Föryngring

Myrodling

50 inlägg 30086 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Myrodling

skogsintresserad  
#86961 Någon som har något bra tips om vad man kan plantera på en gammal myrodling? Västerbotten Malå. 6 hektar



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Myrodling

Skogshuggarn  
#86967 "Picea Mariana" kan kanske vara ett alternativ?.

Är det surt/blött?,,,,,,

Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#86993 Ja kanske det..hmm.....men utbudet på dessa är väldigt begränsad och jag tänker på ekonomin..

Nja det är ej så blött.....diken finns och en viss självföryngring finns av både tall och gran...men jag skulle vilja hjälpa det

på traven lite....synd att jag ej kan få in någon bild här.

Vet du priset på svartgrans plantor?

Tack för ditt svar...!

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

axwell  
#86995 Det som brukar saknas i myrjordar är kalium, det finns i vedaska. Svartgran är nog fin men växer långsamt och blir sällan timmer.
Min skogsnestor kan en hel del om skogarna runt Malå och Gargnäs, om tillfälle ges skall jag rådfråga. Kan gissa att rådet kan bli, dika ur mer så höjs marktemperaturen och plantorna växer fortare. Vedaska är vi helt eniga om.

Användarvisningsbild

Re: Myrodling

Skogshuggarn  
#86996 Merkostnaden för svartgran jämfört med inhemsk var ungefär som att anlita någon för plantering - om jag kommer ihåg rätt?.
Jag kan iofs rådfråga mina fakturor, men de börjar vara några år gamla, så mitt tips är att kontakta plantskolor för daxfärska priser.
6 ha - även om det rör sig om delvis stödplantering, borde dessutom ge ett bättre styckepris än vad jag fick.

Svartgran har dock bra renome som föryngringsmtrl på just torvmarker, så jag tycker absolut att du ska konsultera de tester som bla Skogforsk har gjort.
Är det dessutom dikat så förbättras oddsen, men Skogsstyrelsen ska givetvis säga sitt innan plantering.

Användarvisningsbild

Re: Myrodling

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87006
skogsintresserad skrev:Någon som har något bra tips om vad man kan plantera på en gammal myrodling? Västerbotten Malå. 6 hektar


:)
Jag som tänkte att du skulle odla myror...

//.D

Avatar Fallback

Re: Myrodling

flisshejk  
#87060 Vi var fyra stycken markägare som för ca 40 år sedan lät lura oss att plantera gran på nedlagda myrodlingar själv planterade jag 8 ha det var det mest misslyckade skogsprojekt som vi gjorde inte en enda gran har blivit något som liknar träd de som finns är inte ens så stora så att en hare kan gömma sig under den, strunta i barr och satsa på löv har du möjlighet så dika marken först, då kommer du att få upp självföryngrat löv det kan jag nästan garantera.

Avatar Fallback

Re: Myrodling

axwell  
#87062 Minsta motståndets lag, jag tror att flisshejk är inne på rätt spår.

Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87065 Diken finns varav några stickdiken som jag ska rensa i sommar....ska man plöja upp marken för att hjälpa självsådd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87067 till skogshuggarn" måste jag anmäla plantering? skiftet är mindre än 50 Hektar produktiv skogsmark men det totala ytan är större än 50 om jag räknar in den ritiga myren åxå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87068
flisshejk skrev:Vi var fyra stycken markägare som för ca 40 år sedan lät lura oss att plantera gran på nedlagda myrodlingar själv planterade jag 8 ha det var det mest misslyckade skogsprojekt som vi gjorde inte en enda gran har blivit något som liknar träd de som finns är inte ens så stora så att en hare kan gömma sig under den, strunta i barr och satsa på löv har du möjlighet så dika marken först, då kommer du att få upp självföryngrat löv det kan jag nästan garantera.





Ojjj vilken investering....ej så kul. tack för ditt råd ang lövträd:

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87069
Sundhult skrev:
skogsintresserad skrev:Någon som har något bra tips om vad man kan plantera på en gammal myrodling? Västerbotten Malå. 6 hektar


:)
Jag som tänkte att du skulle odla myror...

//.D




Myror är bra mot barkborre....he he

   TS
Avatar Fallback

Re: Myrodling

skogsintresserad  
#87070
skogsintresserad skrev:
Sundhult skrev:
skogsintresserad skrev:Någon som har något bra tips om vad man kan plantera på en gammal myrodling? Västerbotten Malå. 6 hektar


:)
Jag som tänkte att du skulle odla myror...

//.D




Myror är bra mot barkborre....he he


Men jag tror att det är lättare att odla bananflugor........*s*

   TS
Användarvisningsbild

Re: Myrodling

Skogshuggarn  
#87077
flisshejk skrev:Vi var fyra stycken markägare som för ca 40 år sedan lät lura oss att plantera gran på nedlagda myrodlingar själv planterade jag 8 ha det var det mest misslyckade skogsprojekt som vi gjorde inte en enda gran har blivit något som liknar träd de som finns är inte ens så stora så att en hare kan gömma sig under den, strunta i barr och satsa på löv har du möjlighet så dika marken först, då kommer du att få upp självföryngrat löv det kan jag nästan garantera.


Då bör det väl poängteras, att detta (med allra största sannorlikhet), var inhemska gran/ barrplantor, och inte Svartgran.

Annars så har vi gjort ungefär samma manöver med ett självföryngrat och förhärskande lövbestånd med visst inslag av tall på fuktig torvmark.
Lövet röjdes bort och tallen sparades, men med facit i hand, 15-20 år senare, så skulle vi ha gjort precis tvärt om - och så blev det oxå.
Till försvar får man väl säga att detta var i slutet av epoken när allt löv inte hade mer värde än att man högg det till egen ved

Avatar Fallback

Re: Myrodling

axwell  
#87080
skogsintresserad skrev:..ska man plöja upp marken för att hjälpa självsådd?


Det beror på vilken vegetation som finns där sommartid, starrhö, skvattram och polarull kan göra det svårt annars.
Om det finns mycket ljung är det nästan tvunget att tilta upp torvan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).