Föryngring

grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

8 inlägg 6356 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

bohemen  
#84475 Vad tror ni om att i mogen granskog av hög bonitet göra ett uttag på ca 30-50 % och i den frilaggada marken glest plantera hybridasp?


jag förstår risk för betes skador finns, men borde väl komma mkt annan sly som konkurerar som mat till älgen, även betes skadad hybdidasp borde ju eftersom de sprid med rotskott på sikt etablera ett bestånd?

nackelser/fördelar/funderingar om detta



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84496 Vad är poängen? Viltvård?
Asp är pionjärträd och tar sig dåligt under skärm.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

axwell  
#84531 Hur hybridaspen fungerar vet jag inte men vanlig asp är "jättebra" för den biologiska mångfalden. Asp är ett förnämligt värdträd för allehanda skadeinsekter.

Avatar Fallback

Re: grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

bohemen  
#84543 nisse:
jag är medveten om aspen ej gillar stå i mkt skuggigt läge, därav den kraftiga (30-50%) urglesningen av mogen gran. asp må vara en pionärträd, men just hybdridasp som inte bara skall gå till massa/brännvirke brukar sättas i sly som kvalitetsdanare för aspen skall växa rakt, även när man samplanerar gran och hybridasp på nedlaggd åker rekomenderas granen få växa upp några år innan aspen planteras.

poängerna är skulle delvis kunna vara ökad biversitet, asp är liksom axwell påpekar bra för den "biologiska mångfalden" och då inte enbart skadeinsekter:)

vill man minska omloppstiderna för bättre totalekonomi är högre andel löbträd en väg, asp piskar inte granen på samma sätt som björken. Rena hybridasp bestånd kan under goda förhållanden ge 20-25 kubik per hektar och år, nu är det inte frågan om detta initialt men en ökad andel hybridasp i en skog borde göra sitt till för bättre totalekonomi


iaf är det min froma förhoppning

   TS
Avatar Fallback

Re: grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

Tall  
#84692 Risken är nog stor för bete på plantorna, men iden är intressant. Har faktiskt tänkt detta själv.

Avatar Fallback

Re: grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84725 Vill till att det inte blåser om det skall gallras så hårt i gran. Bättre totalekonomi med högre andel löv? Nja,tror du får svårt att hitta några beräkningar som stöder detta.

Varför inte kalhugga och plantera hybridasp?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

alias  
#84736 Håller med Nisse, varför inte kalhugga och plantera hybridasp?

Aspen är ett pionjärträd, varför plantera under gran?

Aspen ligger därtill i topp vad det gäller smaklighet för viltet - utan osannolik tur krävs hägn

Var har du sett/hört/läst om att man planterar aspen i annat lövsly eller flera år efter granplantorna? (själv har jag endast sett hägnade planteringar med endast asp/poppel, undantaget försöket på Snogeholm)

Om du hugger ut 30-50 % av volymen i äldre granskog kan du riskera att bli ålagd att avverka resten och plantera om åtgärden inte anses vara beståndsfrämjande - om inte annat riskerar du att granarna blåser omkull sucessivt

Var i landet är skogen belägen?
Bonitet/SI? - har för mig att man snackat om att SI H100 om G28 var den lägsta gränsen man förordade, är dock inte säker

Vad var ditt egentliga mål? ekonomi, biodiversitet, volymproduktion eller kvalitetsproduktion?

MVH
Alias (en frågvis skeptiker - hoppas du inte tar illa upp)

Avatar Fallback

Re: grönris plantera (hybrid)asp i luckor i granskog

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84762 Jag har ett gammalt Svea-skifte med en del gamla knasiga försöksytor. Bl a ett där man planterat contorta under granskärm.
Säkert 25 år gammalt men contortan är bara ett par meter höga slanor. Hade vart intressant att veta bakgrunden till detta försök.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).