Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Städa hytt o fönsterputs?

16 inlägg 10865 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Städa hytt o fönsterputs?

Cruiser_no1  
#83396 Tjena

Tänkte höra runt lite hur ni städar hytterna? hur ofta? vilka medel osv, ni fattar nog, och likadant vilka medel som ni har o putsar rutorna med?

Jag kör vanligtvis med typ aktiv vindruterengöring inne i hytten och rutorna inne, rutorna ute kör ja med koncentrerad spolarvätska.

Mvh Mattias



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

skogsjan695xl  
#83439 brukar inte behöva städa hytten så mycke nu på vintern, men annars sopar jag golvet varje dag jag börjar.
När det behövs städas ordentligt så köper jag nått medel på OK och tvättar invändigt.
Rutorna tvättar jag med vatten med diskmedel, sprutar på det och tar en disksvamp och gnuggar med, det tar bort allt, nästan iaf. Sen tar jag en vanlig gummiskrapa och drar bort allt lödder och skit som blev.

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83467 Rutorna utvändigt Lacknafta. Inget slår lacknaftan! Blir som nya rutorna.

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Gustav-vasa  
#83469 Lacknafta är dundermedel när oljan lagt sig på utsidan av rutorna.

Avatar Fallback

Re: Städa hytt o fönsterputs?

novis??  
#83472 bromsrengöring tar såg olja o kåda sen på med fönster puts ajax allrent inne på golv clean upp vipes på paneler :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Cruiser_no1  
#83477 lacknafta har jag aldrig hört om.. Det måste provas! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

skogsjan695xl  
#83485 ja lacknafta får man testa någon gång.

Kan tilläggas att man ska ju köra utan skor i maskinerna så blir det inte så mycke skit överallt. Mitt tycke iaf.

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Gustav-vasa  
#83487 Lacknafta löser ju fett. Smutsen rinner av som vatten, har kört med det i många år.

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Cruiser_no1  
#83491 Men hur är det med dom här lexan rutorna? en del säger att dom inte tål vissa medel, att dom blir matta då? men vad är det för medel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83492 Lacknafta är väl rekommenderat tom av dom gröne maskinernas tillverkare.

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Gustav-vasa  
#83495 Har använt lacknafta på mina lexan, margard rutor sen mitten på 80 talet . Inte märkt nån försämring , av sikten eller klarheten.

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

GremoNiclas  
#83554
Gustav-vasa skrev:Har använt lacknafta på mina lexan, margard rutor sen mitten på 80 talet . Inte märkt nån försämring , av sikten eller klarheten.

Din syn kanske har åldrats i samma takt som rutorna. :D

Brukar använda Dundersvampen att putsa rutorna med. http://www.dundersvampen.se/
Behöver bara vatten sen gnuggar du rutorna tills smutsen försvinner. Tar bort sågolja, smörjfett och "vanlig" smuts, dock inte kåda. Sen drar jag av vattnet med gummiskrapa.
Svampen krymper allteftersom och tillslut är den så liten så man kan kasta den. Lätt att den börjar smula när den blir liten.

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83577
GremoNiclas skrev:
Gustav-vasa skrev:Har använt lacknafta på mina lexan, margard rutor sen mitten på 80 talet . Inte märkt nån försämring , av sikten eller klarheten.

Din syn kanske har åldrats i samma takt som rutorna. :D

Brukar använda Dundersvampen att putsa rutorna med. http://www.dundersvampen.se/
Behöver bara vatten sen gnuggar du rutorna tills smutsen försvinner. Tar bort sågolja, smörjfett och "vanlig" smuts, dock inte kåda. Sen drar jag av vattnet med gummiskrapa.
Svampen krymper allteftersom och tillslut är den så liten så man kan kasta den. Lätt att den börjar smula när den blir liten.



Den där svampen...hm är det inte så att den har en slipande / nötande sätt att ta bort smutsen på då ?

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

Gustav-vasa  
#83590 Förr sa man alltid att det inte fick vara nån amoniak i det man rengjorde med på plastrutor. Den gjorde att rutorna blev gula ock simmiga.Nya tider, nya råd, vad vet jag. Men synen har ju inte blivit bättre med år , ska ju medges. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Städa hytt o fönsterputs?

GremoNiclas  
#83676
Henrik K skrev:
GremoNiclas skrev:
Gustav-vasa skrev:Har använt lacknafta på mina lexan, margard rutor sen mitten på 80 talet . Inte märkt nån försämring , av sikten eller klarheten.

Din syn kanske har åldrats i samma takt som rutorna. :D

Brukar använda Dundersvampen att putsa rutorna med. http://www.dundersvampen.se/
Behöver bara vatten sen gnuggar du rutorna tills smutsen försvinner. Tar bort sågolja, smörjfett och "vanlig" smuts, dock inte kåda. Sen drar jag av vattnet med gummiskrapa.
Svampen krymper allteftersom och tillslut är den så liten så man kan kasta den. Lätt att den börjar smula när den blir liten.



Den där svampen...hm är det inte så att den har en slipande / nötande sätt att ta bort smutsen på då ?


Är det gammal smuts som suttit ett tag kan man ju få gnugga lite mera. Är ju typ nå nanoteknik :???: som löser upp smutsen. Men jag tycker inte den har påverkat rutorna något, förutom att de blir rena... Iofs har jag inte varit till optikern på 8 år heller...:D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).