Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV med servo

16 inlägg 13622 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV med servo

idolf  
#86292 Hej på er !
(jag är ny på detta forum, många intressanta frågor och svar)

Har funderingar på att byta ATV till en med servo.
Frugan är reumatiker + att det är alltid roligt med nya grejor.
Servo finns ju på flera märken nu.
Idag har jag en Kawasaki 360 från 2006

Det jag har den till idag är
Att lätt komma ut i skogen med motorsågarna och matlådan mm.

Köra ut massaved.

Vindfällen och "barkborreträd"

Dra ut älgar med mm.

Köra lite grus och jord i trädgården, ja allt där traktorn är för stor eller otymplig.

Jag säjer inte att ATVn ersätter traktorn för mig. men är ett utmärkt komplement.

Har tittat närmare på Yamaha 550 och Suzuki Kingquad 500, för mig räcker det gott och väl med 500cc

Vill gärna ha en med en "låg" lågväxel, såg i en test att Suzukins 500 hade det, vet ej vad Yamahan har.
Jag krypkör ganska mycket när jag har kärran på i skogen.
Skulle vara intressant att höra lite åsikter från er som kör med servo, och om ni har koll på dom olika fabrikaten som finns och skillnader mellan dessa

ha det gott



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86355 Är det inte bara de större som har servo?

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

Prowler  
#86467 Yamaha's Grizzly 550 har iaf elektrisk servo..

http://www.yamaha-motor.se/produkter/fy ... =techspecs

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86966 Jag har en kompis som köpte en av de första Yamaha 700 för några år sedan.
När man har kört den lite så vill man helst inte ha något annat. I år har det
även kommit på de mindre.

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86979 Jo nu såg jag att Polaris åxå har servo på 550 verkar vara en trevlig mackapär.
http://products.polarisscandinavia.com/ ... ps_550.pdf

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

idolf  
#87280 Svärfar har en bekant som har köpt en Polaris 550.
Var där i måndags och provkörde lite.
Tyckte att servon var väldigt skön att köra med.
Till och med frugan sa att en sån vill jag ha.
Men jag tyckte att den var väldigt trög växlad.
Sen satt det aluminium fälgar på, sånt är jag inte noga med, vill ha en "bruksmaskin"

ha det gott

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87292 Perfekt, då har den alltså en bra SAF= Spouse Acceptance Factor vilket ju är viktigt när man köper bruksfordon till familjen.

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87389 Bytte från en liten Kawa till en 700 och saknar smidigheten. 700:an är långsnodd,tung o tar plats. Lillkawan kunde man lätt lyfta runt för hand vid behov. Fast det kanske kommit servo även på mindre maskiner nu?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

Jkullberg  
#87397 Mitt förslag är att du tittat lite på dom olika Can-Am modelerna också.
Själv köra jag en Can-Am Outlander 800 XT, Fungerar riktigt bra i skogen. Och den lämpar sej även för att Bus köra med om man skulle vilja det ;)

Jag har för mej att alla 2010 modeller har Servo.

/Johan

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

ATV Mats  
#88863 jag kjör polaris 850 med servo, samma sak som 550, bara med lite större motor. jag tykker servon fungerar gör bra, första gången jag provade en sån var den ju mera lettkörd en den ''gamla'' sportmann 800 jag hadde. den slänger inte i styret när du kjör på stenar, slik den gamla gjorde. men de största skilnaden kjäns när ja kjörde min gamla 800 hem, jag hadde en riktig bryt-match med styre för att komma gjenom rondellen..
Tyvär har jag inte provat 550, men min 850 er bra lek-fordon, är asfalten törr åker den på bakhjulen, og är de blött slirar den oftast bara..


Mats.

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

Blivande snickare  
#172834 Honda fpm modellerna har ju oxå servo, men dom har ju lite lägre markfrigång :smile: .

Användarvisningsbild

Re: ATV med servo

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172838 Kör en Artic Cat med styrservo. Det är väldigt bekvämt i skogen. Slår mindre, lättare att "baxa" och lättare hålla vald väg. Med banden på så är det mycket stor hjälp. Den fungerar väldigt bra på min Artic Cat

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

sojoh  
#172846 Jag har en 3-4 år gammal Can Am 400 som jag tycker är lagom stor. Om man ska slingra sig fram i skogen och jaga vindfällen är det bra en liten maskin och en kort vagn. Stockarna får också bli korta men det hjälps inte. Saknar 2 ting på Can Am´en. Servo och lite bättre frigångshöjd. Finns det någon ATV av den storleken med servo och kan man sätta på större hjul för att öka frigångshöjden? Några cm till skulle var värdefullt

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

DrDamp  
#172856 Jag har haft grizzly med servo, utan serov, can am med servo och det är riktigt skönt iskogen må jag säga, SKulle jag köpa en hjuling i dag skulle jag välja suzuki king quad. Helt otroligt bra drag läge på dom maskinerna. Grizzlyn tyckte jag va svår att krypa med likaså med can amen, men suzuki jag testat så är jag riktigt imponerad av i skogen..

Avatar Fallback

Re: ATV med servo

opekka  
#172863 Köpte en Polaris 550 med servo dagarna innan 2012 ringdes in. Har inte prövat den i skogen än pga snödjupet men körningen hittills säger att servo ger stor nytta. Lätt att vrida på styret förstås, men också att det inte "vrider tillbaka" när man kör över kanter och ojämnheter.

Hörde också att några av grannarna som länge kört fyrhjuling helt plötsligt "bara blev tvungna" att byta efter att de provkört nyare modell med servo.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).