Motorsåg och handhållet

Fällriktare

64 inlägg 48286 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fällriktare

kapaner  
#85235 Ta motorsågskörkortets nivå CD. Annars kan du ju lika gärna köpa en skördare istället
för de där åbäket som ändå är sämre än kilar och kunskap.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Skogshuggarn  
#85255
Zixten skrev:
pendomaster skrev:Klämmer in en länk till en annons på finn.no. :grin: VARNING Risk för habegär

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/viewimage?finnkode=21203838&reference=8/212/038/38_-1483936223.jpg


Tar dom inte hemskt höga stubbar???
Ser ut att vara tungt att släpa runt på i skogen.
Men vist, för enstaka riktigt besvärliga träd kan det ju vara ok...


Ställer mig samma frågor, men föralldel,,, vid trädfällning i tex trånga villaområden kan den ju vara "gångbar".

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

gasljus  
#85281 I trånga villaområden får man nästan alltid plocka ner trädet i bitar, det går sällan lägga omkull stamen hel. Användningsorådet för denna produkt är oerhört litet.

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Kjell S  
#111881 Onödigt stor.. har själv en PusherIV. Den vill man inte bära för långt. Bäst är kilar och sedan vinsch. Fäster linan på 7-8 m med kvistsågen så då behövs det inte så mycket drag innan det kommer. Fällriktaren används mest som mothåll eller när det är flera träd på mindre område som väger över för mycket.

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112172 Vill man ha en billig fällriktare och redan äger en hällnäslyft så trär man ett rör med en dubb i ena ändan över lyftens rör.

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Kjell S  
#121523 Fick dra upp den rackar´n med vinsch i förra veckan..
Det bar inte förrän ca 40cm ner i jorden och skulle trycka ner stortall..

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Astrix1  
#275819 logosols fällriktatare någon som provat hur tung, tillräkligt stark.

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

anersimyra  
#275824
image.jpg
En variant på denna var vanlig på sjutti åttiotalet, varför krångla till något redan bra.. :?: :smile:

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

axwell  
#275838
Astrix1 skrev:Inlägg av Astrix1 » Idag, 19:09
logosols fällriktatare någon som provat hur tung, tillräkligt stark.


Jodå, jag har den äldre modellen, smart men inte på alla sätt.

Tvådelad om man så vill, nedre delen kan användas separat eller tillsammans med överdelen.

Hylsan som sitter runt nedre röret har ett vasst "spjut", det kan svingas in i stockänden när man utnyttjar den som hjälplastare. Trodde inte att det skulle fungera så bra som det gör.
Alternativt att man använder traktor/ATV-saxen + ett schackel att sticka "spjutet" i.

Brukar sidförflytta hela ATV-griplastarvagnen, istf att använda kranen och sabba någon hydraulslang, en gång är en gång för mycket.

Vinschen är felvänd, titta på bilden, bandet går in på fel sida av trumman.
Ju högre upp hylsan med "spjutet" kommer, desto mer felaktigt blir det.

Jag har vänt på min vinsch och det fungerar som det skall.

Tillräckligt bra på att säkra träd från att gå fel väg, kombinerat med övriga attribut.
Vikten kommer jag inte ihåg (står nog på Logosols hemsida), gissar på ????, man bär den med en hand.

Köpte min till kampanjpris, en bit över 2000 inkl. moms, nu retfullt billigare 1290 + moms.

Köp!

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Astrix1  
#275842 Ja priset var bra och tack för domkrafts-tipset, ska nog slå till.

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Astrix1  
#275932 Har beställt en idag leverans juni, slutsålda. Pelle på logosol bjöd på frakten när jag blivt rekomenderad av axwells smarta tips.
Lyfter på hatten för dig nu sparade jag frakten vad den nu gick på, tack axwell
Mvh Astrix1

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

axwell  
#275972
Astrix1 skrev: axwells smarta tips.

Vilket tips skulle ha varit smart, hur som helst kanon om det var till någon hjälp :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Astrix1  
#276009 När jag bestälde frågade han varför jag fasnade för deras produkt, dom hade nog aldrig tänkt på att man har fler användnings områden än stocklyftare och fällriktare. Det där med att man kan lyfta atv kärran hade dom inte tänkt på (domkraft)
Man kan ju ha ett eget fäste/tillbehör som passar ens fordon för lyft
Tack för hjälpen Axwell

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Homo abies  
#276098 Har svårt att hitta ett argument till en sån klump med väldigt dålig produktivitet..

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

axwell  
#276104
Homo abies skrev:Har svårt att hitta ett argument till en sån klump med väldigt dålig produktivitet..


Aha, för väl att valet är fritt och smaken är som...............................

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar