Vedmaskiner, flishuggar

fundering igen....

12 inlägg 4328 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fundering igen....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85332 Har ju tidigare tittat på elverk att driva vedmaskinen med, för att få lös enda traktorn till att lyfta fram virket med, tyvärr är alla elverk i den storleken ganska dyr att köpa.... sen har ja letat traktor som inte är för dyr, som man kan driva vedmaskinen med, men eftersom dom billigare traktorerna som är nått att ha försvinner på en gång, då menar jag dom mellan 10-20 tusen (å INTE är belägna 100mil bort!!!), mer har ja INTE tänkt att lägga, men så kom ja på att jag sett en vedmaskin, kommer inte ihåg märket, men den drevs av en gräsklippar motor, så nu kommer min fråga, räcker en 13hk vanguard (stavfel?) motor (med horisontal axel) å en rem direkt på traktor uttaget på vedmaskinen? jag kan få tag på en sådan motor för bara nån tusing som nästan är oanvänd, men man vill ju inte slänga pengarna i sjön på nått som inte funkar så.... ja antar att en sådan motor ligger på ca 500rpm i tom gång??? då skulle det i princip bara vara att växla på den 1:1 på traktor uttaget på vedmaskinen eller???

Nu måste ni svara;)!!! :lol:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: fundering igen....

Henrik Petersen  
#85336 Japa 300 finns att köpa med 13hk honda så nok bör det funka, frågan är bare om du blir nöjd med prestanda när du är van vid att driva den med traktor. Jag har haft en gammal Kisa super kombi, ursprungligen traktordriven, med en 4 cyl Perkins tröskamotor. Det fungerade helt perfekt. Motorene från skördetrösker är velägnede for endamålet då de sitter som et paket med remskiva, kylare och alt annat monterat på en ram.

Henrik

Avatar Fallback

Re: fundering igen....

Henrik Petersen  
#85963 det ligger en ny yanmar diesel 17hk incl kylare, genarator och elstart for 15.000,- på blocket, liten och smidig.

Avatar Fallback

Re: fundering igen....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86036
Henrik Petersen skrev:det ligger en ny yanmar diesel 17hk incl kylare, genarator och elstart for 15.000,- på blocket, liten och smidig.


Jag såg det, men nu har ja ev hittat en traktor i grannbyn som ja ska kolla på imorrn...;)

   TS
Avatar Fallback

Re: fundering igen....

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86466 Om det inte blev något traktor köp kan jag rekomendera att köpa en 15hk motor hos Göranssons.Jag köpte en 15hk med elstart,för den betalade ja 3400+m dom har även utan elstart då kostar den 2900+m.Har monterat min på en Palax och den går utmärkt.

Avatar Fallback

Re: fundering igen....

Dexxaz  
#86468 Sliparn,Göranssons varnånstans??
Intressant för ett av mina byggen....

Avatar Fallback

Re: fundering igen....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86475
sliparn skrev:Om det inte blev något traktor köp kan jag rekomendera att köpa en 15hk motor hos Göranssons.Jag köpte en 15hk med elstart,för den betalade ja 3400+m dom har även utan elstart då kostar den 2900+m.Har monterat min på en Palax och den går utmärkt.



Fan.. å det säger du nu!!! Ja har ju redan handlat traktor :grin: Nåja... det var ett bra tips iallafall;)

   TS
Avatar Fallback

Re: fundering igen....

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86513
Dexxaz skrev:Sliparn,Göranssons varnånstans??
Intressant för ett av mina byggen....

Jag skulle givetvis skrivit adressen,men här är den www.goransons.com

Användarvisningsbild

Re: fundering igen....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86542 Göranssons PDF filer funkade inte direkt för mig jag ar tvungen att ladda hem och öppna med Foxit.

Användarvisningsbild

Re: fundering igen....

Skogshuggarn  
#86549
sliparn skrev:
Dexxaz skrev:Sliparn,Göranssons varnånstans??
Intressant för ett av mina byggen....

Jag skulle givetvis skrivit adressen,men här är den http://www.goransons.com


Kinamotorer?,,,

Avatar Fallback

Re: fundering igen....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86579
sliparn skrev:
Dexxaz skrev:Sliparn,Göranssons varnånstans??
Intressant för ett av mina byggen....

Jag skulle givetvis skrivit adressen,men här är den http://www.goransons.com



HAr du nån bild på hur du byggt ihop den med vedmaskinen? kan va intressant!

   TS
Avatar Fallback

Re: fundering igen....

sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86630 Kan ordna några bilder men annars tog jag bara bort elmotorn(har ingen ström där vi håller på med veden)och satte dit bensinmotorn.Har en 75mm remskiva på motorn och om jag inte minns fel en 118mm på klingaxeln.Sedan har jag en spännrulle som spänner remarna när man har startat motorn.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).