Traktorer och processorer

Valmet 505 ingen ork i motorn

107 inlägg 56808 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 505 ingen ork i motorn

jorgen.hallbrant  
#83537 Hallå!

Upplever min Valmet 505 som väldigt slö. Har kört lite snö i vinter och det är besvärligt när den inte orkar. Har tömt tanken och fick med en del skit ut, men det kommer fortfarande smuts i vattenfällan ibland. Plockade ner filter och vattenfälla samt alla slangar igår, och nu verkar det inte vara några problem att få fram bränsle. Men den är fortfarande slö.

Hur bör jag fortsätta felsöka? Spridare, pump?

Ska ev kolla med en granne om jag får provköra hans 505 för att jämföra slöheten.

Tacksam för synpunkter och förslag.

Mvh Jörgen



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Robertberg  
#83546 Kolla luftfiltret också, det är viktigt att andas har jag hört.
Hur länge har den upplevts som slö?

En provkörning av grannens tror jag är en bra idé, då får du reda på det är traktorn som är slö eller om din rövdynamo är ojusterad ;)

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

skogslaban  
#83548 Koppla loss stoppviren vid bränslepumpen. Jag hade samma problem med min 505 och då var det att förre ägaren hade dragit av stopviren vid pumpen.Han hade sedan satt dit den igen med för kort vire och då ger inte pumpen full effekt. Det är en enkel grej att prova innan man börjar med och byta alla bränsleslangar med kopplingar

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

hayabusa 08  
#83604 Du skrev att du hade plockat ner filterna?? Bränslefilterna?? Bytte du dom??
Annars är det något som kan göra underverk på "slöa" motorer att byta bränslefilter..

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

jorgen.hallbrant  
#83606 Hej och tack för era svar.

Jag köpte traktorn för snart ett år sedan, då bytte jag alla filter och oljor. Traktorn har inte varit i bruk på några år. Jag har inte kört så mycket med den förän nu i vinter, har hjälpt en kompis med snöröjning då han har 2 rundor.

När jag kör den har jag nästan konstant full gas. Har provkört en kompis 455 som ska ha samma motor, den upplevs mycket rappare och starkare.

Bra tips med stopviren, det ska jag kolla i morgon. Eftersom jag bytt hytt är detta fel rimligt, jag kan ju ha klantat mig när jag satte fast viren helt enkelt.

Idag va jag nere på maskinpiraten för att köpa nytt filter (65kr!) samt höra mig för lite. Köpte en packningsats till vattenfällan samt några nya slangar. Köpte även något bakteriedödande medel, som gör att alger och liknande inte trivs. Bytte dessa och lossade även tankmätararmaturen. I botten på denna satt det en gojja som jag kan tänka mig är något som växer och frodas.

Stack ner en slang mot botten och började pumpa för att se vad jag fick upp, men det var inte mycket.

Funderar på om man ska riva isär matarpumpen..? Kanske inte är riktigt frisk.

Fortsättning följer...

Mvh Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83626
När jag kör den har jag nästan konstant full gas. Har provkört en kompis 455 som ska ha samma motor, den upplevs mycket rappare och starkare.
Är väl inge vidare att köra traktorn på fullgas hela tiden.. Då tar väl motorn mycket stryk :sad:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

hpet  
#83634 Kolla så att ljuddämparen inte är igensatt med sot.
Hände för min granne när motorn var orkeslös.
Han fick byta dämperen och kraften kom tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83701 Vid snöröjning blir det mkt fullgas för att inte tappa fart.
Hur brett blad har du ?
Körde själv med 2,80 på min 805a utan att de sackade nämnvärt

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

rex  
#83721 skriv et innlegg vis du får opp dampen så veit man ka som er feil hvis man kommer borti noe lignene :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

jorgen.hallbrant  
#83903 Hallå igen!

Jag har som hastigast kollat stoppviren och den verkar vara ok, stopparmen på pumpen går tillbaka helt.

Angående avgassystemet så ska jag kolla upp det. Det är ganska rostigt och läcker mot turbon (läcker alltså inte avgaser innan turbon). Jag har sedan tidigare haft fungderingar på att göra ett nytt i rostfritt som dessutom följer hytten lite mer.

/Jörgen

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83911 Hur står det till med turbon, har den lämnat in så blir den orkeslös, men går.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

jorgen.hallbrant  
#83978 Turbon ser hemsk ut, men hur vet jag om den fungerar? Mäta laddtryck?

/Jörgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Kse  
#84006 Har du oljeläckage från turbon så kan du räkna med lagerskador då oljan uppenbarligen inte hamnat på rätt ställe.
Kolla å att du inte har några sprickor i turbihuset.
Ta lös luftslangen från turbon och känn på turbinen, det glappar lite när du vickar i sidled men ytterst lite. Axialt ska det inte glappa alls.
Kolla hur turbinen ser ut, får inte finnas några skador eller sprickor.
Snurra på turbinhjulet, skall gå lätt och utan oljud.
Hittar du nått fel så är det bara att beställa en utbytes.


Bytte turbo på grannens 305:a och det blev en jäkla skillnad.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

Skogsmästarn  
#205350 Var hittar man en prisvärd utbytes turbo till 505? Min har gått 7115 timmar :roll:

Avatar Fallback

Re: Valmet 505 ingen ork i motorn

sveakatten  
#205390 Är det justerbara ventiler på traktorn?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).