Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hästarna

38 inlägg 11174 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hästarna

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84182 En vacker film som ger perspektiv på diskussionen om "naturnära/småskaligt" skogsbruk. Men måste ställa frågan; Varför gör ni det?

Avatar Fallback

Re: Hästarna

doktorK  
#84193 Bra fråga! För mig är svaret:
1. Måste motionera både hästarna och mig själv. Kör hellre med last på kälkarna än "tomma" träningsrundor i skogen. Gör hellre stocklyft i skogen i friska luften än kör benlyft med skivstång på ett svettigt gym. Har nu redskap och metoder så kroppen får sig en rejäl genomkörare utan att jag behöver slita ont.
2. Tycker det är viktigt att behålla hästkörning som ett kulturarv, och utveckla det med nya metoder och maskiner.
3. Ser bra ut i deklarationen att ha inkomster från hästkörningen (leveransvirke) och inte bara avdrag.

Avatar Fallback

Re: Hästarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84197 Fint foto! Inte taget med mobilkamera, va? :wink:

Avatar Fallback

Re: Hästarna

doktorK  
#84200 Hej, nej ingen mobilkamera. Jag köpte en liten, billig (2000 kr) Sony HD-video. Fast jag tvingades exportera filmen via Mpeg-format och då tappade bildkvalitet så tycker jag kvalitén är bra ändå. Sedan har jag lätt redigerat videon i vanliga Windows Movie Maker. Det har blivit så enkelt att göra egen video idag, bara man har lite sinne för foto, bilder, klipp och berättelse.

Användarvisningsbild

Re: Hästarna

Skogshuggarn  
#84302 Blev rent "nostalgisk" av filmklippet. 8)

Har kvar alla arbetsredskap för att vinterdriva med häst, men man hinner väl bli pensionär på kuppen innan tid finnes att skaffa sig en "Nordis". :sad:

Avatar Fallback

Re: Hästarna

doktorK  
#84338
Skogshuggarn skrev:Blev rent "nostalgisk" av filmklippet. 8)

Har kvar alla arbetsredskap för att vinterdriva med häst, men man hinner väl bli pensionär på kuppen innan tid finnes att skaffa sig en "Nordis". :sad:


Roligt att du gillade filmen, jag går och lurar på en ännu mer "nostalgisk" video. För mig är det nåt speciellt att jobba med häst i skogen. Det låter kanske fånigt för icke-hästfolk men när ens häst sliter för min skull, när den vadar i snö upp till magen med kälkarna efter sig för att dra ett nytt spår, för att jag har bestämt det, då blir man nästan "kär" i hästen. Den känslan får jag aldrig när jag rider.
Sedan har man också en kompis i skogen, som man småpratar med. Jag känner mig aldrig ensam i skogen med hästen, till skillnad från när jag t.ex. är ute med röjsågen eller motorsågen på egen hand.

Användarvisningsbild

Re: Hästarna

Skogshuggarn  
#84699 Mera film!, :-bd

Gustaberg,,,,var ligger det i förhållande till Böle, DoktorK?.

Älvsby/Kvarnbäckshållet eller Öjebyn/Långnäs?.

Avatar Fallback

Re: Hästarna

doktorK  
#84716 OK, mer film ska det bli! "Gustaberg" är det gamla gårdsnamnet, en "Gustaf på Berget" var först här. Ligger rätt så centralt i Bölebyn, med skogen i ryggen. Jag la ut min "plupp" på Skogskartan!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).