Arbetskläder för skogen

Strumpor

26 inlägg 18957 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Strumpor

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86354 Tack för alla intressanta tips. Håller nog med de som menar att ullen är att föredra :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Strumpor

önnaborolle  
#94175 En hel del idrottsföreningar, främst orienteringsklubbar sälger Ullmaxprodukter.
Craftkvalitet till riktigt bra priser. 🧠
Kolla på www.ullmax.se
Försök hitta en förening nära dig själv. Då slipper du frak´ten och gynnar klubben. annars kan man beställa i webshopen och välja vilken klubb som skall gynnas, men får då stå för frakten själv.
Jag är supernöjd med alla Ullmaxprodukter och de är mycket billigare än woolpower.
Använd ett underställ vid röjning så är man betydligt torrare på ben och rygg eftersom svetten transporteras bort.
välj gärna Waxholms OK om ni handlar i webshopen.

Användarvisningsbild

Re: Strumpor

Kippen  
#493687 Hej.
Jag var och provade kängor ( Husqvarna tecnikal 20) nyss och då sade försäljaren att en bra funktionsstrumpa skulle räcka och va det bästa. Jag tyckte detta lät skumt, då jag är väldigt frusen om fötterna!
Jag har ofta dubbla sockar = funktionsstrumpa + raggsocka av ull men fryser ändå.
Hur gör ni?
Mvh Kippen.

Användarvisningsbild

Re: Strumpor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493695 För det första måste du ha gott om plats i kängorna. Det är ju den instängda luften som utgör den sanna isoleringen. Inte fel att om möjligt gå upp en kängstorlek i tveksamma fall.

För det andra måste det vara torrt inne i kängorna. Alltså torra /filt/sulor och torrt foder. Vatten leder nämligen värme/kyla mycket bättre än instängd torr luft.

Husqvarna/Jonsered har utmärkta skotorkar. Köp gärna en Husqvarna/Jonsered skotork per känga, så kan du både torka skaft + inne i kängan under natten.

Vid behov tar jag ut ullfiltsulan för lufttorkning och sätter i Husqvarnas skotork (två värmeceller per känga) över natten. Den ena värmecellen sätter jag inne i fotutrymmet och den andra i skaftdelen.

För det tredje ska givetvis fötter, iläggssulor, sockor och strumpor vara torra och rena vid arbetspassets början. Fotsvett kyler lika bra som motsvarande mängd vatten. Ta gärna med ombyte, om du är ute hela dagen.

Slutligen gäller det att hålla snön (och regnvatten) borta från kängskaftens insida, genom att låta byxorna gå utanpå kängskaftet. Damaskförsedda byxor (helst med krok att haka i skosnöret) underlättar mycket. På köpet slipper du dessutom få in sågspån i kängorna. Tyvärr saknar många sågskyddsbyxor krokförsedda damasker.
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 27 jan 2018, 10:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Strumpor

frankie  
#493978 Håller med föregående och säljaren. Kör bara woolpowers linersocka alternativt Chevaliers liner-knä-strumpa tillsammans med Meindl Airstream huggarkängor. Funkar riktigt bra. Arbetar man är man nästan snustorr om fötterna hela dagen. De är däremot kalla att stå stilla i en hel dag.

Har kört på Huskvarnas outlast och woolpowers ullstrumpor men det blir för lite luft och fungerar sämre.

Användarvisningsbild

Re: Strumpor

ananders  
#493985 Fick ett par funktionsullstrumpor av sambon i julklapp. De är hur bra som helst enda nackdelen är att är det plusgrader så går det inte att ha dom på mig, svettas som om jag satt i en bastu.
Mina kängor läcker in vatten men dessa strumpor håller fötterna varma trots att det blir fuktigt i kängan.

Avatar Fallback

Re: Strumpor

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493987 Inte kan man ha kängor i skogen i det här vädret. Det är ju fullt med vatten överallt. Jag har skogsstövlar och hemstickade yllestrumpor och det är hur varmt som helst. Köpisstrumpor har jag slutat med - hur mycket de än skryter med dem. Äkta ylle är det bästa för de värmer fastän de blir våta.

Användarvisningsbild

Re: Strumpor

ananders  
#493994
Nisse Husberg skrev:Inte kan man ha kängor i skogen i det här vädret. Det är ju fullt med vatten överallt. Jag har skogsstövlar och hemstickade yllestrumpor och det är hur varmt som helst. Köpisstrumpor har jag slutat med - hur mycket de än skryter med dem. Äkta ylle är det bästa för de värmer fastän de blir våta.


Jag har varit lite oförsiktigt med motorsågen och rispat ett hål framme vid stålhättan, annars hade de varit 100% vattentäta.
Visst inget går upp mot hemmastickade yllestrumpor men dessa jag har håller samma klass.

Avatar Fallback

Re: Strumpor

Flax12  
#493999 Kom över en "kasse" med hemmastickade för några år sedan, men jag besitter inte kunskapen att reparera hållen som kommer :sad: . En vanligt "köpestrumpa" med en hemmastickad socka över i kängorna funkar året runt för mig. När det gäller manuellt skogsarbete då.

Användarvisningsbild

Re: Strumpor

Kippen  
#496023 God afton. Det blev 1 funktionsstrumpa + en frottéstickad ullstrumpa tillsammans med en filtsula med aluminiumisolering i kängan, och det har funkat bra. I helgen har det varit ca -4,5°C.
Men vi får väl se i veckan då det skall bli lite kallare här ( ca -10°C)
Tack för inputen.
Mvh Kippen.

Användarvisningsbild

Re: Strumpor

Pamf  
#528522 För mig funkar det fint att ha en plastpåse närmast foten så att fukten inte vandrar utåt. Visst foten ser inte så kul ut när man tar ut den men jag håller värmen om fötterna och det är det viktigaste för mig. Dock testat det mest vid turskidåkning och andra tillfällen där fötterna inte är så aktiva.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).