Bioenergi

Hur mycket torkar veden på en sommar?

13 inlägg 14466 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket torkar veden på en sommar?

Mångsysslaren  
#85356 Jag undrar hur mycket okvistade träd (ved) kan förväntas torka under en sommar?
Exempelvis surfälls träden (björk men även tall och gran) under förfallstiden månadsskiftet maj/juni för att kvistas och kapas/klyvas i september.
Vi utgår från att det är (som förra sommaren var här uppe i norr) regnfritt och +20-25 grader i 7-8 veckor och träden ligger öppet och luftigt.

Vad kan fuktkvoten förväntas vara vid fällning samt efter en torktid på ca. 3 månader?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

axwell  
#85477 Nästa år hoppas jag att det finns bättre kunskap i ämnet. Planerar att syrafälla några lövträd före lövsprickningen, vänta tills löven börjat vissna och sedan ta nya provbitar och bestämma densiteten. Efter rejäl torkning bör man kunna räkna ut hur mycket vätska som var kvar då lövet vissnat.

Vi får väl se, men det låter rent vanemässigt som sent att kapa/klyva björkved i september.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

Nolltax AB  
#85483 Missat huggperioden?
Fäll löv, kvista ej, 6-7 veckor. Vissna blad. Elda med till vintern.Ej torkat helt men tillräckligt.
Barr ej.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

axwell  
#85516 Barr har jag inte kommit på tanken med, troligen inte värt besväret, skall testa det också.

Efter syrafällning har stammarna efter kvistning varit relativt lätta att bära och lyfta upp på vagnen, men inte alla.
Min gissning har varit att om lövmassan är för liten så klarar den inte av att torka ur hela trädet. Eftersom jag kvistar och kapar för ett vagnslass så vet jag inte hur lövverket såg ut för den tunga stocken när det blir dags att lasta.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

Nolltax AB  
#85540 Barr skulle iofs funka om Ni likt julgranen kör ett mellanlager i vardagsrummet...
Tillse dock ej alltför mången larv huserar i stam......

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

stegmaster  
#85567 Här er en test utförd av tidningen Norsk Ved om detta emnet.
Citat:
Dersom hogsten skjer når bladverket er utsprunget, er det nyttig med det som kalles syrefelling. Det går ut på at trærne felles og skal ligge ukvistet en stund. Da vil en del av vanninnholdet trekkes ut gjennom treets spalteåpninger i bladene. Undersøkelser har vist en reduksjon på 4 - 7 prosentenheter av fuktigheten den første timen etter felling. Etter 6 dager har fuktigheten i nyhogd virke sunket fra 50 % til 35 %. Dette er målinger som er utført i juni - juli.

Hela artikkelen finner du här.
http://www.norskved.no/comweb.asp?segment=1&ID=18

Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

Mångsysslaren  
#85577 Intressant detta med att torkningen går såpass snabbt som det sägs i den norska artikeln.
Borde rimligen betyda att fuktinnehållet i veden under gynnsamma förhållanden sjunker från ca. 60 % till 30-35% på 6-8 veckor?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85643 Har läst någonstans att björk skall ligga tills lövet vissnat. Tar ca tre veckor. Om det ligger längre börjar det dra till sig fukt igen.

Har svårt att tro att det kan fungera med Tall. Gran kanske, men det borde i det fallet vara effektivare att barka av en bit längst ned och fälla året efter. Om inte annat, så är det väl trevligare att slippa ha en massa granar liggande kors och tvärs.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

axwell  
#85646 Det får man stå ut med i "Vetenskapens" tjänst.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

Gerth88  
#169922 Hur länge kan kluven ved ligga?
Har hört att om veden är finkluven tappar den energiinnehållet snabbare än grovkluven ved. Detta skulle gälla främst tall. Frågan gäller ved som kommer att ligga staplad utomhus under flera år.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

finskpinne  
#169929 Om du klyver och håller veden riktigt torr så klarar den sig nog ganska länge. Men okapad och okluven ska du inte lagra den så länge...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

Hälge  
#169986 Intressant tråd om vedtorkning på pellets.info:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=5&t=6256

Avatar Fallback

Re: Hur mycket torkar veden på en sommar?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169987
Hälge skrev:Intressant tråd om vedtorkning på pellets.info:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=5&t=6256


Dubbelpannans vedlok var ju cool :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).