Skogsvagn (Huggarvagnar)

Axeltappar

6 inlägg 4158 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Axeltappar

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8464 Hej, Har hittat broson som säler axeltappar här i Göteborg, dock hittar jag inga där själva tapparn aär kortare för att svetsas på fyrkants rör till atv kärra.

Någon som har tips på vart jag kian hitta nav med kort tapp?



   TS
FTG
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8466 Hej,

förstår inte riktigt problemet men om ngt är för långt så kan man kapa!

MVH

MN

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8468 jo visst men om du kollar på : http://www.broson.se/adf_infotext.php?p ... elning=adf

Så ser du att överhänget på axeln är minst 135 mm vilket gör at tdet är väldigt väldigt dumt att kap i det och sedna tro att man kan svetsa fast det vinkelrätt på ett fyrkants rör. Vet inte om det är bara jag eller om någon annan har sagt att det är dumt att svetsa fast axelns röresle .....

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8470 Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang..

Ska du bygga en egen atv kärra eller ska du byta ut tapparna på din befintliga??

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8471 Jag måste vara sällsynt trög i dag men jag fattar verkligen inte problemet. Du skall göra egna boggis? 4 st a-tappar? Köp axeltapparna - svetsa dit så att hjulen får plats och kapa det som blir över på insidan. Hur breda däck skall du ha och vad är det för offset på fälgarna? Är dina däck 200 mm breda och med 0-offset så bygger däcken minst 100 mm "innåt" mot boggin så i detta fall är måttet H = 135 i snålaste laget.

MVH
MN

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8472 Jag tänker precis som Morgan..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).