Vedmaskiner, flishuggar

Vedklyv Kellfri 777

27 inlägg 24115 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedklyv Kellfri 777

glenna  
#86212 Hej.
Funderar på en Kellfri 777. Någon som har erfarenhet av en ny sådan?
Prismässigt så skiljer det ca: 4000 tkr. mellan den och faxes 700. Ser ju ex. lika ut.
Enligt tidigare trådar så skall man "passa" sig för Kellfri. Vad är det isåfall som är dåligt med Kellfri?

Tacksam för synpunkter
Glenn



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Kellfri 777

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86214 Köp Kellfri och sitt och håll de fyra tusenlapparna i handen.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Kellfri 777

totte  
#86234 Osäker hydraulik, klent och dåligt stål, oftast urusla svetsar, färg som ramlar av, tunt kromskikt på kolvstången så den rostar, m a o genomgående urusel kvalitet.

Faxe är rakt igenom ett kvalitetsbygge.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

axwell  
#86237 Köp faxes, jag lämnar en nästan ny Kellfri + 5000 kr, så byter vi. Deal?

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Kellfri 777

Christer j  
#86240 Jag anser ju att det mesta som kommer från denna firma är ren skit men jag har en kellfri klyv
sedan tio år som är snarlik denna och dän har funkat helt ok.
Är du beredd att tumma något på kvaliten så kan det vara ett alternativ MEN kolla på den innan köp.
Jag hade nog ändå köpt Faxe,har en faxe kap som är tjugo år och som bara går o går.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

glenna  
#86242 Detta låter inget vidare. Tackar för svaren
Glenn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Kellfri 777

totte  
#86260
Christer j skrev:Jag anser ju att det mesta som kommer från denna firma är ren skit men jag har en kellfri klyv
sedan tio år som är snarlik denna och dän har funkat helt ok.
Är du beredd att tumma något på kvaliten så kan det vara ett alternativ MEN kolla på den innan köp.
Jag hade nog ändå köpt Faxe,har en faxe kap som är tjugo år och som bara går o går.


Det är just det, man kan ha tur, men man kan ha en sabla otur. Har hört om dom där hela ramen har böjt sig när det tagit emot, i en som inte gick som den skulle hittade dom till slut en kvarglömd trasa i tanken. Om du inte har svets, köp inte Kellfri. En Kellfri skogsvagn tappade kranen vid första lyftet, finns otaliga historier.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

axwell  
#86286 När jag monterade ihop min HK777 så trodde jag att den kom från fd. öststat. Rostfläckar här och var, men gott om skyddsfett som luktade som i ett mob.förråd. Plasthjulen är 40 mm smala och sitter så tätt att jag inte vågade lämna garagegolvet med klyven förrän den försetts med en genomgående axel och riktiga hjul som sitter mycket bredare isär.
När returstoppläget skall ändras får man träda in en fast nyckel mellan hydraulslangarna för att lossa på en skruvskalle. Om kåpan som skall sitta över slangarna hade varit på plats skulle det nog inte gå.
Kortaste stoppet var på 44 cm innan jag förlängde pinnen som kan reglera detta.
Oljans konsistens har jag beskrivit tidigare, kan tex nämna att vid avtappning upphörde flödet oväntat beroende på att sediment täppt till hålet.
Klyven är långsam men så stark att jag hittils aldrig märkt av någon tvekan.

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Kellfri 777

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86307
axwell skrev:När jag monterade ihop min HK777 så trodde jag att den kom från fd. öststat. Rostfläckar här och var, men gott om skyddsfett som luktade som i ett mob.förråd. Plasthjulen är 40 mm smala och sitter så tätt att jag inte vågade lämna garagegolvet med klyven förrän den försetts med en genomgående axel och riktiga hjul som sitter mycket bredare isär.
När returstoppläget skall ändras får man träda in en fast nyckel mellan hydraulslangarna för att lossa på en skruvskalle. Om kåpan som skall sitta över slangarna hade varit på plats skulle det nog inte gå.
Kortaste stoppet var på 44 cm innan jag förlängde pinnen som kan reglera detta.
Oljans konsistens har jag beskrivit tidigare, kan tex nämna att vid avtappning upphörde flödet oväntat beroende på att sediment täppt till hålet.
Klyven är långsam men så stark att jag hittils aldrig märkt av någon tvekan.

Så då blir din dom: Köp eller köp inte?

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

Yanmar 1502d  
#86319 Har en Kellfri sedan 5 år. Gått riktigt bra och har gjort 60-80 kubik per år. Det är struligt att ändra returen så den stannar i rätt läget samt att klacken som ska lyfta spaken slits lite väl fort. Oljan som medföljer är skit och hälften så mycket som det ska vara i vilket gör att det sprutar olja ur flödesröret då det är så tomt i tanken och returen felplacerad att det sprutar rakt igenom tanken och upp och ut genom röret. ( svårt att förklara)

MEN, den är hyfsat stark och servicen per telefon hos Kellfri är suverän. Reservdelar har hittills varit gratis. Problemen som uppstår har de hittills alltid haft en lösning på. Dubbelkommandot tog 1 minut att plocka bort vilket för mig var ett krav när jag köpte maskinen. Den är stark och klarar en hel del. Har klyvit upp till 80 cm björk med den.

Jag har även en vedklipp därifrån och det är så att man får vad man betalar för, men jag skulle göra om båda dessa affärer utan att tveka.

Köp Kellfrin och en dunk olja så är du hemma!!

Användarvisningsbild

Re: Vedklyv Kellfri 777

selsmoran  
#86321 Har köpt och kört en Faxes och den funkar helt problemfritt.
Jag har valt att betala lite mer men hoppas på att kvaltitet betalar
sig.
I längden tycker jag att kostnaden för klyven betalar igen sig.

/Selsmoran

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

axwell  
#86344
Slurfi skrev:Så då blir din dom: Köp eller köp inte?


Varning, köp inte!!!

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

axwell  
#86349
Yanmar 1502d skrev:Har en Kellfri sedan 5 år


Hoppas att du får tillfälle att titta förbi, skulle vara intressant att veta om de är likadana.

Yanmar 1502d skrev:Oljan som medföljer är skit och hälften så mycket som det ska vara i vilket gör att det sprutar olja ur flödesröret då det är så tomt i tanken och returen felplacerad att det sprutar rakt igenom tanken och upp och ut genom röret. ( svårt att förklara)

Den är känslig för fellutning, då blir det luftbubblor i oljan så att den trycks ut som du beskriver.

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86350 Köp inte Kellfri. Deras klyvar går nog att leta upp gratis på närmsta metalåtervinning.
Finns dom inte där, så finns dom kanske under bytes/skänkes på blocket?

Avatar Fallback

Re: Vedklyv Kellfri 777

Yanmar 1502d  
#86438 Det verkar som om min är den enda som fungerar bra. Lutningen är kännslig men det beror på att det är för lite olja i. Fick rekommenderat att ha i 8 liter av kellfri, vilket jag tyckte var lite. Den ska vara fylld till 80% ( tror jag, det var länge sedan) och då kom jag i samråd med Kellfri fram till att det skulle vara ung 12 liter olja i. Då upphörde alla luftbubblor och tillhörande sprut.
Regeln med alla kineser är att allt snålas det på. För korta slangar, för lite olja eller för klena hju. You name it!!
Kom faktiskt på nu att min tappade hjulet och jag fick göra om fästet då det var för klent.

Men, men jag skulle göra om affären i alla fall.

Du får gärna skicka din klyv till mig Bengt. Jag pröjsar portot:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).