Skogsröjning

STIHL X-FIT RÖJSELE

49 inlägg 30869 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Robertberg  
#83397 Hur är Hvas Baggensele?

Jag kör kanske trimmer 40-80 timmar om året, och har inte haft några problem med kroken på Balance X selen. Fast då är det för det mesta en husqvarna som hänger i kroken..

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83403 Nonkan: du har inte möjlighet att knäppa ett par bilder på selen? framför allt putan och kroken i närbild! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#83460 Baggen känns omodern, men den är bra när man har långt att gå till röjningen då det går att spänna fast en hel del last på själva ramen.

Jag kan ta lite bilder imorgon om jag kommer ihåg och hinner. Sitter i telefon hela dagarna och säger "nej, vi har varken snöslungor eller snöskyfflar kvar, och det ser likadant ut överallt" alt. "den rem du behöver till din snöslunga är slut från leverantör, beräknas komma in i mitten av mars" :)

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Robertberg  
#83464 Låter som ett varierenade arbete nonkan :D

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#83868
DSC00257.JPG
DSC00261.JPG
DSC00259.JPG
DSC00262.JPG

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#83869 I mitten på den övre bilden syns mekanismen för att ställa in höjden för axelbanden.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#83870
DSC00260.JPG


Putan är ganska tunn, men vadderad. Stihl säljer ju även röjbyxor med vaddering där putan är :)

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#83872 Det slog mig förresten att om man petar bort metallpinnen i bandet till kroken på Stihls sele så borde den passa till äldre Husqvarna trio Balance. Dock inte till de nyare där HVA har en bockad plåtbit till infästningen.

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86757 Var å klämde lite på selen igår hos handlarn! satt jäkligt fint må jag säga! 2liter vatten som sagt och så tror jag att man ska nog få ner 2st 0.5L petflaskor med bränsle i den andra fickan!? åtminstone 1 flaska! full tank + 0.5 i reserv är ju mer eller mindre 2 tankar...... sen är det för det mesta dags att äta & vila i vilket fall som helst lätt att justera för olika långa personer( ca 2 sec ) tyvärr så är det inte ett dugg bättre sving i denna krok än på comfortselen! inget jättebekymmer förvisso, men ändå! har inte bestämt mig än! är jäkligt nöjd med mina baggen proharness!! funderar om det inte vore bättre å köpa en lämplig camelback och fästa på nåt sätt på baggen selarna! det är ju för övrigt camelback som stihl använder till sin x-fit sele också!

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89168 Har provkört den nya selen i 3 veckor.. Jag anser att ni som kör med stihlsågar bör vänta tills dom fixat till kroken på selen då den är av för dålig kvalite... kroken har efter enbart 3 veckors röjning nästan brutits av då sågens fäste har nött ner kroken. Däremot lär den fungera bra till husqvarna sågarna.

Riktigt pinsamt att stihl inte testat selen tillräckligt mycket. Visade kroken för min lokala stihlåterförsäljare och dom skulle ta och kolla upp problemet med stihl.

Men annars sitter den skönt camelbacken fungerar okej. Skulle vilja att den var lite grövre eftersom i dagsläget tar det lite för lång tid att dricka genom den.

Har inte satt fast någon petflaska på den än så man kan få med sig mer bränsle men ska ta och fixa det nu i veckan.

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89196 Va fasen!! har stihl köpt krokarna till x-fit selen från husqvarna?? dom brukar ju ha blötjärn i grejorna!! :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

axwell  
#89302
Nonkan skrev:
DSC00257.JPG
DSC00261.JPG
DSC00259.JPG
DSC00262.JPG


Undrar hur de ser ut, får inte upp bilderna. Är det fel på min dator eller försvinner bilderna så snabbt?
Under "tömning av snöskopa" hade jag några foton som som försvann, bara texten "xxxxxx.jpg" är kvar.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#89306 Skumt. Jag får inte upp dem heller. Har dem inte på den här datorn, men kan ladda upp dem igen imorgon om det är intressant.


Att kroken går sönder verkar inte riktigt Stihl. De köper dem nog från HVA som sagt ;)

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Frenell  
#90568 jag kör med sthil krok på baggen selen funkar kanon bra dock är det inte det inte den vanliga svarta som sitter org på stihl selen. Utan den är mer likt hva kroken fast har orange plast iställe för svart som hva. Har använt den i några år och det syns knappt! Kan kolla om jag hittar nått0nummer på den och ta en bild så får ni se

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

BM 35  
#90964 Angående nya selen har inte provat än bara kollat på den,,,

Men vill ha med mig bensin bak någon som har ett tipps på en bra avlång dunk ca 3,5-4 lit som ryms där bredvid vatten påsen

Vatten vill jag åxå ha nämligen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).