Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Min Honda atv

30 inlägg 18497 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8607 det vet jag inte.. runt 1ton iallafall skulle ja tro, men är inte helt hundra.. är dålig på vikter

Robin kanske kan svara vad hans drar, den är av samma typ fast utan hydro och typ 5år nyare

Användarvisningsbild
Robin  
#8628 1.5 ton ska inte vara några problem, på min vagn på bilden ligger säkerligen 1 ton.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8630
robbanenskede skrev:Hej Robin

Jag har oxå en ATV med vagn för min vedkörning. Fast jag har lite budget variant på utr. Jag har en Linhai Allroad 300 4x4 som basmaskin och en vanlig enkel boggivagn som släp. :D


funkar linhajen så¨g att jula hade de för 39900 frågan är om man vågarsatsa på det eller om man får meka för de 6 tusen som detä att köpa en kymco eller liknandemaskin.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#8818 Om du likaså funderar på en "Kinamaskin" så kanske detta är något för dig?.

http://www.bogg.biz

http://www.bogg.biz/products.php?id=1

Själv så kan/vet jag inget om maskinen?, utan hittade den av en slump i ATL bladet.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8822 Personligen så litar jag inte på kina grejjer, men det finns dom som har dom och säger dom funkar

om något isåfall verkar ju ZY650ST vara något

45 000 utan nån utrustning

fördelen me Honda är ju att dom är pålitliga och dom e kända, dom kostar ju däremot det dubbla

dom har ju tex digital display osv..

men den kan säkert va bra om man ser till att kolla så det finns firma som servar maskinen/tar hem delar

edit: har kollat, om du ska dra timmer osv, då kan ju en js400 räcka också

är svårt å veta hur dom kommer hålla osv
men även kända märken får ju sina fel..

så man ska väll köpa efter plånbok och man kanske vågar chansa, alternativt inte ska köra så mycket

Har snackat med en på ett annat forum som har nån china maskin, han gillade sin maskin, han har väll 2-3 stycken nu drar timmer med dom om ja inte minns fel

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8827 Hur mkt marktryck har en ATV jmf med en liten skotare typ minibrunett?
Båda tomma.

/Nisse

Användarvisningsbild
Robin  
#8830
nisse skrev:Hur mkt marktryck har en ATV jmf med en liten skotare typ minibrunett?
Båda tomma.

/Nisse


Svårt att säga eftersom jag inte känner till minubrunett. Men hondan väger ju strax över 400 kg fulltankad osv. Det fördelat på de breda däcken borde inte ge så högt marktryck.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9005 var och tittade på en yamaha 500 för 80' inkl vinsch är det något bra att ha? med lågväxel såg och verkade bra. Den borde väl klara att dra lite timmer last och annat?

Avatar Fallback
Andreas_93  
#9006 Hej gossebear

vad var det för någon årssmodel på Yamahan

själv skulle jag köpa yamaha kodiak el grizzly

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9007 skulle tippa på att det är en 06 eller 07 då jag köper den direkt från Yamaha center.

Användarvisningsbild
Robin  
#9019
gossebear skrev:skulle tippa på att det är en 06 eller 07 då jag köper den direkt från Yamaha center.


Jag är inget för variator + delad bakaxel, men yamaha är bra grejer annars!

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9030 Hur är det med Hondans hydrostatdrift, ger den bra motorbroms? Själv har jag upplevt det lite jobbigt med variatordriften som inte ger någon bromsverkan när man har ett lass efter.

//.D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9032 ok det är ju ingen direkt ctv koppling.

Den har ju hög & låg växel fram back neutral.

det är inte delad bakaxel på denna modell om jag förstod det rätt.

Användarvisningsbild
Robin  
#9110
Sundhult skrev:Hur är det med Hondans hydrostatdrift, ger den bra motorbroms? Själv har jag upplevt det lite jobbigt med variatordriften som inte ger någon bromsverkan när man har ett lass efter.

//.D


Den bromsar på bra, precis som när du motorbromsar med bil eller vad som helst med koppling.

   TS
Avatar Fallback
Kristoffer_95  
#10044 hej robin jag och min store bror har en suzuki 300 årsmodell 90 tror jag och vi har en riktigt bra kärra men när vi hadde ett bra lass orkadeinte fyr hjulingen så kör inte med förmyket lass :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).