Vedmaskiner, flishuggar

Fattigmans Pilkemaster på blocket,

18 inlägg 9871 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Norrlänningen  
#83639 http://www.blocket.se/dalarna/Vedkombi_ ... m?ca=2&w=3

30 papp för en maskin som egentligen inte är helt olik en Pilkemaster. Självklart är den mycket sämre och troligtvis (med tanke på priset) utav lägre kvalitet, men med transportör får väl priset anses vara ok. Vad tycker ni om denna?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

totte  
#83657 På dom ställen där man ser svetsar på bilderna ser det inte så förtroendeingivande ut. Men det är klart har man svets och gillar att fixa saker så duger den nog som råmaterial. Jag skulle i alla fall inte köpa den utan att fått provköra och detaljgranska grejorna.

Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Robertberg  
#83706 Vad är det där för svärd? Ser ut som två ihop svetsade? @-)

Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Norrlänningen  
#83708 Men vad fan, det såg jag inte. Det ser verkligen ut som något kombiarrangemang. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Anders A  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83887 Ser ut att vara samma maskin som säljs av bonnet.se
Arrangemanget med dubbla svärd ger utrymme för"Stor" drivkrans för kedjan så att kedjehastigheten blir nogorlunda hög även med en standard elmotor

Användarvisningsbild

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

totte  
#83937
Anders A skrev:Ser ut att vara samma maskin som säljs av bonnet.se
Arrangemanget med dubbla svärd ger utrymme för"Stor" drivkrans för kedjan så att kedjehastigheten blir nogorlunda hög även med en standard elmotor


Bonnet, jaha enligt ryktet dåliga svetsar, urusel lack, resten vet jag inget om men som sagt det är ju råmaterial för den händige.

Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Henrik Petersen  
#83945 Hej!!

Har någon här erfarenhet av vedkombi 520?? vi funderer på att köpa en liten vedmaskin bare till vår egen ved. Hur dårlig kan den vare??. Det är ju ett bra pris,blir faktisk lite sugen.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83960 Jag är intresserad av hur man ska på bästa sätt driva en sågkedja med elmotor?
Motorn blir på ca 5hk 3-fas.
Finss det färdiga grejer att köpa eller ska man skaffa beggade skördarsvärd osv?

Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Henrik Petersen  
#83970 Hej Slurfi

Du får väl ta en titt på några av dessa småmaskiner typ vedkombi 520 eller Bala agri 320. Antigen kopiera om det går eller köpa av dom.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83975 Nån som har sprängskiss på deras lösning?

Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

mrlynx  
#83982 Eller kolla hur det är gjort på kedjesågverken som kör med elmotor.
Om jag kommer ihåg rätt finns det en som heter stocksågen som kör med dubbla svärd för att kunna ha ett större drivhjul och mer fart på kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84015 Jepp, det låter smart.
Med sprängskisser skulle jag kunna göra det utan att lämna stugvärmen därför vill jag ha såna.

Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

axwell  
#84018
Slurfi skrev:Jag är intresserad av hur man ska på bästa sätt driva en sågkedja med elmotor?
Motorn blir på ca 5hk 3-fas.


Om det är en flänsmotor så kan du kanske få dit en liten uppväxling. Lite svårare att fästa på en vanlig fotmotor.

Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

Dexxaz  
#84022 Även jag vill se bilder, går med samma funderingar, en elmotor direkt på svärdet.
För att nå 20m/s med en 2880 r/m elmotor utan mellanväxel behövs ett drivhjul på 132mm om jag inte räknar galet...
Känns lite bakfram att växla upp varvtalet med en remväxel då den tar mycket kraft.

Avatar Fallback

Re: Fattigmans Pilkemaster på blocket,

axwell  
#84029 En tandad rem stjäl inte så farligt mycket, däremot en kilrem. En frekvensomvandlare ger max 150% extra på varvtal, med dåligt vridmoment och är för dyr.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).