Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skruvdubb?

3 inlägg 5576 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skruvdubb?

Jerrka  
#85426 Undrar om det är någon som har satsat på skruvdubb ist för kedjor på t ex atv-däck :?:

Huggarstövlar / kängor har jag åxå hört det är "poppis" att ha de i..

Skulle det vara alldeles för ohållbart att ha skruvdubb modell grövre på tex malva,alstor och vimek...Även om man skulle behöva kompleteringsdubba nån gång i månaden...Skulle det inte löna sig med tanke på pris på banden och lägre bränsleförbrukning :???:



   TS
Avatar Fallback

Re: Skruvdubb?

axwell  
#85430 Absolut, använder Bronco året om, någon enstaka har lossnat. Fungerar bättre än enklare kedjor på riktigt hård is, förkortar perioden då även kedjor behövs. Maxi grip tror jag är dyrare, Bronco frp. innehåller ca 260 st.

Avatar Fallback

Re: Skruvdubb?

Yanmar 1502d  
#85545 Jag kör också Bronco skruvdubb och förra året tappade jag ca 10 st. I år har jag tappat 180 st. Detta trots att jag satte dem i nya hål. Tror att jag drog dem lite för löst. Sen har jag riktigt torra däck och det kanske bidrar.
Greppet på is tycker jag är kanon men greppet i djupsnö förbättras inte förrän man skovlat ner till fast mark.

I framdäcken kör jag med biltemas skruv på 12mm och sexkantskalle då de bronco jag har var för långa. Detta har funkat lika bra och de kostade under 30 spänn för 250 st. Det är nog skit detsamma vad man har för skruv så länge det är sexkantsskalle. Kort farmarskruv har jag testat och det fungerade det också. Hittar man rostfri kort farmarskruv så är det säkert kanon. Vet ej priset dock. Bronco är ju inte så svindyr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).