Avverkning (slutavverkning)

panik eller?

19 inlägg 9124 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

panik eller?

novis??  
#84618 korsnäs har flyttat en massa maskin grupper till norr hälsingland varför :???: å dom går bara på samma mark ägare nogon som vet? kör från ett hörn till det andra i ren panik sägs det :?:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: panik eller?

Fredrik Reuter  
#84628 Hej,
Har du hört något om varför det skulle vara panik, anledningen?

Avatar Fallback

Re: panik eller?

novis??  
#84633 stora förskott utbetalade dålig ekonomi eller vad tror ni

   TS
Avatar Fallback

Re: panik eller?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84729 Måtte vara en stor skogsägare som kan hålla en massa panikslagna maskingrupper med jobb.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: panik eller?

novis??  
#84752 jo med tanke på att han har en 911.4 o en ny skotare själv som bara går på eget

   TS
Avatar Fallback

Re: panik eller?

novis??  
#84965 fogden har visst varit ut å kollat läget med en grupp som kör i nianfors :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: panik eller?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84970 Jag förstår inte vad det handlar om? Mer än att någon grupp har flyttat på sig eller vad?

Avatar Fallback

Re: panik eller?

novis??  
#84972 stor skogsklippare som håller på att tippa(det är det som det handlar om)alltså stora förskott utbet o mycket virke som ej är averkat :|
Senast redigerad av novis?? fre 12 mar 2010, 14:57, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: panik eller?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84973 Öhm, mja okej. Jag blev ej mycket klokare nu heller.

Avatar Fallback

Re: panik eller?

novis??  
#84975 tippa=konkurs ev korsnäs bet förskott på 150000m3 =panik få åt sig virket :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: panik eller?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84976 Okej, entreprenören i fråga har fått betalt i förskott men har kursat och ej avverkat skogen då altså?

Avatar Fallback

Re: panik eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84978 Eller är det skogsägaren som fått betalt och nu går i konkurs, och därmed får Korsnäs inte virket?

Avatar Fallback

Re: panik eller?

novis??  
#84980
Mangan skrev:Eller är det skogsägaren som fått betalt och nu går i konkurs, och därmed får Korsnäs inte virket?

ja men inte kursatt än för då får väl dom inte hugga? vet du hur det funkar mangan?om man får hugga efter konkurs alltså.ja högg motormanuellt på 80 talet åt en som gjort kk bra bet snabb utlastnig o en grinande man från skogsvårdsstyrelsen fick ja se :P

   TS
Avatar Fallback

Re: panik eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84981 Googlade lite, och det var tydligen inte den lättaste att svara på. Finns en avhandling "Skogsavverkningsrätt" som tar upp frågan, men har inte hittat den elektroniskt, så...

Avatar Fallback

Re: panik eller?

alias  
#84982 Vad dåligt minne man har, kommer inte ihåg var det går att finna jordabalken, köplagen, konkurslagstiftning?

Finns väl fyra olika sätt att skydda sina intressen vid obestånd/konkurs, s.k. "rekvisit", kommer dock bara på 1.uppmärkt och 2.avskilt...

någon som kan/kommer på vilka de andra två är?

Har för mig att det finns någon specialare vad det gäller skogsavverkning - tror t.ex. att virke som ligger, "lappat" med köparens vältbrickor, vid bilväg tillhör köparen medan i.a.f. stående skog tillhör fastigheten. Skulle nästan gissa att köparen äger avverkat virke som ligger kvar i skogen (om det är tal om en avverkningsrätt) men inte är utskotat, kan kolla om jag hittar det i lagboken när jag kommer hem.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).