om priskonkurrensen på skog.
Rotpost har ju sin bästa tid i denna typ av prisutveckling som råder nu.
Södras möjlighet att konkurrera på bra skog med sin prislista med sina sammanslagna kvaliteter minskar när inte högre pris premierar bästa kvalitet, som kan vara 90% i denna typ av skog. Se bilaga.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87117 Det visar ju bara att kvalitetsklassning inte är viktigt för att få bra betalt.
Som du kanske känner till, så betalas inte rotposter eller LRK efter kvalitetsklassning heller.

Leder även rotposter och LRK till sämre virke, Bertilsson?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87121
Mangan skrev:Det visar ju bara att kvalitetsklassning inte är viktigt för att få bra betalt.
Som du kanske känner till, så betalas inte rotposter eller LRK efter kvalitetsklassning heller.

Leder även rotposter och LRK till sämre virke, Bertilsson?

Rotpost och LRK bedöms på plats av parterna. Pris sätts efter skogens egenskaper som påverkar längd, diameter och kvalitet på sågad vara.
Alla vet väl att ex. bedömd röta, krök och fel på träden påverkar priset på rotpost.
-----
Din sista fråga känns otydlig och allmängiltig. Men om det förekommer dålig aptering och tillvaratagande av bästa egenskaperna även i denna virkeshandel blir det mer dåligt virke. Detta ger problem för köparen och på sikt lägre betalningsförmåga för timret.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87123
Bertilsson skrev:Men om det förekommer dålig aptering och tillvaratagande av bästa egenskaperna även i denna virkeshandel blir det mer dåligt virke. Detta ger problem för köparen och på sikt lägre betalningsförmåga för timret.


Du har ju tidigare rekommenderat skogsägare att undvika sälja sin skog till företag som slår ihop alla timmerklasser till en klass. Vad har du för rekommendation kring rotpost och LRK, rekommenderar du att man undviker dessa också, då de slår ihop ALLT till en klass?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Skogsrå  
#87128 Kvalite på virke har alltid tagits ut vid justerverket och inte vid mätstationerna, därför är ihopslagning granklasserna ok.

Vid LRK får skogsägaren inte betalt för virke som köparen lämnar kvar på hygget. Vrak som köparen gör, liksom hopblandning av sortiment ect. får skogsägaren så för.
Rotpost är en av de få handelsformer som köpare och säljare är jämnbördiga. Affären görs upp innan skogen är avverkad och är man inte nöjd som skogsägare blir det ingen avverkning.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87134
Mangan skrev:Du har ju tidigare rekommenderat skogsägare att undvika sälja sin skog till företag som slår ihop alla timmerklasser till en klass. Vad har du för rekommendation kring rotpost och LRK, rekommenderar du att man undviker dessa också, då de slår ihop ALLT till en klass?

Var du lärt dej att rotpostvirke genomgående apteras i en kvalitet utan känsla för att bevara bra kvalitet vet jag inte. De kända virkeslärare du hade i Växjö står inte generellt för detta.

Men om du accepterar att din rotpostköpare hanterar dina träd utan hög ambition att bevara hög kvalitet från dessa träd får han en sämre betalningsförmåga till dej nästa gång. Men det är något för dej personligen att fundera på.

När en avverkning börjar, finns det nästan inga vrak i den (förutom uppruttet eller icke upparbetningsbart). De vrak och dålig kvalitet som ökar därefter beror på något bristfälligt som drabbar någon.

Det finns inget justerverk som kan återställa god kvalitet i ursprunglig längd/volym i plankan. Större eller mindre värde är där redan förlorat.

Detta sämre virke får inte komma på fel ställe för då kan det gå som i beskrivna fall i mitt inlägg 7.31 i morse.
Undvik företag som visar dessa brister.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87136
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Du har ju tidigare rekommenderat skogsägare att undvika sälja sin skog till företag som slår ihop alla timmerklasser till en klass. Vad har du för rekommendation kring rotpost och LRK, rekommenderar du att man undviker dessa också, då de slår ihop ALLT till en klass?

Var du lärt dej att rotpostvirke genomgående apteras i en kvalitet utan känsla för att bevara bra kvalitet vet jag inte.


Du får väl ändå försöka läsa ordentligt? Rotposter betalas inte enligt VMF:s kvalitetsklassning, så mycket måste du väl begripa. Hur det apteras spelar därmed ingen roll för säljaren.

Varför skulle min rotpostköpare hantera virket med mer eller mindre finess jämfört med de som köper med AU med allt timmer i en klass, eller de som köper AU med allt timmer i fem klasser? Det är väl snarare så att jag tror mer på en köpare som klarar att betala bra för virket, även klarar att hantera det när han fått det på ett bra sätt.
Senast redigerad av Mangan tis 30 mar 2010, 10:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87137
Skogsrå skrev:Kvalite på virke har alltid tagits ut vid justerverket och inte vid mätstationerna, därför är ihopslagning granklasserna ok.


Jo, jag tror de flesta förstår det. :-)

Vid LRK får skogsägaren inte betalt för virke som köparen lämnar kvar på hygget. Vrak som köparen gör, liksom hopblandning av sortiment ect. får skogsägaren så för.


Det är helt sant, så LRK är inte perfekt. Men, om man inför skördarmätning så slipper man en del av de problemen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Nils.Eriksson  
#87141 Det är väll jättebra att Södra inför en grantimmer klass!

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87149 I dagens Skogen så var det en presentation av jämförprsier, Södra låg näst högst, bara Holmen i norra Småland/Östergötland låg högre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87157
Mangan skrev:I dagens Skogen så var det en presentation av jämförprsier, Södra låg näst högst, bara Holmen i norra Småland/Östergötland låg högre.

Den prisjämförelse som syftas på ser ut på följande sätt för Götaland.
Detta är ett nytt sätt att testa många köpare kontinuerligt. Andra varianter har förekommit i Skogen. ATL har flera gånger haft en grundlig prislisteundersökning av några köpare i samma inköpsområde.

Siffrorna i Skogens undersökning är av art så de måste tas med reservation. Det jag nu nämner skall dock inte uppfattas som att testen är meningslös. Men kontakt med redaktören har bekräftat bristerna jag nämner.
Inga premier eller tillägg är med. Köpare i Småland och Halland har upp till 175 kr/m3 i tillägg. Se mitt första inlägg i morse.
Ingen korrigering för fuskfub/matrisfub ex. Södras talltimmer där detta döljs för leverantörerna.
Ingen hänsyn till att köparens timmer gäller från olika klen diameter. Ex. Södra har genomgående 18 cm som minsta diameter. Holmen verkar ha 14 cm och därmed kan valfria längder användas även på klenvirke. Man slipper ett kostnadskrävande kubbsortiment i avverkningen
Ingen kommentar om prislistans längdmoduler och mycket mer.

Detta kan ni som "marknadskraft" begära och få med i dessa tester.

Ibland är inte tillvaron så enkel som den ser ut. Det som görs nu kan dock få ut köparna "på banan".
Pristabell.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).