Före och efter jobbet

Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

46 inlägg 17910 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62791 Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

”Mona Sahlin försvarade 2 kronors bensinskattehöjning
Mp har föreslagit en bensinskattehöjning med 2 kr per liter. Vi måste vara ärliga och förklara att denna verksamhet måste minska och därför bli dyrare, menade Sahlin.
Mp tar över socialdemokraternas miljöpolitik. Mot detta "garanterade" Sahlin att det skulle bli jobb och tillväxt på samma gång med mp och s i regeringen.”
http://danne-nordling.blogspot.com/2008 ... onors.html


Personliga utsläppsrätter diskuteras också enligt engelsk modell.

”Storbritannien först med personliga utsläppsrätter?
Storbritannien kan som första land komma att introducera personliga utsläppsrätter redan 2013. Det betyder att även allmänheten blir direkt involverad i kampen mot klimatförändringarna.
Målet är ett robust regelverk som ska styra rättigheter och skyldigheter hos såväl myndigheter som företag och vanliga medborgare, när det gäller att minska koldioxidutsläppen.
Genom personliga utsläppsrätter ges människor möjlighet att själv välja hur man vill använda sin kvot. Det kan handla om t.ex. bilresor eller flygresor. Den tilldelade rättigheten ska vara skattebefriad, medan ett behov som överstiger kvoten ska kosta. För detta är tanken att det ska finnas en personlig handel med utsläppsrätter där de som orsakar små utsläpp ska kunna sälja delar av sina rättigheter, vilket ger ett ekonomiskt incitament att minska sina utsläpp.”
http://svt.se/2.42521/1.909391/storbrit ... appsratter



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62792 Ja det var ju sista spiken i kistan av Sahlin. Hur j**la dum får man bli 😡

Användarvisningsbild

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62799 Hm, personliga utsläppsrättigheter. Får man då som privatperson kvitta sina utsläpp mot tillväxten i egen skog? F.ö. så innebär väl ökade energiskatter på fossila bränslen att det kommer att betalas mer för biobränsle, t.ex. att massaveden och kanske även timret kan få seriös konkurrens från biobränslen :P
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62800
Niking skrev: F.ö. så innebär väl ökade energiskatter på fossila bränslen att det kommer att betalas mer för biobränsle, t.ex. att massaveden och kanske även timret kan få seriös konkurrens från biobränslen :P
/Niklas


Men kostnaden att få fram virket kommer ju att öka i samma takt.

Användarvisningsbild

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62803
roten skrev:
Niking skrev: F.ö. så innebär väl ökade energiskatter på fossila bränslen att det kommer att betalas mer för biobränsle, t.ex. att massaveden och kanske även timret kan få seriös konkurrens från biobränslen :P
/Niklas


Men kostnaden att få fram virket kommer ju att öka i samma takt.


Öka? Ja! I samma takt? Knappast, kostnadsökningen för avverkning, skotning och transport borde bli klart lägre än det ökade priset för biobränsle!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62811
Niking skrev:
roten skrev:
Niking skrev: F.ö. så innebär väl ökade energiskatter på fossila bränslen att det kommer att betalas mer för biobränsle, t.ex. att massaveden och kanske även timret kan få seriös konkurrens från biobränslen :P
/Niklas


Men kostnaden att få fram virket kommer ju att öka i samma takt.


Öka? Ja! I samma takt? Knappast, kostnadsökningen för avverkning, skotning och transport borde bli klart lägre än det ökade priset för biobränsle!
/Niklas


Hoppas på det så man får användning av gripsågen till Teg:en :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

grotförare  
#62922 va fan är dom inte klok, höja bensin skatten är väll de dumaste jag har hört. dom kan juh börja med att sänka sina egna löner å införa skatt på sin egen lön. 😡 😡

Användarvisningsbild

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62939
grotförare skrev:va fan är dom inte klok, höja bensin skatten är väll de dumaste jag har hört. dom kan juh börja med att sänka sina egna löner å införa skatt på sin egen lön. 😡 😡


Du menar politikerna? Tror nog att det blir småpengar i samanhanget om dom skulle göra det....
Bara att räkna lite på det... 349 ledamöter Sänka deras löner med 10 000 i månaden samt höja dera skatt med 5 000 i månaden = 15 000 vilket ger runt 62 - 63 miljoner om jag räknar rätt.

Räkna sen på bilparken (goglade lite och fick fram ca 4 miljoner bilar.) varje bil tankas med 1000 liter bränle om året x 2 Det blir stora summor det....

(Jag tycker för övrigt att det bara ar bra om Bensinen skulle höjas till 25 - 30 kr /liter, då är vi inte så många som har råd at ha bil, och då blir det inte så mycket annan trafik att tänka på när man är ute... :lol: :lol: :lol: )

Avatar Fallback

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84868 Oppositionen har ju lovat en bensinskattehöjning med 2kr/l. Även nuvarande regering lovar rejält höjda koldioxidskatter.
Stora bidrag ska ge elbilar en rivstart.

"Elbilarna kommer att dominera den svenska bilflottan på 2020-talet. Det tror miljöminister Andreas Carlgren som vid ett seminarium i Stockholm på onsdagen utlovade att regeringen ska storsatsa på elbilar de närmaste åren."

"För att klara målet tänker regeringen enligt miljöministern under de närmaste fyra åren höja koldioxidskatten på drivmedel och fordon, så att koldioxidutsläppen minskar med två miljoner ton till 2020. Enligt Carlgren ska det också på olika sätt bli ekonomiskt förmånligt för den som väljer att köpa en elbil."
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 6762725.ab
Senast redigerad av Zalman tor 11 mar 2010, 19:14, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84877 Man undrar ju, ska vi alla flytta in till städerna? Där går bussarna stup i kvarten, och tunnelbanor, spårvagnar och allt möjligt. Ganska långt till tunnelbanan där jag bor :wink:

Men det är nog det som är tanken, så kan resten av landets bli naturreservat dit vi åker med el-tåg och tittar på genom fönster. :roll:

Får väl hoppas på att jag kan få tillgodoräkna mig utsläppsrätter på skogen och att nån kommer på nåt sätt för småskalig biodiesel produktion - eller en återkomst för gengasen kanske :lol:

Avatar Fallback

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84880
Uvskogen skrev:Man undrar ju, ska vi alla flytta in till städerna? Där går bussarna stup i kvarten, och tunnelbanor, spårvagnar och allt möjligt. Ganska långt till tunnelbanan där jag bor :wink:

Men det är nog det som är tanken, så kan resten av landets bli naturreservat dit vi åker med el-tåg och tittar på genom fönster. :roll:

Får väl hoppas på att jag kan få tillgodoräkna mig utsläppsrätter på skogen och att nån kommer på nåt sätt för småskalig biodiesel produktion - eller en återkomst för gengasen kanske :lol:


Det kommer att hända massor angående vad vi ska köra våra bilar på i framtiden. Bensin och diesel är med all sannolikhet på utdöende antingen så prisas den ihjäl av sig själv eller så dödar skatter ihjäl den.
Dock så finns ju massor med alternativ framme nu eller inom en snar framtid.
BYD kommer att sälja sin elbil som går 32 mil på en laddning i EU 2011.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84894 Det kommer att hända massor angående vad vi ska köra våra bilar på i framtiden. Bensin och diesel är med all sannolikhet på utdöende antingen så prisas den ihjäl av sig själv eller så dödar skatter ihjäl den.
Dock så finns ju massor med alternativ framme nu eller inom en snar framtid.
BYD kommer att sälja sin elbil som går 32 mil på en laddning i EU 2011.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml[/quote]

Jo, och det är väl bra, men det som gör det jobbigt är att de nu säger att de ska höja skatten under närmaste fyra åren. Hur många kan bara byta bil rakt av? Det man skulle behöva få är lite omställningstid som fungerar för de flesta inkomstlägen. För vem vill köpa en begagnad bensinbil om det här blir verklig politik?

Användarvisningsbild

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

totte  
#84920 Jaha och för bara ett litet tag sen så var det bara etanol som gällde och man instiftade pumplagar och adra dumheter. Nu är det el alltså. Så får vi väl se vad det blir om ett par år till.

Användarvisningsbild

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Elias  
#84924 U-land here we come säger jag bara om sverige, både den normala termen men även utfattigt-land

Avatar Fallback

Re: Bensinskatten kan höjas 2kr per liter 2010.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84943 Undrar hur det kommer att bli om 10 år? Blir drivmedelspriserna så höga att det endast går att jobba på cykelavstånd.
Man kan väl inte med vett och vilja driva folk till tätorten.
Maten ska ju också transporteras.
Ska den importeras med lågskattade åkare, för vår mat blir för dyr, pg transporter.
Jag tycker förvirringen är fullständig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).