Bioenergi

Vedpris?

108 inlägg 49249 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedpris?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83538
Zalman skrev:Citat:
”Fastigheten är lika stor som en mindre skola”
”tyvärr ej är adekvat isolerad”
”gör av med minst 4-5 m3 på 7 dagar”
”bära in ved till 4 eldar”

Har jag förstått dig rätt om att du bor en dåligt isolerad mindre skola med 4 vedpannor som
drar 4-5m3 ved per vecka?

Man kan ju elda 4ggr i samma panna..


Starka krafter vill att vi ska ”harmonisera” elpriset med EU till 2-3kr/Kwh. Fördelen vore att man
skapar 30-40.000 nya jobb, ökar exportinkomsterna med 100 miljarder och minskar CO2-utsläppen drastiskt i EU.
Visst blir det under en övergångsperiod kännbart för elförbrukarna i Sverige med efter ett tag så ”vänjer” man sig eftersom man gör de energibesparings åtgärder som krävs.

Om 5-10år kan du drömskt längta tillbaka till den tid då elen inte kostade 3kr/Kwh och veden bara kostade 500kr/m3.


Inte en chans att detta inträffar. 30-40.000 nya jobb? Vad tror du händer när vår elintensiva basindustri lägger ned? Läste att vattenkraft produceras till ca 0,05:-/kwh. Vid vilket elpris bygger vi ut våra sista, orörda älvar?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Tall  
#83653 Jag fattar inte vad ni diskuterar. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!!

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#83655
Tall skrev:r. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!


Det verkar rimligt, då får även konsumenten något för sitt extraarbete. Men det gäller prima torr björkved eller motsvarande.
Vid samma förutsättningar går brytgränsen vid 600 kr/stjälpt med 75% verkningsgrad i eldstaden och ett elpris på 100 öre/kWh.
Med sur ved faller hela kalkylen eftersom den tillgodogjorda energin blir mindre, extra sotningar rekommenderas pga ökad risk för sotbrand.
Ingen kostnad för sotning eller andra omkostnader är då inräknad. Elkostnaden inkluderar inte ev. högre säkringsavgift men brukar kunna undvikas med effektvakt. Nätbolaget kan vägra sin kund att säkra upp/ned under
avtalstiden eller oftare än en gång/år.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

vedärmotion  
#83842 Jag har precis köpt 15 m3 björkved, 60 cm längd till ett pris av 600 kr ex moms stjälpt, frakt tillkommer men inte blodigt. Detta var det enda jag hittat i närheten!! Och nu är vi ju van vid avstånd här i landsbygden så 20 mil är ej otänkbart.
Har "hittat" ved till 500 kr ink moms stjälpt av 35 cm ved men det tar ju en hel dag tur o retur att hämta. Har letat m ljus o lykta efter bättre pris men det verkar kört. Jag tycker ju oxå att det är dyrt men har fått lite på moppo för det....

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83885
axwell skrev:
Tall skrev:r. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!


Det verkar rimligt, då får även konsumenten något för sitt extraarbete. Men det gäller prima torr björkved eller motsvarande.
Vid samma förutsättningar går brytgränsen vid 600 kr/stjälpt med 75% verkningsgrad i eldstaden och ett elpris på 100 öre/kWh.
Med sur ved faller hela kalkylen eftersom den tillgodogjorda energin blir mindre, extra sotningar rekommenderas pga ökad risk för sotbrand.
Ingen kostnad för sotning eller andra omkostnader är då inräknad. Elkostnaden inkluderar inte ev. högre säkringsavgift men brukar kunna undvikas med effektvakt. Nätbolaget kan vägra sin kund att säkra upp/ned under
avtalstiden eller oftare än en gång/år.




Vedkostnad/år vid ett värmebehov motsvarande 20 000 kWh
Björk 300 kr/m3s, ger en årskostnad på 5.380kr
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Även med ett pris på 600kr/m3 stjälpt mått så är ved billigt:
Vedkostnad/år vid ett värmebehov motsvarande 20 000 kWh, 10760kr
Ger ett pris på 53,8öre/Kwh

Olja har ett pris på 130 öre/Kwh

El har ett pris på 110-130öre/Kwh (börsel ligger idag på 178öre/Kwh)

El och olja är 2-3ggr dyrare än ved för 600kr/m3.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83889
nisse skrev:
Zalman skrev:Citat:
”Fastigheten är lika stor som en mindre skola”
”tyvärr ej är adekvat isolerad”
”gör av med minst 4-5 m3 på 7 dagar”
”bära in ved till 4 eldar”

Har jag förstått dig rätt om att du bor en dåligt isolerad mindre skola med 4 vedpannor som
drar 4-5m3 ved per vecka?

Man kan ju elda 4ggr i samma panna..


Starka krafter vill att vi ska ”harmonisera” elpriset med EU till 2-3kr/Kwh. Fördelen vore att man
skapar 30-40.000 nya jobb, ökar exportinkomsterna med 100 miljarder och minskar CO2-utsläppen drastiskt i EU.
Visst blir det under en övergångsperiod kännbart för elförbrukarna i Sverige med efter ett tag så ”vänjer” man sig eftersom man gör de energibesparings åtgärder som krävs.

Om 5-10år kan du drömskt längta tillbaka till den tid då elen inte kostade 3kr/Kwh och veden bara kostade 500kr/m3.


Inte en chans att detta inträffar. 30-40.000 nya jobb? Vad tror du händer när vår elintensiva basindustri lägger ned? Läste att vattenkraft produceras till ca 0,05:-/kwh. Vid vilket elpris bygger vi ut våra sista, orörda älvar?

/Nisse




SVAR:
Jag tycker inte alls att det är orimligt och det är inte jag som räknat.
Citat:
” Export av svensk el kan sänka Europas koldioxidutsläpp med 60-70 miljoner ton per år! Och minska växthuseffekten. Det som behövs är en gemensam koldioxidskatt för EU, skriver Björn Karlsson, professor i energiteknik vid Linköpings tekniska högskola, Anders Wijkman, EU-parlamentariker och Sven Werner, adjungerad professor i energiteknik vid Chalmers i Göteborg.
”Då kan vi:

* Eliminera vårt bidrag till växthuseffekten.
* Skapa ökad välfärd med elexport för 100 miljarder kronor i nuvärde.
* Få lönsamma investeringar av kraftvärmeverk, isolering av byggnader, kablar till kontinenten på 120 miljarder kronor.
* Öka sysselsättningen med lönsamma jobb motsvarande 300 000 manår.
* Stärka industrins konkurrenskraft, som annars får ett högre kostnadsläge än i andra länder.
* Stimulera kraftvärme i kommunala fjärrvärmesystem som är lönsammare än kolkondens i andra länder. ”
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/article12437.ece

Vår elintensiva industri läggs inte ner eftersom elpriset styrs av politiska beslut som gör
Elintensiv industri betalar minst och småförbrukare som lägenhetsinnehavare betalar mest.

Du säger att 2-3kr/Kwh är orimligt, kontrollerade vad elpriset är idag för elen i en lägenhet med börsel, den ligger på ca 1,80kr/Kwh. Att det skulle kunna höjas med 10-20% på
5-10 år känns rimligt.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83921 Jag tycker att 500-600kr/m3 inkl moms är ett rimligt vedpris.
Dock är det många som passar på att ta bra mycket mera för veden.

Lite statistik angående priser hos vedhandlare.

800kr/m3
http://www.aqua-energi.com/

Hämtpris, 700kr/m3
Leveranspris, 950kr/m3
http://www.biobransle.se/

835kr/m3
Dyrast blir det om man köper 40L-säckar för 110kr styck.
Det ger ett pris på 2.750kr/m3.
http://www.stockholmsvedlager.se/priser.html

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#83922
Zalman skrev:Även med ett pris på 600kr/m3 stjälpt mått så är ved billigt:
Vedkostnad/år vid ett värmebehov motsvarande 20 000 kWh, 10760kr
Ger ett pris på 53,8öre/Kwh


1 kubikm.stj ger 0,6 travat, torr prima björkved innehåller 1400 kWh/m.trav, således 840 kWh/m.stj. Med en verkningsgrad på 75% ger den stjälpta vedhögen 630 kWh. Om veden skulle ha kostat 600/m.stj när eldaren stoppar in den i eldstaden blir den teoretiska kostnaden 95,2 öre/kWh. +moms.
Utöver vedkostnaden tillkommer elkostn. för cirkpump (det räcker inte med en 35 wattare i en vedpanna) frakt, stort utrymme som inte kan utnyttjas till annat än pannan och kringutrustning, sotning flera ggr/år, extra utrymme för rationell hantering eller köpa minisäckar med ännu högre fraktkostnader.

Vid 600 kr/m.stj passerar man kostnaden för el (bundet avtal).

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83933
axwell skrev:
Zalman skrev:Även med ett pris på 600kr/m3 stjälpt mått så är ved billigt:
Vedkostnad/år vid ett värmebehov motsvarande 20 000 kWh, 10760kr
Ger ett pris på 53,8öre/Kwh


1 kubikm.stj ger 0,6 travat, torr prima björkved innehåller 1400 kWh/m.trav, således 840 kWh/m.stj. Med en verkningsgrad på 75% ger den stjälpta vedhögen 630 kWh. Om veden skulle ha kostat 600/m.stj när eldaren stoppar in den i eldstaden blir den teoretiska kostnaden 95,2 öre/kWh. +moms.
Utöver vedkostnaden tillkommer elkostn. för cirkpump (det räcker inte med en 35 wattare i en vedpanna) frakt, stort utrymme som inte kan utnyttjas till annat än pannan och kringutrustning, sotning flera ggr/år, extra utrymme för rationell hantering eller köpa minisäckar med ännu högre fraktkostnader.

Vid 600 kr/m.stj passerar man kostnaden för el (bundet avtal).


Om man får tro det som står i
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Så gäller följande värden för torr björk:
2.950 kWh/ m3fub
1.917 kWh/ m3travat
1.475 kWh/ m3stjälpt

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#83976
Zalman skrev:Om man får tro det som står i
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Så gäller följande värden för torr björk:
2.950 kWh/ m3fub
1.917 kWh/ m3travat
1.475 kWh/ m3stjälpt


Den utredningen gillas så skarpt av vedhandlarna att man kan undra hur den har finansierats. Värdena för kWh/m3fub brukar variera mellan 2500 och 2820 om björkveden har torkat 18 månader(beroende på vilken test du vill tro på). Samma med volymerna m3fpb, m3fub, m3t, och m3s. Majoriteten av uppgiftslämnarna uppger att 1 m3fub motsvarar 0,5 m3t.(på det sätt som de flesta travar). Från m3s till m3t är utredarna ännu mer kluvna hi, ha, mellan 0,46(konsumentverket) och 0,8.
Om du vill fortsätta att räkna med ytterligheter går det nog att skapa en glädjekalkyl.
Sotningskostnaden brukar ligga runt 1100 kr/år, el för kringutrustning 2000 kr/år vid flera acc.tankar. Med B-E Löfgrens tips och extra finesser kan systemverkningsgraden höjas från 64 till 71,3%. Bravo!!
Direktverkande el ligger väl runt 100%, eller???
På "Värmepumpsforum.se" ligger olönsamhetsgränsen vid 300 kr/m3t, åsikten styr hur man vill tolka testresultat.

Vid tillfälle skall jag räkna på pellet kontra 600 kr/m3s, svaret känns inte givet.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83977
axwell skrev:
Zalman skrev:Om man får tro det som står i
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Så gäller följande värden för torr björk:
2.950 kWh/ m3fub
1.917 kWh/ m3travat
1.475 kWh/ m3stjälpt


Den utredningen gillas så skarpt av vedhandlarna att man kan undra hur den har finansierats. Värdena för kWh/m3fub brukar variera mellan 2500 och 2820 om björkveden har torkat 18 månader(beroende på vilken test du vill tro på). Samma med volymerna m3fpb, m3fub, m3t, och m3s. Majoriteten av uppgiftslämnarna uppger att 1 m3fub motsvarar 0,5 m3t.(på det sätt som de flesta travar). Från m3s till m3t är utredarna ännu mer kluvna hi, ha, mellan 0,46(konsumentverket) och 0,8.
Om du vill fortsätta att räkna med ytterligheter går det nog att skapa en glädjekalkyl.
Sotningskostnaden brukar ligga runt 1100 kr/år, el för kringutrustning 2000 kr/år vid flera acc.tankar. Med B-E Löfgrens tips och extra finesser kan systemverkningsgraden höjas från 64 till 71,3%. Bravo!!
Direktverkande el ligger väl runt 100%, eller???
På "Värmepumpsforum.se" ligger olönsamhetsgränsen vid 300 kr/m3t, åsikten styr hur man vill tolka testresultat.

Vid tillfälle skall jag räkna på pellet kontra 600 kr/m3s, svaret känns inte givet.



SVAR:
Det man ska ha klart för sig att det finns olika kvaliteter på ved, professionellt tillverkad björkved torkad i virkestork med mycket låg vattenhalt har bra mycket högre värmevärde än halvsur och halvrutten blandved. Därför skiljer sig priset kraftigt per m3 men inte lika mycket per Kwh.

Jag är en vän av värmepumpar, det är en mycket bättre lösning än direktverkande el.
Man ska dock ha klart för sig att det finns en anledning till att det finns så många hus med bara direktverkande el och det är att man ville säkerställa en hög elförbrukning när man byggde ut kärnkraften i Sverige, man ville helt enkelt inte ge husägarna något alternativ till elen.

Dock är inte värmepumpen perfekt, en kompis som har en värmepump har haft stora avisningsproblem med pumpen i vinter. Inte nog med att verkningsgraden sjunker ner till noll om temperaturen sjunker under -15 grader, den isar ihop så kraftigt att det inte klarar av att avisa.
Vilket gör den värdelös tills det blir mildare.

Dessutom har det visat sig att värmepumpskalkylen blir raskt sämre när elpriset går upp om man jämför med pellets och vedalternativ. Tyskland som har 2-3ggr högre elpris än i Sverige, där har värmepumparna fått allt svårare att konkurrera mot biobränslelösningar.

Angående kalkylen ved vs pellets så måste ved vara billigare än pellets pga att ved ofta är mer arbetskrävande.

Pellets kostar idag runt 3000kr/ton hemlevererat, med ett värmevärde på 4,8 kWh/kg
ger det ett pris på 63öre/Kwh.

Om bra, torr björkved kostar 600kr/m3stjälpt mått som har ett värmevärde på
1.475 kWh/ m3stjälpt, så ger det ett pris på 40öre/Kwh.
Då är det upp till villaägaren att avgöra om 4-8minuters arbete per dag (det är vad eldningen tar för mig per dag) är värt en rabatt på 23öre/Kwh gentemot pellets.

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#83991
Zalman skrev:SVAR:
Det man ska ha klart för sig att det finns olika kvaliteter på ved, professionellt tillverkad björkved torkad i virkestork med mycket låg vattenhalt har bra mycket högre värmevärde än halvsur och halvrutten blandved. Därför skiljer sig priset kraftigt per m3 men inte lika mycket per Kwh.

Jag hoppas att vi jämför sådan björkved som genomsnittskunden får från sin vedleverantör, det måste vara mycket ovanligt med *10% fukthalt(ytterligheter igen), den som får ved med 20% fukthalt kan jubla.

Zalman skrev:Dessutom har det visat sig att värmepumpskalkylen blir raskt sämre när elpriset går upp om man jämför med pellets och vedalternativ. Tyskland som har 2-3ggr högre elpris än i Sverige, där har värmepumparna fått allt svårare att konkurrera mot biobränslelösningar.


Om det är en uteluftvärmepump du beskriver så är vi överens om de negativa egenskaperna, bergvärmepumpen har dock rätt dimensionerad en jämnare verkningsgrad, lite lägre i april eller maj. Precis som i Sverige får elkonsumenterna i Tyskland betala subventionerna för den förnyelsebara produktionen. Eftersom subventionerna är rejäla i Tyskland är det många aktörer som satsar på bla vindkraft. Lagstiftningen är tvingande till småproducenternas fördel.
Zalman skrev:Om bra, torr björkved kostar 600kr/m3stjälpt mått som har ett värmevärde på
1.475 kWh/ m3stjälpt, så ger det ett pris på 40öre/Kwh


Din kalkyl bygger orealistiska omräkningstal både för *fukthalt och volym. L-E Liss har fått gå till år 1922 för att hitta någon beräkning där Liss menar att stjälpt skulle ge hälften av fast mått(den utredningen sade 30-55%).
Liss tycks ha använt samma metod som man gjorde 1922, kärnklyvning med yxa eller kil. Tittar man på vedträna så verkar det stämma att nästan alla är kluvna i mitten. Tror någon att en vedhandlare kan göra något liknande?
Så regelbundna träbitar kan om de läggs en/en bli tätare staplade om målet är att visa ett styrt resultat.
Titta på fler undersökningar och få en nyanserad bild.

Köpeved/pellet kan jag inte kommentera än, mer än att vi inte räknar volym på samma sätt........1922[/b[b]]!

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

axwell  
#84092
axwell skrev:Köpeved/pellet kan jag inte kommentera än, mer än att vi inte räknar volym på samma sätt........1922[/b]!


Det ser bekymmersamt ut för färdigvedbranschen. Lycksökarna som just nu tjänar snabba pengar sågar snart även den gren som de seriösa sitter på.
Med gängse sätt beräkna volym för fast kontra stjälpt mått ligger ligger priset/kWh på ca 70 öre vid ett pris av 600 kr/m3stj oftast [b]plus frakt
och moms.
Medelpriset för pellet är 40 öre inkl. frakt plus moms(Stora Enso)(Naturkraft).

Det känns som en tidsfråga innan vedeldarna inser att det finns såväl bekvämare som billigare lösningar.

Tall skrev:Jag fattar inte vad ni diskuterar. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!!


Tall, du har så rätt!!

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84111
Tall skrev:Jag fattar inte vad ni diskuterar. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!!


Ringde just kraftbolaget och sade att jag betalar max 50 öre/Kwh,allt annat är överpris! Då fick jag vara utan el för i mitt land har vi tydligen marknadsekonomi .

Vilket land bor du i, Tall?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Bengt.Svensson  
#84116
Tall skrev:Jag fattar inte vad ni diskuterar. Vedpriset ska ligga på 300-350 kr kubiken stjälpt mått.Allt annat är överpriser!!!

Jag hugger ved för eget bruk och tjänar grova pengar på det jämfört med att köpa bergvärme + el för att värma våra 200+ m3 bostadsyta. Dock är 350:- / m3 alldeles för dåligt betalt för att jag ska idas jobba för att ha veden som inkomstkälla. Det blir alltför dålig timpeng om man ska hugga, köra ut, kapa, klyva och torka 1 m3 ved för 300:-

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).