Gallring

Vikten av förröjning

111 inlägg 69341 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84044
mrme skrev:
Mangan skrev:Oj, vad deprimerad man kan bli om inte skogsägarna gör som man vill! :-)


Så kan man oxå se på saken :surp:


Jodu, det är ju trots allt skogsägarna som beställer...

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

mrme  
#84205
Mangan skrev:
mrme skrev:
Mangan skrev:Oj, vad deprimerad man kan bli om inte skogsägarna gör som man vill! :-)


Så kan man oxå se på saken :surp:


Jodu, det är ju trots allt skogsägarna som beställer...


jotack de vet vi å rätt vad de är har man en bredvid aggregatet eller bakom en gran :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

Ecologger  
#84883 Vet inte vad som skrivits tidigare, men en förröjning är aldrig fel. Och ni entreprenörer som gnäller, se till att skriva in det i avtalet vid nästa förhandling med ert bolag. Så gjorde vi, så snart vi tycker en förröjning behövs så ordnas det. Det är sådana saker man ska tänka på när man skriver kontrakt. Så sluta gnäll!

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84902 Förröjning är ett av de jobben i skogen som är ett lätt och trevligt arbete.
Inte om det är djungel förstås, men så ser det väl inte ut i era skogar :wink:

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84950 Om det inte är en djungel, behöver det knappt förröjas! :)

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87150 Läste i dagens Skogen, att en förröjd skog är rena döden för tjädern. "- Det stora hotet är förröjningen, säger tjäderforskaren Eric Ringarby på SLU"

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

ollonet  
#101246
Naders skrev:Nu förstår jag varför det ska röjas innan!!!!!!

Det kommer en maskingrupp och ska gallra 6ha förstagallring och 8 ha blandskog.
Trodde att jag skulle slippa i lövskogen men efter att skördarföraren förklarat hur många gånger han får lägga på kedjan igen förstod jag att röjningen är rätt viktig.
Visst, i granet förstår jag där stammarna står tätt men i lövet är det ju rätt glest. Men visst, jag ska röja det med. Går ju lite snabbare.... :smile:
Sen ska ju buskarna och slyet ner på backen med annars år det väl lite ogjort arbete va?!

En annan grej jag tänkt på. Pratade med en förare häromdagen och han sa att stamskador kan minskas genom att hugga massaveden i 3-meters istället för fallande......
Ligger det någon grund för detta ni som kör skördare resp. skotare?

Och angående massabruken så är det väl inte så bra med björk eller annat löv heller för den delen inblandat men någon enstaka pinne försvinner i mängden.
Sitter själv och maler ner massaveden till flis.
Ska köra till jobbet om en halvtimme och ta hand om virket ni har avverkat idag....... :wink:

Ganska stor skillnad i skotningskostnad på 3meters och fallande :grin:

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Bjärven  
#101282 In en förstagallring med medelstam 0,05, dvs 20 träd per kubik, så gissar jag på en avverkningskostnad på 230 kr/kubik, om det är röjt. Oröjt + 20% = 276 kr/kubik.

Tar du ut 30 m3 per hektar och får 430 kr framkört vid väg, så blir röjningen värd 1380 kr per hektar, plus att du får ett bättre resultat i skogen.

50 m3 i uttag så blir röjningen värd 2300 kr / hektar.

Om jag vore masakinförare skulle jag ta ut 20% mer av skogsägaren om det inte är röjt, sen anlita en röjare som går före.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

ollonet  
#101344 vem betalar 230 kr för 0.05.Jag kommer direkt..............

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Bjärven  
#101364 Vad får du då? Avverkning och skotning alltså.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

ollonet  
#101365 okej sorry! trodde det gällde avv. har ca 240 fritt väg avst. 400 m

Användarvisningsbild

Re: Vikten av förröjning

bodaedet  
#102082 Ett av bolagen vi jobbar för har jämfört två likvärdiga skördarförare båda i 0,07 skog, den ena körde i ett välskött bestånd, avverkningskostnaden låg på 125kr/m3. Den andra körde i djungel avverknings kostnaden hamnade på 235kr/m3. Uttag ca 40m3/ha å båda ställen. Nu ska vi förröja i stort sett all gallring. Det verkar löna sig för både skogsägare och entreprenör. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

jogge77  
#117739 Tyvär så ser det ju ut så där när man kommer till en gallring. Jag sitter och kör en 901.4 och då kommer man ju upp en bit i luften, och då ser det ju lite anorlunda ut jämfört när man är på backen och går. Och tyvär så tänker oftast inte planerarna på den saken :sad:

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

1110D  
#125125
masterchief skrev:Fortsätter kampanjen med lite fler bilder....

Du kan ju köpa en maskin med agregat som skyddar slangarna bättre.

Avatar Fallback

Re: Vikten av förröjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128522 Nu har man tillbringat helgen med förröjning innan slutavverkning.
Höjt medelstammen och förhoppningsvis blir skördarföran en gladare person

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).