Skördare

Stor slutaverkare

47 inlägg 18590 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stor slutaverkare

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84568 Jag kommer eventuellt att övergå från mestadel gallring till enbart slutaverkning, och har därför börjat titta på lämpliga maskiner till detta. Alternativen idag är Eco-log , Ponsse och John Deere,att dessa märken är mest aktuella är pga närhet till service mm. Eco log har jag ganska bra koll på men Ponsse och John Dååre är helt nya bekantskaper. Hade varit tacksam för lite synpunkter gällande Ergo , Bear och 1470D (årsmod 06 - 08)framförallt vad som är bra och dåligt med dessa maskiner.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor slutaverkare

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84572 Bear är inte bara å fundera på. Så mö krabb dom haft med en i trakten. Byttes in tidigt mot en JD i stället. (Den som är till salu på JD nu)

Användarvisningsbild

Re: Stor slutaverkare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84604 Köp våran gamla! Går som en klocka! :)

http://www.blocket.se/vastmanland/Skord ... m?ca=5&w=3

Avatar Fallback

Re: Stor slutaverkare

Ponsse  
#84624 Nej Bear är nog inte mycket och tänka på. Dom som haft som har ju haft så mycket strul, sen är dom tunga och då får man åka långtrailer och vad all tid det tar! Sen ska det nog behövas ha stora poster om man ska få nå lönsamhet med den maskin. Ergo är en riktigt smidig maskin faktiskt! Väldigt smidig maskin, bara lasta sätta aggregatet i hållaren och åka. Sen är dom väldigt driftsäkra, dom Ergo som vi har haft har bara rullat på, den vi har nu har vi ju bytt svängkrans och förstärkt midja på, så den är väll lite mera pyssel på. Men förra Ergon som var en -04 behövde vi bara smörja och köra! Gick som en klocka. Stor och rymlig hytt, jag tror nästan den är den bästa på marknaden, är ju dock inte snurrhytt efter som Ponsse ligger 10 år efter i utvecklingen av snurrhytt :lol: Nej så vi är väldigt nöjda med dom Ergo vi haft. Det är väll bara och kika runt lite! :)

Användarvisningsbild

Re: Stor slutaverkare

skogsjan695xl  
#84651 då måste jag nog lägga ett plus på ponsse maskinerna, stor rymlig hytt, stark kran, otroligt smidig maskin för sin storlek, vi gallra några objekt med en ergo när jag gick på skolan.
Verkar som Ergon har varit mer eller mindre problemfri maskin jämfört med JD som kran spricker, vridhus rycker, hjularmar går av m.m

Avatar Fallback

Re: Stor slutaverkare

novis??  
#84657 skojar du eller dom är nog inte ett skit bättre än nån annan :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stor slutaverkare

skogsjan695xl  
#84666
novis?? skrev:skojar du eller dom är nog inte ett skit bättre än nån annan :lol:


Menar bara att, jag iaf, har hört mindre skitprat om Ponsse än John Deere. Alltid finns det ju för och nackdelar med allt.

Avatar Fallback

Re: Stor slutaverkare

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84675
Engstrand skrev:Köp våran gamla! Går som en klocka! :)

http://www.blocket.se/vastmanland/Skord ... m?ca=5&w=3



Den går säkert bra ,men jag har satt en gräns på max 6000h eller mindre om jag ska byta maskin.
Har faktiskt varit ganska anti mot John Dååre, men man ska inte vara sämre än att man kan ändra sig.

Gällande Bear så de jag pratat med hävdar att de maskiner som fått uppgraderade kranar, aggregat och förstärkt nivelering ska hålla. Om detta stämmer vet jag dock ej, men det borde rimligtvis stämma

   TS
Avatar Fallback

Re: Stor slutaverkare

Ponsse  
#84758 Ergon är en otroligt smidig maskin, inte så fasligt mycket som trasslar på dom heller, inte av dom vi har haft iallafall!. Bear är en riktig maskin om man ska köra grovskog osv, men sen kanske man kommer till ett ställe med 0.25 i medelstam och då blir det drygt och sitta och plocka. Sen är Björnarna så in i helsike stora!! Men vill man åka långtralier och lossa nere vid asfalten för att man inte kommer upp med långtrailer på skogsbilsvägen och sen behöva gå och hämta bilen, så visst då kan man ju köpa en Bear :lol:

Avatar Fallback

Re: Stor slutaverkare

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84887 Hur funkar Ergon med C33 kranen, håller den och är den tillräckligt stark för att köra slutavv. med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor slutaverkare

skogsjan695xl  
#84890 Annars finns det väll nån 590C till salu nu, tyvärr har ju den cat motor, en D modell vore fint, brukar vara några såna till salu neröver i Tyskland har man sett på mascus.se

Avatar Fallback

Re: Stor slutaverkare

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84931 Har fått ett pris från Eco-Log på deras demo maskin (590D), vi är inte helt överens om priset.... De ligger lite för högt gentemot de andra maskinerna jag tittat på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor slutaverkare

Lill Junior  
#84944
Ponsse skrev:Ergon är en otroligt smidig maskin, inte så fasligt mycket som trasslar på dom heller, inte av dom vi har haft iallafall!. Bear är en riktig maskin om man ska köra grovskog osv, men sen kanske man kommer till ett ställe med 0.25 i medelstam och då blir det drygt och sitta och plocka. Sen är Björnarna så in i helsike stora!! Men vill man åka långtralier och lossa nere vid asfalten för att man inte kommer upp med långtrailer på skogsbilsvägen och sen behöva gå och hämta bilen, så visst då kan man ju köpa en Bear :lol:


Här uppe kör nästan alla med långtrailer, finns bara ett dunderbygge inom 10 mils radie. Fast vi e nog lite bortskämda med våra grusvägar också.... :grin:

Avatar Fallback

Re: Stor slutaverkare

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85075 Lång trailer är väl det bästa ;) Har ännu aldrig åkt med ett dunderbygge.

Satsa nu på en 941a om du sak ah en stor slutavverkare!

Avatar Fallback

Re: Stor slutaverkare

grotförare  
#85089
Ponsse skrev:Ergon är en otroligt smidig maskin, inte så fasligt mycket som trasslar på dom heller, inte av dom vi har haft iallafall!. Bear är en riktig maskin om man ska köra grovskog osv, men sen kanske man kommer till ett ställe med 0.25 i medelstam och då blir det drygt och sitta och plocka. Sen är Björnarna så in i helsike stora!! Men vill man åka långtralier och lossa nere vid asfalten för att man inte kommer upp med långtrailer på skogsbilsvägen och sen behöva gå och hämta bilen, så visst då kan man ju köpa en Bear :lol:



inte behöver man åka lång trailer bara för att man har en björn skördare vet minst en björn skördare som åker dunderbygge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).