Motorsåg och handhållet

Trimma motorsåg

150 inlägg 105219 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trimma motorsåg

MF 135 KUNGEN  
#85107 Tjenare skulle gärna vilja ha lite tips på hur man kan göre för att få sin motorsåg i det här fallet en husqvarna 45 och gå bättre, bli starkare och svara lite bättre på gaspådrag.öppen för alla förslag.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#85121 öppna upp ljuddämparen och justera om förgasaren när du öppnat upp dämparen !!!
på en 45 är väl cylindern ena halvan av vevhuset vilket begränsar möjligheten att göra alltför stora jobb på den ,,,,,

börja med ljuddämparen är mitt tips !!!!

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

MF 135 KUNGEN  
#85199 Okay tack för tipset.Gör det stor skillnad om man öppnar upp ljuddämparen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#85200 Ja det gör en rejäl skillnad i hur sågen svarar på gasen och höjer även varven i stock då sågen får andas lite bättre :)
Viktigt dock att komma ihåg att justera förgasaren efteråt då den kan behöva lite mer soppa !!!!!

Finns tråd/trådar om hur man kan göra här på forumet om du söker efter det i handhållet :)

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

MF 135 KUNGEN  
#85201 Okay precis det jag är ute efter för som sagt 45cc är lite klent och tycker inte det är värt att kosta på en ny såg när man kan trimma lite:)Men hur kan jag öppna upp ljuddämparen?borra större hål?

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

MF 135 KUNGEN  
#85209 Var ute i garaget nu och hittade en gammal ljuddämpare som jag borrade upp två hål i och sätte på sågen och jävlar vilken skillnad det blev!!:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85225 Glöm som sagt inte att justera om den.

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

MF 135 KUNGEN  
#85246 TJA nu har vi justerat förgasarn o den går som fan och låter något fruktansvärt!!:)

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

peter399  
#85440 Kan vara just det att den låter som f*n som gör att du tycker den går som f*n :wink:

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

Robertberg  
#85446 Placeboeffektseffekten är inte att förringa! :grin:

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

hawk  
#85447
MF 135 KUNGEN skrev:Var ute i garaget nu och hittade en gammal ljuddämpare som jag borrade upp två hål i och sätte på sågen och jävlar vilken skillnad det blev!!:)


Hur stora hål borrade du och var någonstans?

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#85454 Här är en bra jämnföresle på hur det kan vara före och efter en dämpar "moddning" ,,,,



[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8Obe6uu5zrM&mode=related&search=[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

hawk  
#85457 Wow! :surp:

Men hur gör man? Bilder?

Användarvisningsbild

Re: Trimma motorsåg

swe#kipp  
#85467 jag har ofta använt ett 16mm rör som jag lött fast med silverlod man kan svetsa med om man vill det men jag suger på det så lödningen funkar fint för mig ,,,,
Här kommer lite bilder hur jag gjorde med min 372xpgw ,,,
Jag använde en Dremel och en mapgas brännare för att göra denna dämpare !!

Man kan även köpa en deflektor som skall vara till en 288xp och skruva/löda fast den, det är det enklaste sättet
tycker jag och är det sätt jag numera gör mina dämpare ,,, lägger till en bild på en dämpare med 288 deflektorer på !!



DSC_2388-web.jpg


DSC_2416-web.jpg


DSC_2426web.jpg


L1020190.jpg

Avatar Fallback

Re: Trimma motorsåg

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85472 Den sista dämparen ser ut som den kom direkt från walker`s i canada!.Tycker för övrigt att dom väsnas för mycket.Det blir behagligare ljudvolym mer rörvarianten om röret går in en bit i dämparen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).