Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Min Honda atv

30 inlägg 18500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Min Honda atv

Robin  
#5600 Tänkte lägga upp en bild på min maskin, kanske det finns andra som också kör vem med sin atv?

Själv kör jag en Honda trx 500 fe -06a, men en danroy vedvagn. Funkar bra för de dimensionerna jag håller på med, sen gör den inte så stor skada på marken heller.

Bild




   TS
Avatar Fallback
robbanenskede  
#5601 Hej Robin

Jag har oxå en ATV med vagn för min vedkörning. Fast jag har lite budget variant på utr. Jag har en Linhai Allroad 300 4x4 som basmaskin och en vanlig enkel boggivagn som släp. :D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#5606 Bra lass på ekipaget där Robin :)

Användarvisningsbild
Robin  
#5610
swe#kipp skrev:Bra lass på ekipaget där Robin :)


Jo det var med nöd och näppe jag tog mig upp från skogen :D Men ska flytta bak boggien lite så man får mer tryck på kulan när man kör långa lass.

   TS
Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7260 Hej.Jag använder (bara) min ATV till att transportera mig med utrustning till skogen.Till detta är en ATV perfekt.Jag har nu satt på ett vindskydd som ökar komforten.Jag har även en liten vedvagn till ATV'n som jag knappast använder.Här är en arrangerad bild. :D En vanlig enkel 2wd jordbrukstraktor fungerar bättre för mig vid hemörning av ved som på bilden.

Bild


cpt.Kirk.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7613 Jag fick hem min vagn i måndags, så nu kan jag börja kör med mitt ekipage, en Polaris Big Boss 400L -94 med en Rösjömåla vagn RV1600 med kran.

Bild


För er som vill se fler bilder är detta bara att klicka på bilden här ovanför.


//.D

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#7627 fina bilder sundhult !!
funkar sexhjulingen bra i skogen, jag tänker på att knixa runt mellan trän !?

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7632 Ärligt talat har jag inte hunnit köra så mycket. ATV:n skaffade jag i slutet på januari och har skruvat en hel del med, och vagnen fick jag i måndags.

Det jag kan säga är att det kan vara ganska knixigt, speciellt när den saknar diff.

Däremot är det skönt med flak där man kan hiva upp det man behöver med sig. Kommer att bli fin fint till stängselarbetet framöver

Och visst går det att köra fast även med sexhjul...

//.D

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7636 allt beroro på vilken nivå man har på ambisen :lol:

Avatar Fallback
Andreas_93  
#7686
Sundhult skrev:Jag fick hem min vagn i måndags, så nu kan jag börja kör med mitt ekipage, en Polaris Big Boss 400L -94 med en Rösjömåla vagn RV1600 med kran.

Bild


För er som vill se fler bilder är detta bara att klicka på bilden här ovanför.


//.D




Hej Sandhult hur är det att köra med 6hjuling i skogen

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7689 Andreas_93:
Sundhult skrev:Ärligt talat har jag inte hunnit köra så mycket. ATV:n
skaffade jag i slutet på januari och har skruvat en hel del med, och vagnen fick jag i måndags.

Det jag kan säga är att det kan vara ganska knixigt, speciellt när den saknar diff.

Däremot är det skönt med flak där man kan hiva upp det man behöver med sig. Kommer att bli fin fint till stängselarbetet framöver

Och visst går det att köra fast även med sexhjul...

//.D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8501 Hur tycker du om winsch kranen?? ja har bara kört med "riktig" hydraulkran, helt suveränt, "bara" att sitta och spaka :lol:

edit: det ekipage jag gillar bäst är nog endå
Robins Honda med vagn

Hondorna vi har i skolan är bekväma och tar sig fram bra

Däremot suzukin, den e rappare och något starkare men delad bakaxel så man vågar inte lasta så mkt på den

Hondan 500an där är de så mycket de går på kärran, fram tar den sig och ingen delad bakaxel att gråta över

Avatar Fallback
Andreas_93  
#8525 Hej hur är det att köra med hydralisk kran blir inte det väldigt tungt efter fyrhjulingen

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8577 I skolan har vi en Honda trx 500 hydro
Inga problem alls med hydral kran efter
är ju en avesta vagn med avesta kran, tror den lyfter runt 300-400kg

Sen själva motorn är en Honda 6,5hk med hydraulik pump

och spakarna sitter ibak i ett fäste på lastgallret

Detta paket gav dom runt 200 000 för totalt

Det går att lassa en hel del, men inte så mycket som en skotare
Men! Det blir mindre skador, smidigare och mindre

nackdelen är att ju mindre maskin desto mer hjärna krävs de..
En skotare är mer eller mindre bara att köra var somhelst..

En fyrhjuling däremot måste man tänka en bit framåt hela tiden annars kör man fast..

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8590 Hur många kg får man med sig? Får du på 1,5 ton på en vagn efter Hondan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).