Vedmaskiner, flishuggar

spånsug....

17 inlägg 8835 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: spånsug....

stegmaster  
#87110 Fatter egentlig inte att detta ska vara så svårt.
Själv settar jag dit en vanlig traktorskopa(snöskopa 1,5m3) bredvid vedmaskinen och en plastburk ca 150l under sågutkastet. Tömmer plastburken vid varje pause (när 3 1m3 paller er fulle), vid dagens slut gör man rent rundt/under maskinen och kaster i skopan, kjör och tippar denna. Detta tar ca 5 min varje dag, så fatter egenlig inte att detta er nåt stort problem.

Trejon
Avatar Fallback

Re: spånsug....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87114
stegmaster skrev:Fatter egentlig inte att detta ska vara så svårt.
Själv settar jag dit en vanlig traktorskopa(snöskopa 1,5m3) bredvid vedmaskinen och en plastburk ca 150l under sågutkastet. Tömmer plastburken vid varje pause (när 3 1m3 paller er fulle), vid dagens slut gör man rent rundt/under maskinen och kaster i skopan, kjör och tippar denna. Detta tar ca 5 min varje dag, så fatter egenlig inte att detta er nåt stort problem.



visst går det att göra på det viset, men det ska va enkelt när man kör, å jag förbereder för sesongens vedhuggning nu å ska bygga tak osv över traktor å vedmaskin, men efter son ja inte har så gott om plats då veden ligger på ena sidan´å tippvagnen står på andra så kommer själva "taket" inte bli mer än max 3.5 meter brett, lagomt så det täcker traktorn å vedmaskinen, sen ska ja bygga in traktorn till viss del för att slippa störa grannarna i området... DÄRFÖR vill ja ha det bortblåst...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).