Skotare

Balanserad boggie

14 inlägg 7824 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Balanserad boggie

Tosca  
#84562 Är det någon som har koll på varför det inte går att ha boggielyft på John Deeres balanserade boggielådor?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Balanserad boggie

skogsjan695xl  
#84648 Det har nog inget med balanserade lådor att göra, finns ju andra märken på marknaden idag som har balanserade lådor och boggilyft.

Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Tosca  
#84678 Jag måste ha missförstått försäljaren, då bör det gå att köpa en med lyft då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84680 Går det ens få boggielyft som extrautrustning på en JD? Jag har aldrig sett nån med det iaf.

Användarvisningsbild

Re: Balanserad boggie

skogsjan695xl  
#84690 JD har inte boggilyft som extrautrustning, jag menade att ända Märken kan köpas med boggilyft med balanserade lådor.

Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Tosca  
#84710 Går det inte att få pga för liten efterfrågan eller av typgodkännandeorsaker?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Balanserad boggie

skogsjan695xl  
#84754
Tosca skrev:Går det inte att få pga för liten efterfrågan eller av typgodkännandeorsaker?


Bra fråga du. skulle väll tippa på nått om efterfrågan, det är väll inte så ,många nya maskiner idag som säljs med lyft. Vilket är synd då det är riktigt fint att köra med.

Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Tosca  
#84807 Det är ju inte bara på väg man har nytta av den, man kan klara sig från en fastkörning genom att få under ris innan det går för långt också.
Går kanske an när man har en skördare i närheten som kan hjälpa till med draghjälp, men är man själv på hygget är det värre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Torgny  
#116475 hört mycket om jds balanserade boggilådor men hittils har ingen kunna förklara varför dom fungerar som dom gör

Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116484 Jag vet inte men jag tror det är en planetväxel som sitter på axeln och gör att förhållandet mellan utgående axeln och mellandrev blir större. För ett mindre drev har väl svårare att klättra på ett större och det är ju vad den gör när den lyfter lådan. Istället för att maskinen går framåt så klättrar mellandrevet på axeln. Men som sagt, bara vad jag tro.

Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Mickael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116486 Sen ska det vara boggielyft på maskin!

Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116493 Ang boggielyft på JD så handlar det nog mycket också om att man vid konstruktionen glömde den detaljen, såhär efteråt är det ju inte så värst enkelt att få plats med kolv utan att den kläms mellan ram och boggi eller hamnar i hjulen.

Sedan känner jag efter att haft boggilyft på den Gremo jag hade inte saknar lyften sådär speciellt ofta, men visst, ibland kan man ha nytta av det, men det kostar lite väl mycket.

Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Torgny  
#116499 körde också Gremo innan det blev tj810 och när det var bratt var det bra att göra om boggilådan till balanserad när det behövdes eller klättra upp på stubbar o stenar men visst drar tj bättre men lite fundersam när man ska ut på myrar för där var det bra att låsa boggilådan så inte framhjulen dök men sen var det bra om man skulle ut på asfalt o kunde lyfta upp kedjorna så inte det blev märken i vägen *s*

Avatar Fallback

Re: Balanserad boggie

Mahg  
#116816 Har en 1210 från -94 med boggilyft och vad jag tror balanserad boggi, det sitter åtminstone en planetväxel mellan diff och boggilåda. Funktionen är att vridmomentet i centrumdrevet i boggilådan vill vrida lådan, om man ökar momentet med en planetväxel så ökar också den vridande kraften och trycket ökar på det hjul som går först.
Jag tycker det är konstigt att inte boggilyft är vanligare, förutom att öka frigången kan man flytta framändan i sidled, påverka svängradien och öka trycket på de hjul man har kedjor på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).