tis 16 mar 2010, 09:31#85491
Henrik K skrev:Tosca skrev:Prova att ringa ner till Rottne, de brukar ha lösningar på det mesta.
Nej nej.
Först ringer du din service man / din återförsäljares service personal. Sen om dom inte kan då kan man ringa å fråga på Rottne.
Som Finländare så har vi inget Rottne servicenätverk här, förutom då NH/Ford på reservdelar som jag som helghuggare sällan vill ha något att göra med
Dom sku ha 10 -faldigt pris för converterpumpen (leveranstid obestämd) jämfört med Bhtransmissions Services (
http://www.bhtransmission.co.uk/) i England, som konsulterades vid tansmissionsrenoveringen i somras.
Så tillbaka till ämnet. Har skaffat det mesta i reservdelsväg (även bägge tempmätarna) från Traktrorcentralen i Sala. Diskuterade oljetemperaturen med mekanikern där tidigare i vintras och beslöt då att testa med en ny mätare. Han sa att tempgivarn har flyttats till retursidan i somliga fall. Tror ändå inte att det ska ha så stor betydelse för drifts-säkerheten. Det är väl först när inkommande oljan till convertern är för het som det blir problem. Så länge det kommer in olja med måttlig temp så har den kapacitet att ta emot energin (=värmen) som convertern skapar vid normal drift.
Undantaget är väl 'stall', då ska man stanna innan mätarn reagerar. Tror nog att dom på Rottne har funderat ut det här då när man valt transmissions-system till Blondinen.
Men man känner sig lite osäker. Fullt lass och sega motlut men mätarn säger att transmissionen går sval. Nu när man satsat och renoverat transmissionen så vill man vara säker på att allt står rätt till.
Tänkte att här kanske finns folk som kan bekräfta att RD Blondinerna verkligen går svala i transmissionen. I annat fall kunde jag ta ett sampel genom att sänka ner en digitalgivare i växellådsoljan efter att ha kört maskin ordentlig varm. Den borde då ha en skala från 0 - 100 ungefär.
Rottne Blondin 750 RD, Valmet CK med Pika 36, Hva 550 XPG, Hva 543 XP, Hva 545 FX, HVA 345 FX