Arbetskläder för skogen

Är du märkeskonsekvent?

32 inlägg 11631 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är du märkeskonsekvent?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85703
Jerrka skrev:Jag har husqvarna röj och motorsåg och hjälm..Huggarbyxorna står det sandvik på ? Gråa som jag ärvt, typ års mod 87-88..
Har en svart fristads gore-tex skaljacka, och sievi gore-tex kängor. Handskar från swedhand med kardborre mudd.

Grämer mig över att husqvarnas teknical kläder inte sitter lika "fit" som stihls :(

Men det är väl som med skoterkläderna ex(reima, scott)..

Köper man oregon eller pfanner så kan man ju byta bort hqv mot stihl utan att man behöver bekymmra sig vad som står på kläderna..

Därför är mitt nästa planerade inköp pfanner:s röd/gula åretrunt jacka + gladiator huggarbyxor..


Ha!

Samma tanke som jag!

Har själv Pfanners gladiatorbyxa och den rödgula jackan och är MER ÄN NÖJD!
Visst kostar kläderna men vilken komfort!!!
Kör främst / helst Husqvarnasågar och röjsågar (även om det ligger någon jonsered o stihlsåg o skräpar)

Men man byter ju inte sågmärke så där bara :cry:

Kom ihåg: "Stihl på krogen och Husqvarna i skogen"

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

Fröjerum Forest  
#85709 Till viss del!
Har varit HVA trogen hela livet men har börjat tröttna på allt strul och på att kvaliten inte
motsvarar priset alla gånger.
Har gått över till Pfanners kläder samt Stihls röjsågar. När det gäller motorsågar så är 346 XPG fortfarande bäst !!
Skall prova stihls x fits kläder eftersom att alla verkar gilla dessa.

Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85721 Nej är inte märkeskonsekvent.

Köper det som är bra grejer alla märken har sina guldkorn :grin:

Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

Nonkan  
#85744
Jerrka skrev:Jag har husqvarna röj och motorsåg och hjälm..Huggarbyxorna står det sandvik på ? Gråa som jag ärvt, typ års mod 87-88..
Har en svart fristads gore-tex skaljacka, och sievi gore-tex kängor. Handskar från swedhand med kardborre mudd.

Därför är mitt nästa planerade inköp pfanner:s röd/gula åretrunt jacka + gladiator huggarbyxor..


Jag tycker nog nästa inköp ska vara sågskyddskängor, Sievis är väl bara stålhätta och spiktramp? De hade inga sågskyddskängor när vi sålde Sievi för några år sedan i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Är du märkeskonsekvent?

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85856
valmet901 skrev:Nej är inte märkeskonsekvent.

Köper det som är bra grejer alla märken har sina guldkorn :grin:



Precis som det är...
Handlarn & co vill givetvis att du ska vara märkesslav $-)

Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

hawk  
#85859 Vesslan och Sveaskogstjänst!

Hur sitter Pfanners rödgula jacka? Tight? Skönt? Lose fit? (Såg ordet i någon katalog :grin: )

Eller den kanske sitter så bra att ni inte tänker på det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

Nonkan  
#85873
hawk skrev:Vesslan och Sveaskogstjänst!

Hur sitter Pfanners rödgula jacka? Tight? Skönt? Lose fit? (Såg ordet i någon katalog :grin: )

Eller den kanske sitter så bra att ni inte tänker på det?


Det beror på vilken storlek du köper :) Hur långt är ett snöre liksom.

Men den är tight i modellen. Mer Stihl Comfort än Husqvarna Functional, men inte lika tight som X-FIT. typ :)

Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

hawk  
#85890 Äh, ok, fattar. Som med allting annat: Svårt att köpa osett/oklämt/oprovat. Det är ju bara det bekymret att i obygden är det ju långt mellan affärerna och handlarn har hemma en modell i en storlek av ett märke. Fast jag ska ju till S-holm i vår och där är ju allt STORT så där finns säkert någon STOR affär med STORT sortiment av huggarkläder även om det inte finns någon STOR skog i närheten.

Äh vad jag svamlar. Dags att sova istället...

   TS
Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

Phantom  
#85929
även om det inte finns någon STOR skog i närheten.

Det beror ju lite på vad man menar med STOR :-?

Jag sitter ju ganska omgiven av skog här i denna sköna del av landet(Norra STHLM) 8)
Affärer ska det finnas några stycken med stort utbud av kläder, även om jag själv inte besökt någon av de stora ännu...men det står väl inte på tror jag. De jag besökt har haft HVA, STIHL och Jonsereds utbud av kläder i olika storlekar för provning. Så jag tror säkert att du hittar något som passar :smile:

Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

hawk  
#86006
Phantom skrev:
även om det inte finns någon STOR skog i närheten.

Det beror ju lite på vad man menar med STOR :-?

Jag sitter ju ganska omgiven av skog här i denna sköna del av landet(Norra STHLM) 8)
Affärer ska det finnas några stycken med stort utbud av kläder, även om jag själv inte besökt någon av de stora ännu...men det står väl inte på tror jag. De jag besökt har haft HVA, STIHL och Jonsereds utbud av kläder i olika storlekar för provning. Så jag tror säkert att du hittar något som passar :smile:


Har du något förslag på butik?

   TS
Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

Nonkan  
#86052 Det var inte meningen att låta dryg, men oh well. :)

Om du ändå är i Sthlm så kolla t.ex Carlsönerna på Upplandsgatan eller Håkma utanför Täby. Finns en jäkla massa butiker i området, se http://www.husqvarna.se eller http://www.stihl.se

Det finns inte så många "super-åf" utan de flesta ligger på omsättning runt 5-10 millar, nästan oavsett vilken stad i landet de är i, så jag tycker det är ganska dåligt av just din närmaste åf att bara erbjuda enstaka storlekar/modeller, speciellt som att du verkar ha handlat rätt friskt med tanke på din signatur ;)

Där jag jobbar är inte jättestort, men vi har i alla fall HVA Functional midje + hängselbyxa, Stihl Basic, HVA Technical midjebyxa (enstaka hängsel technical, liten efterfrågan på den), Stihl Comfort och X-Fit (inte alla storlekar p.g.a. leveransstrul). Så himla mycket lagerkostnad är det inte. Däremot blir det problem om en kund behöver ha flera uppsättningar i samma storlek, då måste även vi beställa.

Användarvisningsbild

Re: Är du märkeskonsekvent?

Skogshuggarn  
#86080 Tycker det är ofta som även större såghandlare får beställa hem kläder, trots att det rör sig om normala storlekar!?!.

Vid köp ur Stihls Comfortserie så blev det ett jäkla rännande T&R, och samma sak när jag handlade röjkläder.
Sista gången så fick jag dessutom både "jaga" och shoppa kläder i grannkommunen över telefon :)] och mot faktura/ bussgodsförsändelse, för att få tag på ett reservpar av Stihls "grå-svarta" röjbyxor", (som jag fö gillar helskarpt!.)

Då bör det förvisso nämnas att de var "på utgående", men dock kvar i deras utbud/katalog.

#:-s

Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86088 Hur mycket kostade stihls röjbyxor Skogshuggarn?

Användarvisningsbild

Re: Är du märkeskonsekvent?

Skogshuggarn  
#86089 Nu har jag den svart-gråa varianten,,,,alltså modellen innan man började se ut som ett "vandrande stoppljus" nedom knähöjd, och de låg på runt 600:- inkl moms.

De nya som kom ut ifjol är givetvis något dyrare.

Avatar Fallback

Re: Är du märkeskonsekvent?

Nonkan  
#86095
Skogshuggarn skrev:Tycker det är ofta som även större såghandlare får beställa hem kläder, trots att det rör sig om normala storlekar!?!.

Vid köp ur Stihls Comfortserie så blev det ett jäkla rännande T&R, och samma sak när jag handlade röjkläder


Det verkar ju skitjobbigt. Inte så mycket pengar det handlar om som sagt.

Röjkläder är vi själva ganska dåliga på, men det är inte alls samma efterfrågan på sådana. De som bara röjer lite kör ju i vanliga arbetsbyxor eller jeans verkar det som.

Det finns ett helt annat medvetande när det gäller sågskyddskläder, och dessutom lite lagkrav att luta sig emot.

Många föredrar de äldre röjbyxorna från Stihl, av samma anledning som du, men det är som det är. Tjatar tillräckligt många kanske de kommer tillbaka. Själv tycker jag orange är en vacker färg som borde användas mer :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).