tor 03 maj 2007, 20:51#8443
Helt ok anser jag att ha en kran på 3-punkten. Allt har sina för- och nackdelar. Fördelarna är att du kan hänga av vagnen och köra in i beståndet och lunna fram med kran och traktor. Allt med lite försiktighet och förstånd. Vagnen kan du också vända på en femöring när den är tom genom att ta loss den och skicka in den med kranen var som helst det finns en lämplig lucka. Vänd traktorn, häng tillbaka vagnen, och vips är du på väg åt andra hållet. Blir det så att det sidlutar mycket, eller är surhål på ena sidan, och det finns plats lägger du ut kranen lite lätt som motvikt. Lättar det fram kan man lägga fram kranen. I värsta fall med lite virke i gripen och du slipper stegra traktorn.
Kör du i snö djupare än framhjulsnavet, eller åtminstone bra mycket mer, är är det finfint att lägga bak kranen så traktorn blir lätt fram. Då rider traktorn på snön. Då styr du med bromsarna. Tyvärr går det också finfint att rida upp på stubbarna under djupsnön. Det brukar ta stopp när stubben precis lättat bakhjulen och traktorn hänger. Häng i virke i gripen och prova åt olika håll. Om du har tur kan du få ner ett hjul.