Bioenergi

Pris på björk på rot..?

12 inlägg 21934 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris på björk på rot..?

MAH  
#85228 Hej,

alla kan vara ett BRA pris på björkved på rot ca 40 fub.?

/M



   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på björk på rot..?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85229
MAH skrev:Hej,

alla kan vara ett BRA pris på björkved på rot ca 40 fub.?

/M


Jag får 320kr/m3fub netto(efter avverkningskostnader) exkl moms för björk om jag säljer det som massaved.

Användarvisningsbild

Re: Pris på björk på rot..?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85233 40 kr/fub på rot låter som ett dåligt pris för markägaren, bra pris för köparen.

Det beror ju förstås på hur det ser ut också, grovt-klent, lång-kort, nära väg eller inte m.m. Men generellt så skulle jag inte sälja för under 200 kr/m3f + moms. Detta kan man ju också jämföra med vad skog kostar enligt LRF:S sida, snittpriset i landet ligger kring 300 kr/m3sk (=375 kr/m3f).

Avatar Fallback

Re: Pris på björk på rot..?

axwell  
#85247
OAS-forests skrev:40 kr/fub på rot låter som ett dåligt pris för markägaren, bra pris för köparen.


Missförstånd? Det var väl den totala volymen för hela posten, eller??

Avatar Fallback

Re: Pris på björk på rot..?

MAH  
#85258 ..? fattar inget just nu..? :?: :?: :?: Om jag har tar min lilla motorsåg + transporterar hem med egna maskiner o.s.v.. vad är då ett bra pris på en rotpost på ca 40 fub meter..? Grov björk 40 - 60 diameter..? i en mosse lite jä-vligt till..? måste anv vinsch.. går inte ta med stora maskiner o.s.v..

/M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på björk på rot..?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85260 Hörde om en som hade ett område med lite löv som skulle gallras, lite blött och jäkligt.
Höggs mannuellt, kördes ut med häst. = Inga körskador.
Betalning, killen som utförde jobbet fick virket.

Volymer? inte en susning, gissar på att det låg på runt 40 - 50 kubik.

Användarvisningsbild

Re: Pris på björk på rot..?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85300 Ok, missförstånd av mig!

Ja du MAH, det är klart att om det är besväligt till så sjunker ju rotnettot för markägaren. Skulle säga att det beror på vilken relation du har till markägaren, det är få som ger bort björkved till okända människor.

Dock bör man ju nyttja släktingar och andra bekanta som har skog, det kan ju bli såsom Zixten skriver att du får ta det mot självkostnad.

Avatar Fallback

Re: Pris på björk på rot..?

MAH  
#85328 Det är lungt.. missförstånd händer så lätt..

Har en bra relation till markägaren, trodde jag iallafall.. :???: men fick ett pris på
150 per fub.?? är det rimligt eller har jag gjort ngt fel..?
Har kört med vinch på ca 30 cm snö.. inte en tendens till markskador o.s.v..

eller är det ngt annat .. vad tror ni.? ngt fel måste det väl vara..??

/M

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på björk på rot..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85344 Om du köper och avverkar hos en markägare och får betala 150:-/m3fub för att behålla veden tycker jag inte det är ett oförskämt högt pris. Det är inget kompispris heller å andra sidan.

Grannen fick ta några små ekar för att såga för 250:-/m3fub, men jag skall nog pruta ner det till 200:-/m3fub. :)

Användarvisningsbild

Re: Pris på björk på rot..?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85441
MAH skrev:... fick ett pris på 150 per fub.??

Det kan man inte säga så mycket om, + moms antar jag.

Avatar Fallback

Re: Pris på björk på rot..?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85507 Slutavverkning grov björk borde väl ge runt 400:-/fub,vilket ger drivningskostnader på 250:-. Låter rimligt om det är litet ,blött o besvärligt.


/Nisse

Avatar Fallback

Re: Pris på björk på rot..?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85524 Jag har köpt ved på rot i 2 år nu... vi hugger i ungskog där lövstammarna är ca 10-25 cm i brösthöjd, det är helt oröjt å granarna runt omkring är runt 1-2 meter höga, där skulle bolaget ha 20kr m3fub för att ta bort 50% av björken, så markägaren sa att ja fick hugga ved där i ställe, så i fjol högg vi 300m3fub där å jag betalade 20 kr m3fub, det tjäna både ja å han på, ja fick veden å han fick nån krona för att få det gjort;)....
Men nu har ja köpt en bil me släp med björkved från bolaget för 160kr m3 travmätt, å det känns ganska billigt tycker jag, det är knappt lönt att hugga själv för dom pengarna även fast vi har maskinerna själva....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).