Föryngring

Myrodling

50 inlägg 30067 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Myrodling

flisshejk  
#87083 Skogsintresserad undrar ska man plöja marken för att gynna självsådd. När du dikar så planera ut dikesjorden lite grand så att du får en bredare sträng med öppen jord, du behöver inte plöja hela området men det skadar nog inte om du plöjer några fåror med två-tre meters mellanrum, jag har själv genom tillköp av mark ca 15 ha nedlagda myrodlingar där jag under denna tid skördat självföryngrad björk minst två gånger, har även funderingar att rensa diken och plöja fåror som jag föreslog. kan nämna att jag i fjol höst röjde en bäckkant som dikades för 30 år sedan där fanns björkar som var mellan 20och 30 cintimeter i roten ganska hygglig tillväxt för våra förhållanden.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Myrodling

Skogshuggarn  
#87091
skogsintresserad skrev:till skogshuggarn" måste jag anmäla plantering? skiftet är mindre än 50 Hektar produktiv skogsmark men det totala ytan är större än 50 om jag räknar in den ritiga myren åxå.


När det gäller plantering av "exoter" så ska allt över 0.5 ha sammanhängande anmäls till Skogsstyrelsen, och dit hör nog Svartgranen fortfarande.

Jag stödjer fö både Axwells och Flisshejks råd om dikning/MB, oavsett föryngringsmetod,,,,,

Avatar Fallback

Re: Myrodling

axwell  
#87140 Min skogsnestor med stor erfarenhet av skogsbruk i malåtrakten betonade vikten av träaska. I sin yrkesroll hade han sett prov på åtskilliga misslyckanden med olika trädslag. I Finland finns det lyckade tallplanteringar där man dikat och använt träaska. "Myrmarkerna påminner om tallhedar".
Samma källa menar att kråkris är lika förödande som ljung vid föryngring, han rekommenderar hyggesbränning om det finns mycket sådan markvegetation(svårighet att hitta rätt kompetens och läggning hos medhjälpare). Högläggning är ett alternativ men inte lika långsiktig och dyrare(missade att fråga om min favoritmetod; invershögläggning). Harvning är inte meningsfullt.
Självföryngrad björk anses som ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Myrodling

Nils.Eriksson  
#87143
flisshejk skrev:...kan nämna att jag i fjol höst röjde en bäckkant som dikades för 30 år sedan där fanns björkar som var mellan 20och 30 cintimeter i roten ganska hygglig tillväxt för våra förhållanden.


Det låter riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87205 Det är starr som växer där........men plantera lövträd kräver väl staket runt för viltskador eller?

Mkt intressant med skogshuggarns plantering he he

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87207 Nils...... du där diken rensats växer det som bara den och där jorden lagts...har jag sett...hmm konstigt

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87208 Axvell vet du vad det kostar per H att få aska utkört?

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87210
Nils.Eriksson skrev:
flisshejk skrev:...kan nämna att jag i fjol höst röjde en bäckkant som dikades för 30 år sedan där fanns björkar som var mellan 20och 30 cintimeter i roten ganska hygglig tillväxt för våra förhållanden.


Det låter riktigt bra.



Ps....Vad handlar boken om?....och vem är den bra för?

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87218
axwell skrev:
skogsintresserad skrev:..ska man plöja upp marken för att hjälpa självsådd?


Det beror på vilken vegetation som finns där sommartid, starrhö, skvattram och polarull kan göra det svårt annars.
Om det finns mycket ljung är det nästan tvunget att tilta upp torvan.



Starr...

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87227 Hittade denna länk....mkt intressant.

http://www.skogforsk.se/sv/sys/2298/2833/2973/2994/

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

axwell  
#87232
skogsintresserad skrev:Axvell vet du vad det kostar per H att få aska utkört?

Nej men för 6 ha skulle jag använda en traktor med gödselspridare, min nestor har mest sysslat med större ytor, och jag med ännu mindre.
Träaska bör något värmekraftverk vilja bli av med.
skogsintresserad skrev:Det är starr som växer där........men plantera lövträd kräver väl staket runt för viltskador eller?

Starr, kan det vara gråstarr, jag ser inte........................annat än att det bör räcka att plöja.Själv skulle jag använda min minitraktorgrävare med extra breda däck för alla delmoment.
Lövträdet björk är säkrast mot viltskador, tål lite misshandel. Med tall är det älgbetning som är den största nackdelen eller risken och att tallen har ca dubbelt så lång omloppstid.
Såg att du frågade om en bok, vet inte vilken du menar men: "Skog i förvandling" av Stig Hagner behandlar delvis myrmarksproblem och träaska.

Avatar Fallback

Re: Myrodling

Contorta  
#87279 Finns många problem att skogsodla på gammal myrodling. Om det inte kommer (glas-)björk av sig själv, markbered (högläggning) och hoppas på björk en gång till. Röj sedan i tid så att valda huvudstammar får en chans att utvecklas. Jag är tveksam till att andra dyrare investeringar har tillräcklig chans att lyckas för att vara värt risken och investeringen.

Gran och svartgran kan man teoretiskt plantera efter högläggning, men risken är stor att de fryser upp eller på annat sätt aldrig blir något.

Avatar Fallback

Re: Myrodling

axwell  
#87286 Vilken budget har du, tror som Contorta att det är riskfullt att investera alltför stora belopp. Min nestor var här på besök och talade om en lyckad hyggesbränning i Malå där man använde helikopter för att styra bränning/släckning, piloten fick beröm. Troligen ingen lågbudgetlösning.
Vi saknar erfarenhet av contorta på myrmark, men det har kanske någon annan.
Nestorn har haft problem med ren-"näringen" i samband med dikning. Renskötarna menar att de inte kommer fram med skotrar/atv över planteringen pga dikena. "Miljöflummare" kan ha invändningar.
Viltskador: En rekorderli schirhag(skall jag översätta för rikssvenskarna, jag säger stjäirha?). Fast det förutsätter att du har gott om tid, och vem har det!
I Malå antar jag att glasbjörk dominerar framför vårtbjörk, älgen föredrar den vårtiga.

Avatar Fallback

Re: Myrodling

alias  
#87364 Slänger in denna länk:

http://www.ksla.se/sv/retrieve_file.asp?n=1274&t=ksla

Om jag inte missminner mig helt så är Björn Hånell är den på SLU i Umeå som sysslat mest med dikning och askgödsling på torvmarker (kanske lite off topic, men fattade det som att det rörde sig om organiska jordar för din del), kontakta honom han kan säkert ge dig råd och tips.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Myrodling

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87377
skogsintresserad skrev:Axvell vet du vad det kostar per H att få aska utkört?


I en gallring i fjorl fick jag betala 150:/ha. Eller var det 200:-? Sök lite, det kanske jag skrev när jag fortfarande kom ihåg. :smile: Då ingick askan, och det var ett stort område som jag delade med grannen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).