Virkesmätning och Matrisfub

Södra inför en klass för grantimmer

91 inlägg 37666 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85835 På Södras årsmöte i Tranemo 17 mars framförde en man sin oro för konsekvenser av de sammanslagna grankvaliteterna.

* Svaret kom genast från Södras regionchef att man ville ha bra längder på virket. Kvaliteten trodde man skulle klara sej ändå.
* Kritik har framförts frikostigt på alla årsmöten jag sport synpunkter ifrån denna veckan. Kanske var det därför som ordf. på detta möte omedelbart styrde över diskussion på annat ämne.
* Jag fick senare under frågestunden möjlighet att yttra mej i frågan och framförde då delar av det som skrivits här tidigare. Bl.a. att mängden dåligt virke (”kvalitet 2”) ökar 50%.
* Genast blev tonen från Södras regionchef hovsammare. Han avslutade med att ”om det blir så kan vi gå tillbaka till 2 kvaliteter”.
* Södras ordf. Lars-Erik Åström tog i samband med att han senare besvarade en annan fråga tillfället att komplettera med en något betänksam synpunkt på problemet med sammanslagna kvaliteter med följande ord ”Vi måste bevaka så inte vårt rykte omkring vårt timmer blir negativt”.

Ytterligare synpunkter och beteende från personer i och omkring Södra tyder på att en betydande oro infunnit sej efterhand omkring de sammanslagna kvaliteterna. Det återstår att se om detta bemöts med nya regler eller dolda kostnadssänkningar.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

vastergarden  
#85846 Månne jag ha fel. De nya sammanslagna klasserna i gran blir förhoppningsvis inte en stor flopp i klass med det fiasko som matrisfubb är i S Sverige. Men å andra sidan är det ju endast vi som skogsägare som drabbas, det är ju inte så farligt eller????

Y E Västergården

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85848 På Östgöta Södras årsmöte så frågade jag hur de hade tänkt när en enhetsklass infördes på grantimmer.
Svaret var att andelen klass 2 timmer var så liten så det hade ingen betydelse :???:
Andelen frodvuxen åkergran kommer att öka markant då planteringar som gjordes på 60-talet
snart är klara för slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85849
Röjkvist skrev:På Östgöta Södras årsmöte så frågade jag hur de hade tänkt när en enhetsklass infördes på grantimmer.
Svaret var att andelen klass 2 timmer var så liten så det hade ingen betydelse :???:
Andelen frodvuxen åkergran kommer att öka markant då planteringar som gjordes på 60-talet
snart är klara för slutavverkning.

Svaret på mötet var felaktigt.
Datortest på VMF:s trädbank visar att mängden dåligt virke ökar till ca 30% i genomsnitt.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bengt.Svensson  
#85850
Röjkvist skrev:På Östgöta Södras årsmöte så frågade jag hur de hade tänkt när en enhetsklass infördes på grantimmer.
Svaret var att andelen klass 2 timmer var så liten så det hade ingen betydelse :???:


I mina leveranser har det varit betydligt mer än 5% klass 2. Kanske det beror på att det jag hugger mest är städning?? Jag är iallafall glad över att det förra systemet med fyra klasser försvann, det var helt hopplöst att aptera bra, det mesta hamnade i klass 3 hur man än kapade.... :lol:

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

alias  
#85853 Jag inser problemet med att slopa kvalitetsklasserna, med vad det kan innebära för slutprodukternas kvalitet och därmed företagets rykte.

Tror dock att detta är ett konjunkturberoende problem (kommer vi att återgå till 2 grantimmerklasser när efterfrågan minskar? Jag tror det, då har industin råd att vara mer kräsna utan att riskera att få för små volymer). Tror att det är ett svar från Södras sida på att Sydved och privata aktörer som Skånetimmer i höstas gick ut och bjöd ett pris rakt över för både klass 1 och 2.

I augusti bjöd t.ex. Sydved nästan 19 % utöver Södras listpris för gran i klass 1 inkl. premie för dubbelcertifiering. Och då var Sydveds bud för både klass 1 och 2 och utan längdkorrektion (vi sålde leveransvirke och hade man velat utnyttja det så skulle man ju endast huggt korta stockar, men vill man att de ska vara intresserade av att handla med en igen till liknande priser så anser jag inte att man bör utnyttja denna möjlighet om/när skogen tillåter längre stockar).

Och för den som undrar, nej det var inga större mängder, tror det rörde sig om ca 100 m3fub.

Jag kan köpa att man betalar samma pris för det som är mer frodvuxet, det går ju inte att göra något åt med apteringen, men vad jag inte kan förstå är varför man riskerar att få in oerhört krokigt virke i industrin (hur fan gör man om halva sågcylindern är 12 dm för kort på en 31:a? vem vill ha virke som är 18-19 dm? hur grova är inte fiberstörningarna på den halvan som går att såga?), eller röta?

Begriper inte att man sågar klass 2 i dagsläget och att prisskillnade inte är större gentemot klass 1!

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85858
Bengt.Svensson skrev: Jag är iallafall glad över att det förra systemet med fyra klasser försvann, det var helt hopplöst att aptera bra, det mesta hamnade i klass 3 hur man än kapade.... :lol:

Vid tiden för 4 klasser var:
Kl.1 ett finkvistigt snickerivirke som ibland gav helt kvistren vara. Några % var möjligt i bra bestånd. P.g.a. okunnighet blev utfallet i stort ca 0.3%. Priset kunde vara 100 kr högre än normalkvalitet.
Kl.2 ett friskkvistsvirke för ytter- och innepanel. Ca 10% i denna kval. Undantagsvis 25%.
Kl.3 Var normalkvaliteten.
Kl. 4 var bl.a. tjurbemängt och ruttet. Ca 10-15%.

Sammanfattning: Kvalitet 3 var mängdkvaliteten som formellt 1 jan 2008 blev klass 1 tillsammans med tidigare kval 1 och mesta delen av kval 2. Alltså en sammanslagning till ett lägre kvalitetskrav (likt Södras nuvarande sammanslagning).
Möjligheten att få ett mervärde på de klena finkvistiga stammarna och panelkvaliteten försvann.

Förespråkare på Såg i Syd ville då i stället skapat ett något rymligare/större finkvistigt kvalitet 1-sortiment för att stimulera att komma åt bättre medelkvalitet i virkesfångsten. Ett annorlunda kvalitetstänk än vad Södra nu förespråkar.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bengt.Svensson  
#85863
Bertilsson skrev:Kl.1 ett finkvistigt snickerivirke som ibland gav helt kvistren vara. Några % var möjligt i bra bestånd. P.g.a. okunnighet blev utfallet i stort ca 0.3%. Priset kunde vara 100 kr högre än normalkvalitet.
Kl.2 ett friskkvistsvirke för ytter- och innepanel. Ca 10% i denna kval. Undantagsvis 25%.
Kl.3 Var normalkvaliteten.
Kl. 4 var bl.a. tjurbemängt och ruttet. Ca 10-15%.

Sammanfattning: Kvalitet 3 var mängdkvaliteten som formellt 1 jan 2008 blev klass 1 tillsammans med tidigare kval 1 och mesta delen av kval 2. Alltså en sammanslagning till ett lägre kvalitetskrav (likt Södras nuvarande sammanslagning).
Möjligheten att få ett mervärde på de klena finkvistiga stammarna och panelkvaliteten försvann.

Förespråkare på Såg i Syd ville då i stället skapat ett något rymligare/större finkvistigt kvalitet 1-sortiment för att stimulera att komma åt bättre medelkvalitet i virkesfångsten. Ett annorlunda kvalitetstänk än vad Södra nu förespråkar.

En bra beskrivning! Pga av rädsla för vrak så fick jag knappt något i klass 4 utan högg det som massaved, efter ett tag så tröttnade jag även på att räkna antal kvistar och årsringar så det fick bli som det blev...nästan allt i klass 3 och enstaka bitar i klass 2 och 1. Det nuvarande systemet tycker jag är betydligt bättre.

Avatar Fallback

Är det "lutfisk" vi odlat?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86667 Med låg grad av humor förmedlas detta. Bättre virke tycks behövas och detta kan komma om 70 år. Hur det blir tills dess får vi se tillsammans med de nya utspelen omkring timmerklassning.
Tidningens Skogens e-skogen har nämligen följande lilla skrivning.
"Trädförädling kan minska andelen skevt virke. Betydande mängder byggnadsvirke är så skevt att det måste kasseras. Nu visar Henrik Hallingbäck från SLU att skogsbruket kan minska problemet genom att välja plantmaterial som härstammar från föräldraträd med fibrer som lutar mindre. "

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86685 Virket var skevt när det betalades i fyra olika virkesklasser för gran, och det är lika skevt nu när det betalas i en.

Notera att ingen forskare ännu föreslagit man skal införa fler klasser för att få träden rakare. :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86691 Hur skulle en skördarförare eller skotarförare med säkerhet kunna sortera bort alla stammar som ger skeva plank?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är det "lutfisk" vi odlat?

Bengt.Svensson  
#86693
Bertilsson skrev:..."Trädförädling kan minska andelen skevt virke. Betydande mängder byggnadsvirke är så skevt att det måste kasseras. Nu visar Henrik Hallingbäck från SLU att skogsbruket kan minska problemet genom att välja plantmaterial som härstammar från föräldraträd med fibrer som lutar mindre. "


En sak som jag tror på är att vid föryngring avverka de krokiga tallarna och lämna tallar som är raka och fina som fröträd.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86695 Jag vill minnas att det är svårt att se hur pass vridet ett träd är med hjälpa av blotta ögat. Man måste ta av barken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86710
Mangan skrev:Virket var skevt när det betalades i fyra olika virkesklasser för gran, och det är lika skevt nu när det betalas i en.

Vi är överens i så fall.
Virket har länge varit för skevt. Det var argument för att införa stålreglar för 15 år sedan.
Virkesmängden som ger skev sågvara kommer dock nu att öka när Södras uppmaning att inte stanna vid fel/skador som ger skevt virke. Följden blir längre plankor med skevhet. Därmed ökar mängden med fel i virkesmängden.

Ett ex. som kan bli följden är när två fel tidigare var lönsamt att apteras in i en stock. Denna stam kan nu ge två stockar med fel/skevhet och de kan t.o.m. bli långa.

Skevhet beror också på mängden ungdomsved (de första ca 20 åren från märg. Denna mängd ungdomsved ökar med Södras utspel när breda årsringar som förutom mer ungdomsved ger "balsaträ" som packar sej vid belastning.
Dessutom uppmanar Södras nya klassning och skötselmetoder till ännu mer frodvuxet virke.

Vill ni ha mer skeva och dåliga plankor i era hus?
Vill ni betala samma pris för dåliga som bra plankor?
Vad betyder det om sydsvenskt virke får samma renommé som de kinesiska varor ni nämnt om?

Har detta ingen betydelse i era ögon så låt er inte beröras av detta.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86716
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Virket var skevt när det betalades i fyra olika virkesklasser för gran, och det är lika skevt nu när det betalas i en.

Vi är överens i så fall.
Virket har länge varit för skevt. Det var argument för att införa stålreglar för 15 år sedan.
Virkesmängden som ger skev sågvara kommer dock nu att öka när Södras uppmaning att inte stanna vid fel/skador som ger skevt virke.


Rapporten du citerade pratar om växtvridenhet. Så vitt jag vet ingår inte det i klassningsreglerna.

"Hur man väljer ut träd med goda formstabilitetsegenskaper är en komplicerad fråga, eftersom man normalt inte kan avgöra om ett träd är växtvridet bara genom att titta på det. "

Så nej, skevheten som det tals om där kan omöjligt påverkas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).