Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vallade timmerkälkar

10 inlägg 7302 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vallade timmerkälkar

hawk  
#84159 Grannen körde förbi på skotern. Hörde hur den sakta in och sen kom han tillbaka och stannade.
-Vad håller du på med?
-Öh, vallar medarna på kälkarna.
-Jaha?
-Så att de ska glida lättare...
-Jaha.
-...så att man kan lasta mer i varje vända.
-Jaha!

Är det bara jag som vallar kälkmedar? (Fel århundrade, jag vet)))

Om man icke slipar eggen, när ett järn har blivit slött, så måste man anstränga krafterna dess mer; och vishet är att göra allt på bästa sätt Predikaren 10:10



   TS
Avatar Fallback

Re: Vallade timmerkälkar

axwell  
#84169 Hej Hawk, vad hade grannen för skoter, såg någon dag sedan en mc/skoterbastard, just det en Hawk.
Naturligtvis har jag testat skidparaffin men inte gjort det så grundligt som under tävlingsskidor utan bara smält på och sicklat direkt med gummiskrapa medan meden är varm. Fungerar även bra på byrålådor och dörrtrösklar.

I "verkstan" har jag en tråd om snöskopa och bilvax med teflon, helt suveränt, hela snöhögen sticker iväg vid ca 10 graders tiltning.

Avatar Fallback

Re: Vallade timmerkälkar

hawk  
#84273 Skoter? Det vete f-n? Styre, 2- medar fram, snösprut bak. Jag är kass på sånt.

Kört kanske 10 lass idag och det går märkbart lättare. Fryser inte gärna fast heller. Kanon!

Teflonvaxad snöskopa. Läckert!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vallade timmerkälkar

axwell  
#84286
hawk skrev:Skoter? Det vete f-n? Styre, 2- medar fram, snösprut bak. Jag är kass på sånt.


Nästan så att jag tror dig, denna Hawk hade en vanlig Rotax 503 motor, bandbredd ca 300 mm, en styrmed 150-200 mm smal, styret sitter som på en kundvagn(kan inte vridas), fotpinnar och sidostöd, ingen dragkrok.
Kan troligen med jämna/ojämna mellanrum stanna till och spruta snö med både gropar och kullar efter sig.

Jag tror mer på hästens framtid och uppskattar även dess framfart.

Användarvisningsbild

Re: Vallade timmerkälkar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84290 Jag har aldrig vallat doningarna men då har vi plast under så det är väl därför behovet aldrig uppkommit.

Avatar Fallback

Re: Vallade timmerkälkar

hawk  
#84293 Plast under medarna? Sådan vit glid-vänlig som man kan se på skoterkälkar?

Jag har funderat på hur man ska göra den dagen stålet är slut under medarna. Det duger inte med vanligt plattjärn utan det jag har är kupat och härdat. Byasmederna är ju utdöda så jag har funderat på plast. Var får man tag på glidplasten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vallade timmerkälkar

Elias  
#84296 Man ska sätta fast en bit robalon plast under. då får man bra glid dock en nackdel, den har en tendens att glid lättare i sidled eftersom kanterna på sidan av meden inte skär ner lika långt

Användarvisningsbild

Re: Vallade timmerkälkar

Skogshuggarn  
#84300 De bättre timmerdoningarna har plastbelag (Robalon) som standard med "profilerad" yta för bättre grepp i sidled.
Borde alltså inte vara några problem att köpa reservdito fr någon utav dessa tillv och bygga om doning
med tex slutkörda stålmedar,,,,

Användarvisningsbild

Re: Vallade timmerkälkar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84307 Jepp, sån där vit glidvänlig plast har vi popnitat under medarna, köpte från Lundströms bygg/snickeri mitt inne i Kiruna.
Det fina med dem är att man får det mått man beställer, han kapar ur en stor platta.
Ja, det glider bra även sidledes, men det gör inte så mkt för glidet är jättebra, man kan flytta ett fullt lass med en hand.

Avatar Fallback

Re: Vallade timmerkälkar

hawk  
#84314 Tack för tipsen!
Profilerad robalon låter bra. Helst hitta några bättre begagnade kälkar/doningar med fräscha stål men annars glidplast.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).