ATV och UTV i skogen

Kranvagn för fyrhjulingar - användning

82 inlägg 44209 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

totte  
#85270 Annars finns det såna här hängvågar: http://www.jula.se/hangvag-124487, ett rep eller nåt från en gren eller nåt, eventuellt ett lyftblock om man inte vill ta i. Mycket användbar sak, har en själv.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85280
totte skrev:Annars finns det såna här hängvågar: http://www.jula.se/hangvag-124487, ett rep eller nåt från en gren eller nåt, eventuellt ett lyftblock om man inte vill ta i. Mycket användbar sak, har en själv.


Borde kunna sätta den mellan vinschen bak (som jag lyfter av/på vagnen med) och dragstången 🧠

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Henrik Petersen  
#85299 uvskogen:
Det är ju därfor vi älsker skogsforum!!, altid finns här nogån med en annan synvinkel.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85403 Är det någon annan som brukar köra 4,5 meters gallringsvirke med vagnen? Undrar för att jag börjar bli lite trött på det faktum att uthänget från vagnen blir så långt att det ofta tar i som ett släpankare om man har lite kuperad terräng. Dessutom går det inte att backa, har fått lov att lasta av fler än en gång och placera om mig.

Provade med att göra en förlängning, men det blev bara ett ännu bättre släpankare, nu i stål 😡

Så, vad gör ni, kör bara upp till ca 3 meter och struntar i att sälja massa (där jag är köper man inte 3 m, 4,5 är det rekommenderade)?

Eller sliter ni på bara för att det ska gå?

Eller sätter ni på ett extra hjulpar längst bak på nåt sätt?

Eller bygger ni en förhöjning på sista banken så stockarna ligger snett uppåt/bakåt?

Eller?

Vet inte riktigt varför jag frågar egentligen, vill väl ha hjälp med att fatta någon sorts beslut. Ibland är jag för envis för att det ska vara bra för mig själv :lol:
vagn.png
Senast redigerad av Uvskogen mån 15 mar 2010, 18:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Solo  
#85407 Flytta boggin bakåt!!!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85409
Solo skrev:Flytta boggin bakåt!!!!!!!


Sitter så långt bak det går....

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Solo  
#85411 Kanske köpläge på en Avestavagn...........

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85412
Solo skrev:Kanske köpläge på en Avestavagn...........


Varför blir det bättre? Är de längre?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Solo  
#85414 Jag köpte min vagn -04 och har aldrig stött på ditt problem trots att jag alltid hugger fallande längder.
Måste nog ut och mäta min vagn.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85415
Solo skrev:Jag köpte min vagn -04 och har aldrig stött på ditt problem trots att jag alltid hugger fallande längder.
Måste nog ut och mäta min vagn.


Du kanske inte har likadan mark som jag, se min fina skiss som jag nyss kompletterade originalinlägget med :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Prowler  
#85422 Jag har en Avestavagn, har stött på det där problemet nångång, det bästa är väl att försöka planera körningen så gott det går och undvika att köra rakt på sånadär "gropar", utan köra lite snett över den, osv.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85428
Prowler skrev:Jag har en Avestavagn, har stött på det där problemet nångång, det bästa är väl att försöka planera körningen så gott det går och undvika att köra rakt på sånadär "gropar", utan köra lite snett över den, osv.


Jo det förstås, men det räcker inte längre. Skogen ser ut som den gör och möjliga vägar är de som är. Så teknisk lösning eller ge upp är nog valen om inte nån har något helt okänt alternativ.

Kankse man kunde göra nån "Dolly-konstruktion", typ som de brukar ha på "Big movers" med en extra axel att peta under vid behov, jag har ju en extra banke och redan gjort i ordning en extra balk, med ett hjulpar till och en kedja att sätta fast det med runt stockarna så, hmm :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

totte  
#85439 Enklast verkar väl att göra en förhöjning till bakre banken, får du upp det en dm där så vinner du rätt mycket ute i stockändarna.

Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

Prowler  
#85463 Ja, tottes lösning är nog det enklaste. fast det är ju alltid kul att hitta på speciallösningar ;)

Avatar Fallback

Re: Kranvagn för fyrhjulingar - användning

axwell  
#85465
totte skrev:Enklast verkar väl att göra en förhöjning till bakre banken, får du upp det en dm där så vinner du rätt mycket ute i stockändarna.


En så´n är det relativt enkelt att göra med motorsågen ute i skogen, spår i gavelsidorna så sitter den säkert och blir lätt att ta bort. Trots att jag kan sänka dragkulan ända ner på backen så kan den komma till hjälp när virket är längre än vanligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).