Motorsåg och handhållet

Fällriktare

64 inlägg 48282 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fällriktare

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84355 Klämmer in en länk till en annons på finn.no. :grin: VARNING Risk för habegär


Senast redigerad av pendomaster tor 30 dec 2010, 12:42, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

swe#kipp  
#84357 den lilla domkraften skulle jag vilja :)

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Robertberg  
#84359 En sånhär domkraft är ju inte så jättehög, 135 mm. Fimpa hjulen så minskar en en cm till. Går säkert att modifiera för att bli ännu lägre. Kanske värt att testa för 199:- ?
Fråga är ju om det ger mer kraft än kilar..

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =145057324

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Nolltax AB  
#84370 Tre kilar genererar mer kraft än en fällriktare.

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

swe#kipp  
#84376 jo så är det ju, men jag tänkte mer på en domkraft på typ 30ton tittade på en sådan på jula, skulle bara behöva göra en topp platta som fördelar trycket samt är lite följsam !!!

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84393
pendomaster skrev:Klämmer in en länk till en annons på finn.no. :grin: VARNING Risk för habegär

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/viewimage?finnkode=21203838&reference=8/212/038/38_-1483936223.jpg


Tar dom inte hemskt höga stubbar???
Ser ut att vara tungt att släpa runt på i skogen.
Men vist, för enstaka riktigt besvärliga träd kan det ju vara ok...

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

axwell  
#84416 Fortsätter nog med min "egen" vattvälling, till en blygsam kostnad.

Beskrivet i "Vad är bra att ha i huggarbältet?" den 19:e februari -10

Samma risk att stammen spjälkas!!

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Robertberg  
#84421 Här är "vattvällingen" axwell nyss skrev om:
viewtopic.php?p=82671#p82671

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

axwell  
#84434 Enkelt: För den som är duktig. TACK!

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

gasljus  
#84435
pendomaster skrev:Klämmer in en länk till en annons på finn.no. :grin: VARNING Risk för habegär

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/viewimage?finnkode=21203838&reference=8/212/038/38_-1483936223.jpg

Verkar svin-tung + svindyr....Nej Tack

Användarvisningsbild

Re: Fällriktare

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84443 9500kr!! fy faan så dyr. Den bygger man ju själv billigare.

Köp en motorlyft på Harald Nyborgs kostar väl 1200-1400kr, där är kolven som behövs. Sen ett par fyrkants rör + ett par hjul. Å sen fram med svets å kapen.

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

peo528  
#84445 Själv så har jag en stalp men den är ju ett åbäke att bära runt på .

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Robertberg  
#84450
axwell skrev:Enkelt: För den som är duktig. TACK!


Till vänster om där det på detta inlägg står "Skrivet av Obantteg >> sön 07 mar 2010, 20:2x" är det en vit bild, ser ut som ett papper med ena hörnet invikt. Högerklicka på den så kan du kopiera länken till detta inlägg :)

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

axwell  
#84466
obantteg skrev:Till vänster om där det på detta inlägg står "Skrivet av Obantteg >> sön 07 mar 2010, 20:2x" är det en vit bild, ser ut som ett papper med ena hörnet invikt. Högerklicka på den så kan du kopiera länken till detta inlägg :)


Tack, det kan komma till användning i fler sammanhang.

Metoden med lång slana, spakblock osv. brukar jag mest använda då det inte räcker med 3-4 kilar och Logosols fällriktare. Vindskadade träd som lutar in över byggnad eller grannens värdefulla plantering tex.

Avatar Fallback

Re: Fällriktare

Robertberg  
#84468 Noterade även nu att det "vita pappret" är röd/oranget på de inlägg som man inte redan har läst, kan vara bra att veta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar