Arbetskläder för skogen

Är du märkeskonsekvent?

32 inlägg 11629 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är du märkeskonsekvent?

Skogshuggarn  
#86130
Nonkan skrev:
Röjkläder är vi själva ganska dåliga på, men det är inte alls samma efterfrågan på sådana. De som bara röjer lite kör ju i vanliga arbetsbyxor eller jeans verkar det som.

Det finns ett helt annat medvetande när det gäller sågskyddskläder, och dessutom lite lagkrav att luta sig emot.

Många föredrar de äldre röjbyxorna från Stihl, av samma anledning som du, men det är som det är. Tjatar tillräckligt många kanske de kommer tillbaka. Själv tycker jag orange är en vacker färg som borde användas mer :)


Körde oxå med vanliga "blåkläder" i många år, innan jag upptäckte fördelarna med att skaffa ett bra röjställ.
Skönt med vaddering på de mest utsatta ställena kring smalben/höft sågsidan + ventilering i både byxa
och den tunnare jackan varmare dagar.
Dessutom är jag lite imponerad över kvalitén, för kläderna har verkligen fått bekänna färg eftersom de även används till andra skogssysslor än röjning.

Om de nya är bättre eller sämre än de gamla funktions/kvalitetsmässigt låter jag vara osagt???, och visst är orange en fin färg,, men att ha det i nedre/främre delen på en röjbyxa verkar inte så praktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Är du märkeskonsekvent?

Fiat 4WD  
#86144 Dagens.
Jag blandar en del nu efter att haft HVA tidigare men jag tycker ffa deras hänglsebyxor har blivit sämre.

Stihl byxor 2 par , både midjebyxor å hänglesbyxor, Hva tjocka hänglsebyxorna, bra på vintern å även bra vid röjning.

Kängor Sievos, halvhöga m spikskydd å hätta. Bekväma på mina fötter.
Höga kängor Arbesko, har både ofodrade å fodrade men använder nästan bara de fodrade :wink: Varma å sköna utan att bl instängda. Använder ällan gummistövlar (utom då jag jagar å då går jag heldar i Le Chemau)

Handskar: swehand; håller längst; Tegera; skönast
/Anders

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).