Traktorer och processorer

Belarus i skogen?

6 inlägg 9477 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus i skogen?

grevabon  
#5961 var och tittade på en belarus 920 i helgen från 97 med skogsutrustning. är det någon som vet något om denna traktor. märket har ju ett ganska dåligt rykte. stämmer det? vad är bra med dom och vad är dåligt med dom?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5962 som ngn sade: en tidsmaskin bakåt på gott och ont. Enkelt och hyfsat robust uppbyggd men också gammal känsla och ergonomi. Det allvarligaste jag hört är att en del klagar på dålig bromsverkan. Har traktorn rullat i 10 år så lär den rulla länge till, dvs fel på måndagexemplar har ju då visat sig för länge sedan.

MVH

MN

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5963 Jag tror som Morgan.

En enkel och robust "skogstraktor" Som antingen går bra!, eller så är det bara elände och ett evinnerligt skruvande.
Valtra här nekar konsekvent inbyte av Belarus, och det kan man ju tolka lite som man vill.

Var för bra många år sedan spekulant på en ny och fullt skogsutrustad 72 hkr (572 tror jag den hette), men fick
rådet att vänta 3 månader eftersom det skulle ha en mässdrive på traktorn till väldigt förmånligt pris.
När mässan väl gick av stapeln så hade modellen försvunnit och "NOLI" hade inte en enda på lager.
Vad jag blev erbjuden då var just en 920 för 50+ mera exkl skogsutrustningen och då backade jag ur.

Om det var på gott eller ont lär jag aldrig få veta?.

Det enda konkreta tipset jag kan ge dig är att undersöka 2-300 timmarstraktorerna extra noga, och kolla efter vibrationer från drivlinan.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7702 Körde en ny 920.3 i slutet av förra veckan. Det uppstod ingen ljuv musik... :D Helt hopplös växellåda att hitta och få i växlarna och knepiga hydraulreglage. För skogsbruk lär man bygga rejält med skydd undertill samt fixa ordentlig hydraulik. Kardan till den "nya" framaxeln går ju fortfarande i kringelkrokar som på en gammal BM2254!

Priset i Litauen är ca 200 000 SEK, orkade inte ens fråga om det var med eller utan moms...

MVH

MN

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7729
Skogshuggarn skrev:Jag tror som Morgan.

En enkel och robust "skogstraktor" Som antingen går bra!, eller så är det bara elände och ett evinnerligt skruvande.

Hej.Jag har samma uppfattning.Om man har tur och får ett bra exenplar verkar Belarus fungera bra även om det är grovsmide, gårdagens komfort och inga finesser.Tråkigt nog har jag sett en splitterny Belarus med lastare i trakten som bara krånglade.Den är nu bortbytt.Jag har hört "kan du växla Belarus skrapfritt under körning får du en gratis" :D .Jag vet inte hur pass svårväxlade halvgamla Belarus är men en Belarus troligen 90-talare lufsar förbland förbi mig.Jag har en kraftig backe där Belarus-föraren måste växla ner några steg.Gissa om det skrapar. :?:Ibland tappar ekipaget farten helt och föraren startar mitt i backen på en mycket låg växel. :?
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
E-J Eriksson  
#8624 Hej.

Farsan köpte en fabriksny Belarus 820 (föregångaren till 920) med skogsutrustning 1995 och den har vi kört en del med både i skogen och i jordbruket. Traktorn är detsamma som en 920, bara växellådan som skiljer,

Många av påståenden kan jag bekräfta:

Det är som att kliva in i en tidsmaskin och åka tillbaka 30 år.
Kvaliten är väldigt ojämn vissa traktorer går felfritt i många år och vissa krånglar från första dag.

Så till växellådan. Belarus lanserade synkroniserad växellåda först på 920 modellen som kom 96 eller 97. Det gjorde traktorn mycket mer lättväxlad. På de äldre modellerna gäller absolut att det är totalt omöjligt att växla utan skrap gäller framförallt när man växlar ner men på vissa växlar skrapar det även när man växlar uppåt.

Men på det stora taget är Belarusen med skogsutrustning en ypperlig maskin för den självverksamme skogsbrukaren som inte kör heltid i skogen. Markfrigången är bland de högsta på marknaden och traktorn är robust som ett järnspett.


För mer info så länkar jag till generalagentens hemsida


http://www.noli.se

MVH Jonas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).