Arbetskläder för skogen

Var har ni första förband?

15 inlägg 6417 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var har ni första förband?

hawk  
#84505 Jag har alltid haft mina första förband i hjälmen. Alltid med, lättillgängligt, och skyddat.

Var har ni era?



   TS
Avatar Fallback

Re: Var har ni första förband?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84510 I hjälmen? Jag har i höger bröstficka.

Avatar Fallback

Re: Var har ni första förband?

Robertberg  
#84520 En av bröstfickorna.
Har även på senare tid kompleterat med en spännrem, det är inte lätt att sno ihop ett hårt tryckförband med endast en arm funktionell!

Avatar Fallback

Re: Var har ni första förband?

hawk  
#84525 Spännrem? Kanske inte så dumt. En vanlig svensk-rem eller?

Viktigt är att komma ihåg högläge på den skadade kroppsdelen för att minska blodtrycket/flödet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var har ni första förband?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84527
obantteg skrev:En av bröstfickorna.
Har även på senare tid kompleterat med en spännrem, det är inte lätt att sno ihop ett hårt tryckförband med endast en arm funktionell!



Det är bra att försöka komma ihåg att spänna åt runt överarm eller lår även om skadan sitter nedanför!
Detta pga. att underben o arm har dubbla ben som ligger o skyddar blodkärlen vilket gör det svårare att stoppa blodflödet genom att krama åt just där!

Slår högläge med hästlängder (även om kombinationen kan vara riktigt bra!)

Kallas tourniqet i sjukvårdssammanhang!

Metoden har räddat många liv i Irak och Afghanistan!
MEN används med förstånd då de felaktigt använda kan ge upphov till skador som medför amputation!!!

Själv har jag en sån här:



Kompletterat med försvarets första förband i bröstfickan OCH huggarbältet!!

Vesslan
(Som för en gångs skull har lite expertkunskaper inom området :grin: )

Avatar Fallback

Re: Var har ni första förband?

Robertberg  
#84533
Vesslan skrev:
obantteg skrev:En av bröstfickorna.
Har även på senare tid kompleterat med en spännrem, det är inte lätt att sno ihop ett hårt tryckförband med endast en arm funktionell!



Det är bra att försöka komma ihåg att spänna åt runt överarm eller lår även om skadan sitter nedanför!
Detta pga. att underben o arm har dubbla ben som ligger o skyddar blodkärlen vilket gör det svårare att stoppa blodflödet genom att krama åt just där!

Slår högläge med hästlängder (även om kombinationen kan vara riktigt bra!)

Kallas tourniqet i sjukvårdssammanhang!

Metoden har räddat många liv i Irak och Afghanistan!
MEN används med förstånd då de felaktigt använda kan ge upphov till skador som medför amputation!!!

Själv har jag en sån här:



Kompletterat med försvarets första förband i bröstfickan OCH huggarbältet!!

Vesslan
(Som för en gångs skull har lite expertkunskaper inom området :grin: )



Så att jag har förstårr dig rätt, om man har sågat sig nånstans mellan armvecket och handleden så ska man spänna runt om överarmen (innan armvecket ) för att på bästa sätt stoppa blodflödet. Och då likadant med benen, spänna åt om låret, över knäet (knävecket) om skadan sitter undet knäet.
Man kan aldrig bli nog tydlig!

Hur gör man med sårskador i fot/hand?

Man måste ha haft blodtillförslen strypt rätt länge innan dat blir dags att amputera va?
Testade nu med min spännrem, och tycker att det verkar svårt att spänna åt riktigt hårt med den..

Användarvisningsbild

Re: Var har ni första förband?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84535
obantteg skrev:
Vesslan skrev:
obantteg skrev:En av bröstfickorna.
Har även på senare tid kompleterat med en spännrem, det är inte lätt att sno ihop ett hårt tryckförband med endast en arm funktionell!



Det är bra att försöka komma ihåg att spänna åt runt överarm eller lår även om skadan sitter nedanför!
Detta pga. att underben o arm har dubbla ben som ligger o skyddar blodkärlen vilket gör det svårare att stoppa blodflödet genom att krama åt just där!

Slår högläge med hästlängder (även om kombinationen kan vara riktigt bra!)

Kallas tourniqet i sjukvårdssammanhang!

Metoden har räddat många liv i Irak och Afghanistan!
MEN används med förstånd då de felaktigt använda kan ge upphov till skador som medför amputation!!!

Själv har jag en sån här:



Kompletterat med försvarets första förband i bröstfickan OCH huggarbältet!!

Vesslan
(Som för en gångs skull har lite expertkunskaper inom området :grin: )



Så att jag har förstårr dig rätt, om man har sågat sig nånstans mellan armvecket och handleden så ska man spänna runt om överarmen (innan armvecket ) för att på bästa sätt stoppa blodflödet. Och då likadant med benen, spänna åt om låret, över knäet (knävecket) om skadan sitter undet knäet.
Man kan aldrig bli nog tydlig!

Hur gör man med sårskador i fot/hand?

Man måste ha haft blodtillförslen strypt rätt länge innan dat blir dags att amputera va?
Testade nu med min spännrem, och tycker att det verkar svårt att spänna åt riktigt hårt med den..


Jo du har förstått helt rätt!!

Sårskador på fötter eller händer stoppas på samma sätt (om de inte är av den storleken att man kan stoppa dem med tryckförband vilket i 99 fall av 100 är tillräckligt).

Man brukar ha blodtomt (avsnörat) vid operationer upp till 2h utan att det ger men!

MEN då har man breda manschetter och ett tryck som man kan ställa! Detta är inte fallet när man gör ett avsnörande förband varpå riskerna ökar dramatiskt!

Tror nog att du med ett par snärtiga ryck i din spännrem utan besvär kan dra åt tillräckligt hårt!
Efter någon minut kommer du känna att det killar i armen och att fingrarna blir blå!


Syster V

Avatar Fallback

Re: Var har ni första förband?

Robertberg  
#84536 Tack för informationen!
Men har planerat att aldrig använda den ;)

Avatar Fallback

Re: Var har ni första förband?

hawk  
#84540 Tack för tipsen Vesslan!

Om jag inte minns fel från sjukvårdsutbildningen så är man rätt slak efter en liters blodförlust.

Stoppar nog en rem i jackfickan...

...även om jag aldrig (?!) kommer att använda den ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var har ni första förband?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84616
hawk skrev:Jag har alltid haft mina första förband i hjälmen. Alltid med, lättillgängligt, och skyddat.

Var har ni era?


Jag skulle inte rekomendera att ha något ligga i hjälmen, det reducerar funktionen hos hjälmen rejält.
Det avstånd som är i hjälmen är anpassat för att ta upp krafter om man får nåt tungt i huvet, typ större gren.
Detta för att skydda framförallt nacken.

Avatar Fallback

Re: Var har ni första förband?

hawk  
#84652 Det ligger något i det du säger. :???:

Jag kanske inte har varit så jäk-a smart som jag alltid trott :lol:

Nåja kanske dags att hitta lite plats i en jackficka...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var har ni första förband?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84696 Jag har ett första förband i vänster jackficka. Dessutom har jag ett första förband i huggarbältet och numera även ett första förband i en extraficka monterat på röjselens höftbälte (vänstersidan).

Anledningen till att jag har ett extra första förband i bältet är att man inte alltid kommer åt jackfickan om man skulle bli akut skadad. Då finns det åtminstone en chans till.

Anledningen till att jag har ett extra första förband i röjselen är att min röj-regnjacka saknar fickor.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Var har ni första förband?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84743
hawk skrev:Det ligger något i det du säger. :???:

Jag kanske inte har varit så jäk-a smart som jag alltid trott :lol:

Nåja kanske dags att hitta lite plats i en jackficka...


Även en blind höna... :)

Man kan ju inte ha koll på allt, stor fördel med det här forumet, alltid lär man sig nåt nytt. :geek:

Avatar Fallback

Re: Var har ni första förband?

hawk  
#84768
MickeBM skrev:Även en blind höna... :)

Man kan ju inte ha koll på allt, stor fördel med det här forumet, alltid lär man sig nåt nytt. :geek:



Japp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var har ni första förband?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85220 Jag kan väl tycka att förutom ett motorsågskörkort så kan ju en första hjälpen kurs vara en bra lägsta nivå för att jobba i skogen!

Kompisarna tycker det är bra när jag är med för de känner sig trygga gällande sjukvårdsbiten då (kanske inte de andra bitarna :lol: ) MEN
då brukar jag protestera o fråga vem som ska ta hand om mig när det händer något :???: ??? Det är alltid lägstanivån som är intressant i dessa sammanhang!!

Jag vet att det direkt kommer mothugg här på forumet när man förordar utbildning och då särskilt motorsågskörkortet!

Kan då bara leende titta på mitt eget yrke (jag är Narkos och Ambulanssjuksköterska) där jag läst 5 år på högskola för att få jobb (att jag skriver detta är ingen självhävdelse utan ett bevis på att man oavsett hur mycket man läst eller gått kurser ändå behöver vidareutveckla sig).
Efter det så går man under sin anställning flertalet kurser i traumasjukvård och akut omhändertagande!

Det är saker man redan läst och redan jobbar med men kurserna ska gås ändå!!!
Som om detta ändå inte var nog så ska de repeteras med jämna intervall för att man ska få fortsätta jobba!!!!

Alternativet till en person med denna bakgrund kunde ju vara en kille som har gått en utbildning på 7v för 20 år sedan (vilket faktiskt var fallet) och därefter bara jobbat på!!!

Vem av dessa två vill ni bli nedsövd av när ni sitter fastklämd i en trafikolycka eller få hjälp av när ni sågat er i benet ute i skogen??? Vem tror ni för utvecklingen framåt?

Hoppas att min poäng går fram !!!

Tycker inte att motorsågskortet är för högt ställt krav när man jobbar professionellt i skogen (även om man har lång erfarenhet och en skogsutbildning i botten).
Givetvis ger det en icke professionell person som mig mer i kunskaper än Er andra!!!

Tack för en bra tråd!!!

Huberthus Vessla D:Y

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).