Traktorn i skogen

Belarus T42

117 inlägg 47902 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#82301 Men snälla vän,
Tråden gäller ju knappast några nya maskiner direkt. Reservdelar tillverkar vi själva i största möjliga utsträckning.
I den här tråden tror jag inte politik var Mr_smurf´s främsta önskemål.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#82304 Jag förstod inte ett ord av vad han skrev, försökte köra genom google translate men det blev inte ett dugg bättre. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#82307
Mr_Smurf skrev:Jag förstod inte ett ord av vad han skrev, försökte köra genom google translate men det blev inte ett dugg bättre. :)

Haha, du har ingen släkting i Norge va?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#82309 Men han gav mig en bra ide, det kanske går importera reservdelar direkt från Ryssland?
De flesta delar är precis samma som till T40, T40A, T40AH och T40A SUPER.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#82311 Det var nog precis så han menade att vi skulle göra. :-)
Har inte hört talas om de andra modellerna, utom T40, har de sålts i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#82315 De finns under flera namn som Belarus, Avto mfl. men det ska man hoppa över när man söker för det är bara ett hittepånamn för export.

T42 verkar vara ett påhitt för svenska marknaden, enligt de böcker jag hittat heter den T40AH i ryssland. (Svenska T40 heter T40H i ryssland)

Men dom vi har här verkar vara specialtillverkade för export och även delvis ombyggda i Sverige så det kan hända att inte alla delar passar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#82357 Märkte imorse att väghyveln hade varit ute och skrapat ihop en fin kant uppe vid garaget, så jag startade igång ryssen och styrde bort det.

Det var rejält kallat inatt och det var -18 grader när jag startade. Den startade direkt vid första försöket, behövde inte ens använda ventillyftarna. Det var mycket imponerande tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#82465 -26 imorse så jag kunde inte låta bli att prova starta traktorn, men nu var det för kallt. Den ville inte hoppa igång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#82485 Du har ingen värmare va? -26 kräver nog värmare på en diesel.
Hur verkar batteriet?
Här är bara mellan -10 och -2 denna vecka.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#82497 Det sitter en motorvärmare på den. Det var bara intressant att testa hur lätt den var att kallstarta :)

Batteriet verkar riktigt bra, jag ska ta och sätta lite underhållsladdning på det för det hinner ju inte laddas så mycket på det lilla jag kör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#82790 Jag var ute och mätte lite idag, men tyvärr har jag inte något bra cad-program så jag får försöka beskriva med foton och text :)

Fästjärnen som går in under traktorn och fästs under hytten är 1200x100x30mm och de som går parallellt med motorn är 950x120x20mm. De går omlott 120mm och sitter ihop med en 10mm plåt som är 185x120, som min bild illustrerar
................................__________
...............................|__________|
..____________|_|
|______________|

Det är är själva ramen som är bultad i traktorn, på denna är fästet för lastaren armar svetsad. Har du ett lastarfäste du ska modifiera eller ska du bygga ett helt nytt?

Under hytten sitter det fästjärn som jag ska ta bättre bilder och lite mått på sedan.

Mer bilder och mått kommer senare, när det inte är så fruktansvärt kallt ute.

Jag har beställt nya gasfjädrar till bakrutan, jag funderade ett tag på vad det skulle vara för styrka i dem tills jag såg att det var stämplat F1 250 på en av fjädrarna :)

När jag lyfte på motorhuven såg jag att det sitter två batterier i traktorn, ett längst fram i fronten och ett längst bak mot rutan. Ska det vara det eller är det någon speciallösning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#82836 Hyggligt att du trots kylan tar dig tid med detta. Jag har fästjärn till ford 4000-5000 så jag behöver bara modifiera lite.
Jag ska byta bakrutan till plast så det behöver inte ens vara så högt tryck i gasdämparna.
Jo det är två st 6-volts seriekopplade batterier original, med bra många Ah i. Jag bytte till ett 12-volts på ca 150 Ah som funkar bra än så länge.
På batteriplatsen i fronten fick jag plats med Volvostrålkastarna. Det är svängbara batterikassetter över motorn, det är en smart lösning tycker jag. Lättare service.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

Mr_Smurf  
#83787 Det har snöat hela helgen, så det har inte varit väder att ta nå mer foton på fästena till lastaren.

Däremot så var jag iväg i veckan en sväng och pratade med några som är vana vid att laga sånt som är sönderkört och fick ett utlåtande om lastaren och dom lät inte speciellt bekymrade över att rikta och svetsa ihop den, så det lät ju hoppfullt.

mrlynx och jag var ute i lördags och lekte lite i nysnön, och efter att vi fått tillbaka växelföraren på spaken till hög/back/låg så gick det riktigt bra att köra snöslungan med den. Dock så måste jag göra/skaffa nya stabiliseringsstag för dom är på tok för slaka och för misshandlade för att korta av, så när man svängde med slungan så tog lyftarmen i bakdäcket.

Funderar även på att skaffa en ny stol för den jag har är all stoppning bortnött på, men det verkar vara lite ovanligt cc på fästskruvarna så de flesta billiga universalsitsarna verkar inte passa.

Har läst om många som klagar över svängradien på belarustraktorer, men på den här tycker jag den är bra för att vara fyrhjulsdrift.

Det sitter för övrigt en bensinvärmare monterad på den, vet inte säkert vad det var original men det hade nog varit smidigare med en dieselvärmare för då hade man sluppit dubbla tankar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus T42

4WD  
#83788 Det är lugnt med fotona. Håller på med svängbart plogblad till lastarn än så länge.
Underligt, (eller inte), exakt samma T-42 problem som jag har. Växelföraren gick bara att föra mellan back och hög.
Satte dit en kätting mellan hydraularmarna för att de inte skulle slå i bakdäcket.
Behöver också ny stol av samma anledning som du. Har kollat lite på denna för armstöd vill jag gärna ha:
http://www.blocket.se/goteborg/Maskin_s ... ?ca=17&w=3
Lätt att göra en adapterplatta mellan stol och fäste.
Svängradie: Du har ju inga bromsar. Med styrbromsarna är det annars lätt att få liten svängradie.
Det finns ett litet utrymme, tank med lock, som hör till värmaren. Men det var frånkopplat sen länge på min.
Jäklars vad lättstartad den är, röjde lite idag och pajade schaktbladet pga den tunga snön.
All snö har rasat av både ladugården och boningshuset.
Många hysteriska människor har annars varit och skottat sina tak.

Avatar Fallback

Re: Belarus T42

axwell  
#83790 Visa stor bild


Traktorsits, fjädrande
Fjädrande sits för de flesta typer av traktorer och lantbruksmaskiner. Med fjädringsmekanism (fjädrar och hydrauliska dämpare). Fjädringskapacitet: 80 mm. Justerbar i djupled, 150 mm. Justerbar i 5 olika vinklar. Viktjustering: 50–150 kg. Fodrad, slitstark PVC-klädsel på stomme av lackerad plåt. C/C-mått monteringshål: 70 mm (främre), 93 mm (bakre), avstånd i djupled 285 mm. Med armstöd. Mått: 535 x 485/560 x 500 mm (lxbxh).
Skriv utVisa stor bild
Art nr Pris Antal
41-351 999,00 kr

Biltema det finns en billigare utan armstöd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).