Virkesmätning och Matrisfub

Södra inför en klass för grantimmer

91 inlägg 37658 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85044 Säga vad man vill om kinesisk dynga, men visst har den konkurrerat ut mycke av motsvarande svenska/europeiska produkter? Oavsett vad vi tycker om kvaliteten. Kolla på Biltema, eller kolla på Jula. Gott om verktyg och saker som kostar EN TIONDEL av motsvarande "kvalitativa" europeiska produkter. Och det säljs!

Så den där kvisfria furan kanske är unik, men vem köper den när man kan köpa skev gran på Byggmax för en tredjedel av priset (lite hårddraget)?

Okej, lite långt från ämnet och kanske inte så sammanhängande, men nu har det blivit en eller annan whiskey (jag är förkyld och har ont i halsen förstår ni).

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

axwell  
#85046 Skulle vilja kalla det högvärdiga godset för artiklar med hög avans.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

axwell  
#85047
Mangan skrev:Så den där kvisfria furan kanske är unik, men vem köper den när man kan köpa skev gran på Byggmax för en tredjedel av priset (lite hårddraget)?


Om Byggmax brädorna kommer från Södra får det vara, kommer de från Bodensågen kan det bli lite extra för kommande behov.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85085
Admin skrev:
Kan det vara så att pga av att massan regerar så stryker sågarna på foten?
Har massaproducenterna idag sågverken som rena förlustfabriker för att hålla marknaden i schack och för generering av pelletsspån och massaråvara?

Jag hämtar på dessa tema några erfarenheter från min tid på Södra.
Värösågen (Södras första stora såg) byggdes med syfte att såga enkelt och snabbt samt blåsa resten av stocken i rör till massabruket intill. Följden blev ett sågutbyte på bara nära 50% av stocken. Förluster blev följden i 10 år och knackigt en lång tid ytterligare.
Södras såg i Mönsterås har haltat i 10 år. Lyckades något bättre senaste goda året.

Problemen som uppstått på dessa såg hade inte gått att bära utan den underbetalning som pågått mycket länge på massaved.
Det som skett är givetvis en överföring av "gallringspengar" till efterlikvid på timmer. Företagets satsningar har slagit fel och dessutom inte orkat att hålla hög kvalitet på flera grenar i företagets verksamhet.
Där det varit "högsta avans" har energin hamnat.

Massabrukens "makt" över prissättning har skapat ett lågt pris på sågverksflis med följd att bruken fått synnerligen billig råvara.
Det är inte ovanligt att där pengar tjänas för lätt släpar utveckling/ambition efter.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85219
"Följande har skrivits:
Problemet" är ju helt och hållet för den som köper timret, om de klarar av att göra något vettigt av timret eller ej.
Likaså är följande skrivet:
Kom och tänka på en sak, sorterar man inte brädorna efter sågning numera? I så fal spelar detta ingen roll för kvaliteten på slutresultatet på brädgården.

Därför vill jag erinra följande.
Om en köpare får till sej en sämre sammansatt kvalitet på timret, måste han handla med sämre vara och försöka avsätta den till möjlig användning. Oftast lägre pris.
Om det börjar ligga "hyllvärmare" (ord om svårsålt virke som nämnts ofta) är risken att detta skickas med i leverans med reklamation som följd. Ännu mer oroande är om någon vid limbalkstillverkning eller annat bygge gömmer in dålig produkt. Vi vet att många företag testar gränserna för vad som accepteras hos kund "tills gränsen är passerad".
Det kan dock gå decennier innan detta upptäcks och kunden står där då med brustet tak, vilket vi sett mycket av denna vinter.

ATL skriver om ett tvåårigt svinstall som kostat 7 milj. kr som har havererat. Det misstänks underdimensionering och för mycket kvist är upptäckt i limbalkarna. (se mitt ex. tidigare)
Boverket har nu i vinter studerat 110 rasade tak och endast 1% av dessa tak borde rasat av snömängden.
En europeisk undersökning 2007 visade att 3 av 4 rasade tak berodde på fel i byggnationen.

En skrev tidigare här om att jag vurmade för "mina virkesmätarkollegor"

Min bakgrund har dock inga bindningar till virkesmätarna som grupp. Jag mätte vissa år virke vid högsäsong i ca 25-årsperiod vid bilväg, apteringsmätning i skog, sågverksmätning och på tillfällig terminal. Jag var s.k. bemyndigad mätare (d.v.s. kopplad till annat företag) men fick min lön hela tiden från Södra.
Skribentens ironi förtar värdet av fleras vilja att motverka bristerna omkring ämnet i tråden.

Vi ser som synes olika på positivt och negativt med mer tolerans av virkesfel på timmer.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85222
Bertilsson skrev:Om en köpare får till sej en sämre sammansatt kvalitet på timret, måste han handla med sämre vara och försöka avsätta den till möjlig användning. Oftast lägre pris.


Det är genom prissättningen en köpare bestämmer vilken kvalitet han vill ha. Det du kallar sämre behöver inte betyda att köparen gör sämre vinst på den, eftersom hans kunder (hej värmeverk!) i sin tur efterfrågar andra saker. Vi gör ju mycket träemballage i det här landet, tex.

Att försöka koppla prissättningen av timmer till limträbalkars produktionsfel låter sig helt enkelt inte göras, det finns flera utsorteringsmekanismer för att få rätt kvalitet på slutprodukten. Det kvalitetssorteras givetvis vid tillverkningen.

Att försöka fuska genom att få in billigare virke i slutproduktern kan man förstås pröva. Men då är det ju en fördel ju billigare "dåligt virke" man kan få tag i, dvs ju större prisskillnad det är mellan klasserna desto bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bengt.Svensson  
#85286
Bertilsson skrev:
Admin skrev:
Kan det vara så att pga av att massan regerar så stryker sågarna på foten?
Har massaproducenterna idag sågverken som rena förlustfabriker för att hålla marknaden i schack och för generering av pelletsspån och massaråvara?

Jag hämtar på dessa tema några erfarenheter från min tid på Södra.
Värösågen (Södras första stora såg) byggdes med syfte att såga enkelt och snabbt samt blåsa resten av stocken i rör till massabruket intill. Följden blev ett sågutbyte på bara nära 50% av stocken. Förluster blev följden i 10 år och knackigt en lång tid ytterligare.
Södras såg i Mönsterås har haltat i 10 år. Lyckades något bättre senaste goda året.

Massabrukens "makt" över prissättning har skapat ett lågt pris på sågverksflis med följd att bruken fått synnerligen billig råvara.
Det är inte ovanligt att där pengar tjänas för lätt släpar utveckling/ambition efter.

Kan så vara med massa kontra timmer. Jag är inte gammal nog att veta, men jag har förstått att Mönsteråssågen inte givit speciellt mycket i kassan sen den startades. Å andra sidan har Södra gått med vinst de flesta åren, alla ägg är inte i samma korg och i mina ögon känns det som en omöjlighet att alltid gå med stora vinster i varje del. Själv bryr jag mig inte så mycket om vad Södra tjänar pengar på, huvudsaken är att jag får bra avkastning på min egen skog och en jämn efterlikvid. Om Södra tror att de kan tjäna lika bra med bara en timmerklassning så är det så mycket lättare för mig i skogen. Förra systemet med fyra klasser var nästan omöjligt att aptera "rätt", avsmalning, krökar, kvistar, årsringsbredd...helt hopplöst för en deltidshuggare. Nya systemet är bättre, men fortfarande hamnar de flesta av mina stockar i andraklass.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85674 Anders Martinsson en skogsägare i Gislavedstrakten har reagerat på Södras hopslagning av grankvaliteter.
ATL gjorde en artikel som till 60% också gav utrymme till något yvigt tyckande från Södra.
Jag hade önskat att Martinssons vetskap om värdet av kvalitetsvirke i hus, som skall leva länge utan nersjunkna tak och spruckna tapeter som kan blir följden, hade kommit fram i artikeln.
- Södra tycks ha fått så okunniga skogsägare nu att dessa inte kan jämföra prislistor med två kvaliteter.

- I texten står att ”Södra betalar lika mycket för grantimret oavsett kvalitet”. Att det är lika mycket är inte helt korrekt. Södra har sänkt priset p.g.a. väntad mängd dålig kvalitet. Följden är att klass 1-virke och bra avverkningar nu betalas med lägre pris. Omvänt för dålig skog.

- Södra lär försämra apteringskunskapen på marknaden ytterligare med detta utspel. Följden bör bli att det kommer att saknas kompetens och t.o.m. möjlighet att begära tillräckligt bra kvalitet vid bygge. Därmed måste byggvaruhusen ”kränga” ut produkter som gör användare besvikna på materialet.
- Ett ex. på detta är husägaren som ringde och beställde golvbräder till ett rum hos ett för honom känt byggvaruhus. Dagen efter hämtas detta virke med kärra. Som tur var vägrade snickaren att använda den undermåliga produkten. Det var kvist och frodvuxet så det skulle bli tydliga märken av minsta tryck och slag.
- Det blev omständigt och dyrt för husägaren att byta ut detta virke.
- Just dessa ”incidenter” tror jag vi får se mer av.
- Se mina liknande synpunkter i ämnet här tidigare.

- Martinsson kan ha rätt när han även tänker på snickerikvalitet från gran som finns som sortiment redan i Värmland. När nu tallen minskar i skogen och bra kvalitet minskar ännu fortare kunde kvistren gran bli ett alternativ för fonder etc. i hus. Kanske något för bysågar att plocka ut.

- Södras nya utspel och hård röjning och gallring sänder signaler som ger ytterligare sämre svensk sågvara om 40 år.
- Betänk att vi snart har slut på den skogen som danades under 40 till 60 talet och fick en ”vedhuggning” då kvalitetsdanare togs bort när de hade gjort sitt i ungskogen. Klarar svenskt virke sitt renommé med två täta kvalitetssänkningar på beståndsnivå?
- ”Man saknar inte kon förrän båsen är tom”.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85678
Bertilsson skrev:- I texten står att ”Södra betalar lika mycket för grantimret oavsett kvalitet”. Att det är lika mycket är inte helt korrekt. Södra har sänkt priset p.g.a. väntad mängd dålig kvalitet. Följden är att klass 1-virke och bra avverkningar nu betalas med lägre pris. Omvänt för dålig skog.


Det är väl ändå fel, enligt mina listor och enligt jämförelsen i Skogen nr2 2010 har de höjt för bägge klasserna, och ligger nu högre än någon annan som har klass 1. De listorna skall man förstås ta med en nypa salt, men att säga att de har sänkt verkar inte stämma alls.

Du glömde nämna de skäl som Södra hade för att göra detta (stod i samma artikel)

* Enkel och tydlig prislista
* Köparna (dvs Södras kunder) är inte särskilt intresserad av kvalitetsgran,
* Rationalisera inmätningen

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85682
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:- I texten står att ”Södra betalar lika mycket för grantimret oavsett kvalitet”. Att det är lika mycket är inte helt korrekt. Södra har sänkt priset p.g.a. väntad mängd dålig kvalitet. Följden är att klass 1-virke och bra avverkningar nu betalas med lägre pris. Omvänt för dålig skog.


Det är väl ändå fel, enligt mina listor och enligt jämförelsen i Skogen nr2 2010 har de höjt för bägge klasserna, och ligger nu högre än någon annan som har klass 1. De listorna skall man förstås ta med en nypa salt, men att säga att de har sänkt verkar inte stämma alls.

Jag berörde hur priseffekten blivit för bra resp. sämre kvalitet. Ni kan alla se vid jämförelse mellan Södras höst och vinterlista att inte priset stigit 75 kr över klass 1 priset från hösten.
Exempelvis har 38 cm grovt virke (av klass 1) bara stigit 55 kr/m3

Mangan skrev:
Du glömde nämna de skäl som Södra hade för att göra detta (stod i samma artikel)

* Enkel och tydlig prislista
* Köparna (dvs Södras kunder) är inte särskilt intresserad av kvalitetsgran,
* Rationalisera inmätningen

- Enkelheten borde bara tilltala en liten del skogsägare som dock borde ta sej 15 minuter mer tid vid en försäljning av skog på 50.000 kr eller mer.
- Kunderna är som jag ser det de som blir ägare till bygget och dessa tror jag vill ha formstabila byggen. Slutkund är inte byggvaruhus och byggföretag som fuskat enligt bevis från senaste vinterns händelser.
- Rationaliseringstanken får vi i så fall se vad den innebär. Hittills har bara tempot ökat i inmätningen med följd att träffprocenten vid inmätning på de viktigaste kvaliteterna 1 på tall och vrak fortfarande bara ligger på ca 50%.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85684
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:
Bertilsson skrev:- I texten står att ”Södra betalar lika mycket för grantimret oavsett kvalitet”. Att det är lika mycket är inte helt korrekt. Södra har sänkt priset p.g.a. väntad mängd dålig kvalitet. Följden är att klass 1-virke och bra avverkningar nu betalas med lägre pris. Omvänt för dålig skog.


Det är väl ändå fel, enligt mina listor och enligt jämförelsen i Skogen nr2 2010 har de höjt för bägge klasserna, och ligger nu högre än någon annan som har klass 1. De listorna skall man förstås ta med en nypa salt, men att säga att de har sänkt verkar inte stämma alls.

Jag berörde hur priseffekten blivit för bra resp. sämre kvalitet. Ni kan alla se vid jämförelse mellan Södras höst och vinterlista att inte priset stigit 75 kr över klass 1 priset från hösten.
Exempelvis har 38 cm grovt virke (av klass 1) bara stigit 55 kr/m3


Priset för klass 2 har stigit över klass 1 i höstas eller hur? Det är inte en sänkning, vilket du påstod.

Jag tror din kampanj mot Södra skulle bli (någort) mer lyckad om du höll dig till sanningen så mycket som möjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85696
Mangan skrev:
Priset för klass 2 har stigit över klass 1 i höstas eller hur? Det är inte en sänkning, vilket du påstod.

Räkna först bort den marknadsmässiga prishöjningen på 75 kr som Södra gjorde så upptäcks att prishöjningen för ca 81% av virket inte blivit denna ökningen p.g.a. att frodvuxet, ruttet, krokigt och dåligt virke dragit ner detta priset.
- Därmed "betalas det inte lika bra pris oavsett kvalitet", vilket jag berörde tidigare.

Den nya mängden dåligt virke förväntas dessutom öka en halv gång till p.g.a. sammanslagningen. Detta bör sänka medelpriset ytterligare framåt.

Bra virke har till Södra inte samma lönsamhet nu som före sammanslagningen.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85715
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:
Priset för klass 2 har stigit över klass 1 i höstas eller hur? Det är inte en sänkning, vilket du påstod.

Räkna först bort den marknadsmässiga prishöjningen på 75 kr som Södra gjorde så upptäcks att prishöjningen för ca 81% av virket inte blivit denna ökningen p.g.a. att frodvuxet, ruttet, krokigt och dåligt virke dragit ner detta priset.


Om man bortser från en höjning på 75:-, så är det sänkt? Ja, herre min skapare vad du trixar med siffrorna. :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85819 Uttrycket ovan "trixa med siffrorna" borde riktas mot annan part.
Erfarenhetsmässigt så sker ändring av regelverk ofta i samband med någon prisändring.
Lättnad i regelverket sker mest i samband med höjning och skärpning i samband med dåliga tider och då sänkning.
På detta sätt utnyttjas situationen ofta av virkesköpare för för att få större effekt. Den part som inte tittar på om löftet infrias helt värdemässigt drar kortaste strået.
Vill man se Södras prisutspel och sammanslagning av kvaliteter som några steg framåt så är det också något steg tillbaka innan det blev färdigt.
Tolkningen får bli upp till var och en.

Avatar Fallback

Re: Södra inför en klass för grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85821 Tolkningen får bli upp till var och en, men då bör fakta redovisas korrekt och inte bara de som passar din sak.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).