Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hemmabygge! Igen...

24 inlägg 15975 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hemmabygge! Igen...

Robin  
#84632 Kom nyligen på en idé om att bygga en "veddragare", när jag monterade bort själva intaget på min snöslunga, för lagerbyte. Just "bakdelen" på slungan är ju ett perfekt ämne för drivningen!

Om man bygger en enkel vagn och bultar på framför slungan, givetvis får man ta bort just intaget med skruvar först.

Jag tänkte mig en typ av midja mellan vagn och slunga.

Är jag helt galen eller kan det fungera? Slungan har ju olika växlar osv.

Hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall :grin: Bara börja leta en gammal slunga och sätta i gång att bygga! :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84638 Inte för att låta negativ men snöslungor har nästan alltid en märklig växellåda som består av en stor "skiva" och ett gummihjul. Inte är en allt för grov historia

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

Robertberg  
#84640 Omjag förstår din idé rätt så har totte här på forumet gjort ungefär exakt samma sak. Först med jordfräs, och nu är den tvåhjulsdriva traktorn snart färdigrenoverad :)

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

totte  
#84668 Nja, nä, inte riktigt, jag har ju en dragen vagn, här vad jag förstår så skall lastflaket vara framför och man går bakom och kör den, eller? Rätta mig om jag missförstått.

Stämmer som MrHemek säger nästan alla slungor har friktionshjulsdrift, men det funkar nog rätt bra om man det inte är alltför stora belastningar, finns en hel del trädgårdstraktorer som byggts med sån transmission. En sak att se upp med är motorn, en snöslungemotor har som regel en kåpa runt förgasaren och avgassystemet för förvärming, vilket inte är bra under den varma årstiden, lätt att få överhettning, bör byggas bort. Men viktigast av allt, dom brukar inte ha luftrenare, så det måste sättas dit om den skall hänga med nån längre tid på barmark.

Så antar jag att den skall vara för gårdsbruk, i terrängen är det inte mycket att komma med, det är urusel markfrigång på slungor i allmänhet, eftersom det antas vara nyskottat där bakre delen av maskinen går fram. Sen har de slungor i allmänhet ingen diff, det är stum bakaxel, så den kan bli en aning tung att styra på barmark.

Vi ser fram mot rapporter från planering och bygge :grin:

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84672 Köp en gammal tvåhjulstaktor istället typ belos,irus,agria. har själv en irus med dieselmotor som jag glider runt med på
sommaren

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

axwell  
#84681 Bra idé!
Försök att få tag på en Honda eller Yamaha, även en Honda jordfräs med kraftuttag har du chans att göra 4wd av.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

Robin  
#84682 Jo, det är väl friktionsdriften som kan vara den svaga länken.
Men jag tänkte man kan ju i alla fall försöka sig på ett typ av flak, så det blir som en motoriserad skottkärra.
Sedan kan det ju vara lite klurigt att gå efter att styra kanske, svårstyrd?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

axwell  
#84698 Friktionsdrift? ! Skall kolla senare på min Honda snöslunga men räknar med att den har vx, jordfräsen har säkert växellåda och varvtalet på uttaget styrs av motorvarv/hög-låg läge. Lägg in ett frihjul så att 4wd bara kommer i fatt på de lägsta växlarna.

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

totte  
#84705
Robin skrev:Jo, det är väl friktionsdriften som kan vara den svaga länken.
Men jag tänkte man kan ju i alla fall försöka sig på ett typ av flak, så det blir som en motoriserad skottkärra.
Sedan kan det ju vara lite klurigt att gå efter att styra kanske, svårstyrd?


Skall du sätta kärran framför så sätt fast den utan styrmidja och använd pivothjul på den, annars blir det nog ett ekipage som knyter sig.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

axwell  
#84720 Om du skulle hitta en jordfräs av mellanmodell och uppåt från Honda så kan den styras med "styrbromsen"(frikoppling sida/sida).

totte skrev:Skall du sätta kärran framför så sätt fast den utan styrmidja och använd pivothjul på den, annars blir det nog ett ekipage som knyter sig.


Med midja blir den ohanterligt tungstyrd när den drivande axeln skall skjuta lasten framför sig(vid 2wd).

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

Yanmar 1502d  
#84988 Jag har en Honda tvåhjulstraktor som bara står. Fräs medföljer. I ta den för vad den är skick.
Skicka ett pm om du är intresserad.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

axwell  
#85029
Yanmar 1502d skrev:Jag har en Honda tvåhjulstraktor som bara står. Fräs medföljer. I ta den för vad den är skick.
Skicka ett pm om du är intresserad.


Använde min Honda tvåhjulstraktor som veddragare under ett experiment. Förlängde drivaxeltapparna och använde 16" hjul från Saab 2-takt för att få bättre markfrigång,stabilitet och högre hastighet. För att klara belastningen på axeln gjorde jag en enklare gaffel på utsidan av hjulen. Framåt gick det bra med en vagn som hade en "kuskbock" och kunde lasta några hundra kilo, bakåt ville man inte gärna ändra kurs.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85305 Skulle nog fundera en gång till innan jag byggde om en snöslunga till dragare. Den är väl från början byggd för att 80-90% av motoreffekten tas ut vid kraftuttaget. Tveksamt att det håller om man tar ut 100 % av effekten över drivhjulen.

Avatar Fallback

Re: Hemmabygge! Igen...

axwell  
#85314
Ernst skrev:Skulle nog fundera en gång till innan jag byggde om en snöslunga till dragare. Den är väl från början byggd för att 80-90% av motoreffekten tas ut vid kraftuttaget. Tveksamt att det håller om man tar ut 100 % av effekten över drivhjulen.


Ja det kan ha sina problem med en B&S motor. Vevaxeln brukar driva aggregatet och kamaxeln hjulen, på sidventilsmotorerna. Brukar dessutom rotera åt var sitt håll.
Detta medförde att jag fick svarva fram specialremskivor då jag ersatte en bensinmotor med en trefasmotor( Nej jag har aldrig trasslat in kabeln i slungan).

Användarvisningsbild

Re: Hemmabygge! Igen...

totte  
#85323 Det är Tecumseh som har den där lösningen med remskiva på kamaxeln, åtminstone dom äldre B&S har det inte. Kan inte säga säkert om det finns på nyare. Blir högst intressant om man byter motor från Tecumseh till B&S, man får 5 växlar back och en eller två fram. Har hört om en som gjorde det och blev överraskad. :lol:

Om effekten kan man väl säga som så att för att köra runt en vedvagn använder du förmodligen mindre effekt än vad som går åt för bara hjulen på slungan, det tar emot rätt bra när det är blötsnö ibland. Men vill du vara säker så få tag i en gammal Gilson med växellåda, den stoppar inte för någonting. Notera att Gilson finns med båda typerna av transmission.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).