Avverkning (slutavverkning)

HUGGA SJÄLV

12 inlägg 9324 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HUGGA SJÄLV

Tall  
#79587 Om man hugger själv och kör ut själv, vad kan man räkna med för skogskubikspris i dagens läge. i vanlig slutavverknings skog? Räknar tid som hobby.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

alias  
#79606 Var i landet?
Trädslagsfördelning?
Medelstam/sortimentsutbyte?
Kostnader för din utrustning?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

axwell  
#79614 Samma tanke som alias, det behövs mycket mer fakta/förutsättningsunderlag.

Användarvisningsbild

Re: HUGGA SJÄLV

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80258 Vanligen brukar man resonera om ersättningar i fasta kubikmeter (m3f). Ser att du frågar efter netto per skogskubikmeter. Det är en annan enhet som brukar användas i skogsbruksplaner. Omräkning mellan skogskubikmeter och fasta kubikmenter kan ske men är beroende av trädens form, längd och diameter. Typiska omräkningstal är 0,75-0,84 -> en skogskkubikmeter är 0,75 -> 0,84 fasta kubikmeter.

Sedan beror det på vad för sortiment du tar ut, vem du säljer till och var i landet du befinner dig.
Här i Ångermanland så bör du kunna räkna med 300 kr/m3f för massaveden samt 450 kr/m3f för timmer.

Om vi antar att det blir 50% timmer och 50% massaved så blir ditt netto 375 kr/m3f.
Detta skulle motsvara någonstans mellan 275 till 315 kr/m3sk.

Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

Akarllson  
#83352 om ni skulle hugga själva vad och villka länder skulle ni hugga timmer i då.

Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

valtra a 72  
#83353 I de länder som jag har skogsskiften. :wink:

Användarvisningsbild

Re: HUGGA SJÄLV

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83390 Och vilka länder är det? :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

axwell  
#83422
valtra a 72 skrev:I de länder som jag har skogsskiften. :wink:


Niking skrev:Och vilka länder är det? :lol:
/Niklas


Det har blivit en succé hos garnhandlarna när så många vill virka OS-mössan, anar en ny fluga inom brodyr(tex. ordmärkning)

Du bör ha en prislista från den du planerar att leverera till, annars blir det svårt att beräkna optimala längder.

Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83466
valtra a 72 skrev:I de länder som jag har skogsskiften. :wink:
..

valtra a 72 ... visst har "pajkastarna " roligt nu .. jag fattar fortfarande inte vad som är såååå j-vla roligt ?

enda seriösa svaret : OAS-forest .. :-bd

jag vet inte ? .. men det tycks vara många som skriver här , som kanske bara har huvet för att ha en mössa på ?

och man ska INTE förakta en skogsägare ..varken liten ...eller stor ;)

Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

Contorta  
#84597 Du sparar 70-100 kr/m3fub i drivningskostnader. Jag tycker du skall räkna din egen tid och dina bränsle- och maskinomkostnader enbart mot drivningskostnaderna.

Varför bara räkna mot drivningskostnaden? Virkespriset vid väg blir desamma oavsett om du hugger själv eller beställer avverkningsuppdrag.

Massapriser (barr) i mitten av febr 275-300 kr per m3fub. Timmer priser beror på sortiment mellan 374-816 per m3to i Svealand/Skaraborg där Tall som startade tråden har sin hemvist. Tidningen Skogen har en bra översikt av prislistor. OBS att ev tillägg, efterlikvider mm inte syns i tabellen, så man kan få ut lite mer. Eller mindre.

Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84615 Jag kan tänka mig att man ibland rent kan gå minus på att hugga själv, dvs man har negativ timpenning jmf med att sälja virket som en rotpost.
Intressantast att räkna på är väl områden dit man inte vill/kan ta en maskin där alternativet är att virket blir kvar i skogen.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: HUGGA SJÄLV

axwell  
#84809
Contorta skrev:Du sparar 70-100 kr/m3fub i drivningskostnader. Jag tycker du skall räkna din egen tid och dina bränsle- och maskinomkostnader enbart mot drivningskostnaderna.


Så resonerar jag också, det förutsätter dock att volymen som skall avverkas omgående inte är för stor. Samtidigt, är det inte tillräckligt stor volym så är det enda alternativet att göra det själv.
Även om skördarna har datoriserade mätsystem tror jag att du kan aptera bättre om du har en tydlig prislista och därigenom tjäna någon krona till.

Större skogsbolag som SCA brukar ha "frilansande" uppköpare som är lättare att förhandla med och erbjuder oftast en helt annan service än det stora bolaget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).