Motorsåg och handhållet

Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

101 inlägg 42001 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Robertberg  
#86828 Antar att du testat med att öka mängden smörja?
Är du nöjd med arborolen annars kanske det är en idé att köra med vanlig olja i endast 441an?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

axwell  
#86857 Nu har du ett gyllene tillfälle att utvärdera ren rapsolja direkt från din livsmedelsaffär. Inte så macho som diesellukt och spillolja, snarare dess motsats betr. miljöförstöring.
Finns nu på Willys för 13,50 kr/l inkl matmoms i 2 l frp. Rengör först sågen från det klet du hittills använt. Låt pumpen stå i ett normalläge.

Lycka till !!!

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86864 På Stihl 200 är det väll 1,3 och på Stihl 441 är det 1,6

Martin

Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Jacky  
#107956 Halloj!
Lite trådlyft igen :smile:
Ni som hugger mycket använder ni fortfarande Arborol eller är det något annat som fungerar bättre? Det verkar som en del tyckte att Arborolen var mycket bra och andra som gick över till "vanlig olja" ganska snart pga diverse problem :???:
Har ni förslag på en olja som funkar bra på vintern.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Svante Hansson  
#109044 Funkar kanonbra om du byter ut 1 del vatten mot frostskydd i proffssågarna -stabila smörjsystem. Smörjer o kyler bra, och blir också billig i ängden, men den största fördelen är nog lukt och renhet på såg och kläder

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139538 Det börjar bli svårt att få tag på Arborol. Och där jag hittat den fanns den bara i 1 liters dunk.

Jag har fortfarande problem med Arborolen i Stihl 200, men inte i någon annan såg.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Svante Hansson  
#139546 Har aldrig funkat i den sågen - synd men så är det
_Du kan beställa från mig
/S

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139563 Bra Svante. Vet du varför det inte funkar och funkar det i den nya 201:an?

Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Nonkan  
#139580 1L och 5L ska inte vara några problem att få tag på, finns på lager hos Oregon enligt deras ordersystem iaf. 20L verkar svårare...

Vet inte vart det tog vägen riktigt, har inte sett någon marknadsföring om det på länge.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Vedia.se  
#139594 Har någon mer än jag problem med arbarolen i vedmaskiner? Tycker att det är svårt att få till en lagom mängd, antingen kommer det massor och det skvätter som f-n eller så bränner kedjan?
Hakki 1x-42 med .404 kedja om det har någon betydelse

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139667
Nonkan skrev:1L och 5L ska inte vara några problem att få tag på, finns på lager hos Oregon enligt deras ordersystem iaf. 20L verkar svårare...

Vet inte vart det tog vägen riktigt, har inte sett någon marknadsföring om det på länge.


Nog tror jag att Oregon har på lager men om för få köper så tar inte återförsäljare hem det och har på hyllan vilket jag tror är problemet i mitt fall.

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Fredrik Reuter  
#317398 Trådlyft! :D
Finns Arborol att få tag på idag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Nonkan  
#317501 Tror inte det. Pratade med Oregon-säljaren och det var visst ingen försäljningssucce, så jag har för mig att det utgått.

Idén är ju bra, men lite meckigt att hålla på med..

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317515 Fanns det inte nån mer som hade torr olja?
Jag har för mig jag såg det nån annanstans...

Användarvisningsbild

Re: Oregon Arborol, vattenblandad sågkedjeolja

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317520
Mange skrev:Fanns det inte nån mer som hade torr olja?
Jag har för mig jag såg det nån annanstans...


Arborol är ingen torr "olja"! den är våtare/blaskigare än vilken olja som helst skulle jag tro! som skärvätska till borr/svarv! var rikigt trevigt att använda! framförallt kylde den ner både kedja,svärd o oljetank när det var varmt! men som sagt lite "meckig" att blanda mm! tror att jag har en 20l dunk på "lagret" än!!? :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).