Skotare

JD 810D Eco III

17 inlägg 8160 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

JD 810D Eco III

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86257 Någon här som kört nåra timmar med 810d Eco3 ?

Funkar de bra - är väl lika teknik som på de andra, med nån EGRventil som strulat, diffar på tidigare,
men finns det några andra bra-att-veta / tänka på om dessa yngre små massamoppar??



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: JD 810D Eco III

Axl  
#86363 Ska du utöka verksamheten?

Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

Jonnish 1710  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86390 Isåfall skulle nog jag satsat på en 1010E

Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

rocky  
#86990 Största nackdelen är kran på fel sida midjan :wink:

Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87053 nja, är det bara nackdel?? Blir ju fin viktfördelning med kran framåt o fullt lass.
Komforten är väl OK ändå med midjelåset i..

   TS
Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

Skog  
#87195 Nä.nån 810D tycker jag inte du ska köpa mer nackdelar än fördelar i varje fall.

+ Smidig :P
+ Stadig :shock:
+ Rätt driftsäker :shock:

- Det är ingen manlig traktor 4 cyl :oops:
- Kran är klen 😈
- Kran ska sitta på vagnen, vilke den ju inte gör :x
- hytten är gjord för småväxta. 😡
- Det är en JD :grin:
-

Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87214
Skog skrev:Nä.nån 810D tycker jag inte du ska köpa mer nackdelar än fördelar i varje fall.

+ Smidig :P
+ Stadig :shock:
+ Rätt driftsäker :shock:

- Det är ingen manlig traktor 4 cyl :oops:
- Kran är klen 😈
- Kran ska sitta på vagnen, vilke den ju inte gör :x
- hytten är gjord för småväxta. 😡
- Det är en JD :grin:
-



Kan man få lite klargöranden ang minusposterna:

- måste det va en man som kör maskinen?? :)
- Kran och 4cyl motorn på Dserien räcker väl bra till klen massaved (de som den e byggd för asså)?
- Varför så negaivt med kran på hyttdelen? ASF löser ju mkt strul som var tidigare..
- Visst e hytten långt ifrån en Ponsse i volym, det e helt sant, men den går väldigt tyst..

   TS
Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

Thunborg  
#87220 Det går alltså bra för "kvinnan" i hytten ?? skulle ju ringa tillbaka , skämmas ta mi fan !! ringer imorn.. klart du ska ha en ny E maskin, eller

Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

Skog  
#87223 Nä. skämt å sido finns väll ingen av de där maskinerna som har annat en en 4:a
Den 810 jag brukar köra räcker motorn till, men du lär ha minst 1400-1500 rpm
om flödet till kran ska räcka till, (ja beroende hur du kör) går ju att köra på 1200 med, han dör ju inte
Men kran på hyttdelen, de är stenålder, (på Mini Bruunetten hade du i vilket fall ingen kranstolpe som skymmer)
blir mycket mer ruskningar vilket du känner i kroppen efter en dag.
Sen kran (har 8,7m varianten) är alldeles för klen, märks mest vid lossning

Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87238 Hmm, äre en 810D Eco3 du kör, för att en gammal 810B är klen - det vetja.. och, har den du kör midjelås - fick för mej att den grejjen var trevlig, blev lite mindre hyttskakningar då - men jag provade bara lite..??
Och, man kan ju inte få allt. Smidigheten / låga vikten tar ut sitt pris i sämre prestanda o komfort..

Thunborg - JA du kan gott skämmas, det har du ju tid med nu när det blev tjällossning!! :)
(Å när du ändå skäms, så kan du komma o köra min Valmet - den står still på tok för mkt!!! JAA, jag e för lat!!! )

   TS
Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

Skog  
#87259 Jodå,det är en 08.a har midjelås med

Ett + till då är ju att han klarar sig med 7--7,5 l i timmen å de är ju acceptabelt

Avatar Fallback

Re: JD 810D Eco III

JD 810  
#87562 + vikten på maskinen
+ smidigheten en oslagbar gallrings maskin
+ asf ett klart plus
+ en "snål" maskin på bränsle

- om det är långkran lite klen men till massaved och klen virke så är den fullt tillräcklig
- lite dålig sikt bakåt med kran på maskinen, men inget som stör
- upplevs som klen i motorn (men vi kör ju slutavverkning på skolan och jämför med 1110 orna)

Avatar Fallback

Re: JD 810D Eco III

halleby  
#87584 Jag har ägt 4 st 810 or. 810b 94 , 810b 97, 810c 01, 810d 05. Det är bland dom bättre gallringsskotarna om du kör mycket 1:a gallring . Lite problem är det med alla maskiner oavsett färg. 810 b 94 an var det lite problem med TMC:n programmen var inte riktigt färdgutvecklade.Bytte en kran pump på den. 810b 97 bytte jag 2 diffar bak på.810c 01 är den bästa maskin jag haft bara gick o gick,bytte lager o tappar imidjan vid 11000 tim.810d 05 gick också bra,bytte växellådan,pga spricka.Att kranen sitter på traktordelen är både för och nackdelar,Lite gungigare kanske.Jag hadde kört kört minibrunnett i 8 år innan så jag var van,det var gungigare ialla fall. Men kör du fast kan du välta maskinen med kranen och häva massaved under däcken,har räddat mej många gånger på det sättet Likaså om det är snett,ut med kran på sidan,huvudsaken att du inte välter traktordelen vagnsdelen kan du välta upp med kranen.Nu har jag en 1110d (kort ram) Oslagbar om du kör både gallring o slutavverknig

Avatar Fallback

Re: JD 810D Eco III

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87663 Är nöjd med min 810B -95 som går som en klocka trots 19 000 timmar på mätaren. Idealisk skogsägarmoppe att peta fram ett par tusen m3f om året med. Men jag förstår inte hur en entreprenör kan öveleva på dem. Med den prislista som jag har fått av bolaget för gallringsskotning så har jag inte råd att lyfta en pinne som inte är min egen.

Användarvisningsbild

Re: JD 810D Eco III

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87677 mm, är väl såklart ekonomin som e lite svår..
Men det blir mkt snyggare jobb efteråt - tänk om man kunde få betalt för det..

Vi har en -95 810b hemma på gården nu, bara 22tusen timmar.. Men D modellen är ju rätt mkt mer kraft i..
Har även kikat på 1110d kort ram, men den är ju aningen större åt alla håll, å jag mest klen ved.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).