Skogsvagn (Huggarvagnar)

Körning med wirekran.

97 inlägg 77532 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83203 Okej, nur börjar jag begripa hur man lastar och winschar med wirekran. Körde två (pytte-)lass idag.

Men hur gör man när man lassar av? Antingen rullar man av stockarna, eller så använder man kranen. Bäst att backa in så att stockarna på lasset är parallela med stockarna i vältan? Eller står ni vinkelrätt?

Skulle behöva några tips, tack. :-)

Förresten, år det OK att vinscha "framifrån", dvs så linan går upp i topptrissan och sedan 180 grader framåt igen. Tror det skulle funka lite bättre med placeringen.

FTG
Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83237 Parallelt med timmertraven tycker jag är smidigast, i mån av plats. En del som kör
massaved buntar ihop hela lasset och tippar av allt ihop på en gång.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Nolltax AB  
#83240 Koppla vajern runt centrumbalken, fäll stakarna på ena sidan å vräk av lasset.
Ställ ekipaget i 45 grader å lasta av timret med kranen.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83243 Nolltax, varför 45 grader? Lättare än helt parallellt?

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Nolltax AB  
#83247 45 grader.
Kranen lyfter en stock utan problem.
Sveper ut 45 grader vilket underlättar avlastning.
Är Ni fler än en person så se upp vad gäller det svepet.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83249 Ah, okej jag förstår. Har ingen hydraulisk sväng. :-)

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

walle  
#83316 Hej

Detta tillför inget angående hur man lastar av men jag tänkte berätta hur jag gör med snarning alt. sax för att koppla virket. Jag har nämligen också upplevt frustrationen när saxen lossnar så fort man börjar dra in vajer. Det blir lätt att man bara springer mellan kran och timmer. Därför gör jag så här, jag är på intet sett någon expert men tycker att det funkar rätt så bra.

Längst ut på min wire finns en kaus och på wiren löper en liten grej som jag kan fästa i kausen och därmed snara stammen. Detta sliter dock rätt mycket på wiren och därför började jag snara med en kedja iställt. Tyckte efter ett tag att det blev rätt tungt att släpa kedjan fram och tillbaka + att det ibland var jobbigt att "få till öglan". Kedjan hakade jag sen fast med en shackel alt. kabinhake i kausen på wiren.

För att slippa släpa omkring på x antal kg kedja har jag börjat att snara med en "sling alt. laststropp" istället. Jag vet inte vad de igentligen heter men jag kallar dem för laststropp, på cleas olsson kallas de för rundsling. Helt enkelt en stor ögla av ett starkt textilmaterial som tål några ton och väger nästan inget alls. Jag surrar med hjälp av denna och fäster wiren men en kabihake i den "fäste" som blir när man drar öglan genom sig själv. Mycket lättare att släpa omkring än en kedja och det verkar tåligt. Jag har några i olika längd och färg så att man får "fästet" så kort som möjligt. Det underlättar när man ska lasta, precis som när man använder kedja. Man lär sig snabbt vilka man ska använda. Det är bra om man har rundslingen i "fula färger", som så mycket annat i skogen blir det lite svårare att slarva bort då.

Så gör jag i alla fall, hoppas det hjälper någon.

/Walle

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Dexxaz  
#83321 Förkortningskrokarna är dessutom betydligt snällare mot viren om man behöver koppla snara direkt med kroken än en vanlig standardlyftkrok, på borriggen kopplar vi alltid foderrören med att linda viren två varv runt röret och kroken i viren igen...
Rören har ju alltid samma diameter och kroken hamnar på så gott som samma ställe på viren hela tiden, trots det håller viren i flera månader utan kapning...
Med standardkroken tog det nån vecka innan det var trådbrott.
Virelås till 8mm vire, ta två m16 muttrar och trä viren i en ögla genom bägge, slägga och mothåll kallsmider lätt ihop dom, sitter satan :lol: (skogstips)......

Användarvisningsbild

Re: Körning med wirekran.

totte  
#83367 Bra tips om wirelås, borde funka med andra dimensioner också om man tar rätt M-mutter. Dom där små plåtgrunkorna dom säljer på järnhandeln är ju skvatt värdelösa.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83847 Ett tillskott i funderingarna kring lastning med vajerkran. Har fått fart på min starkran och börjar numera få till lastningen hyffsat. Det som störde mig var det eviga rännandet mellan stocken och vinschen. Att sätta på ett långt snöre vågar jag inte då jag testat lite och då lyckats klämma eller fastna med det så att vajer skenar. Men nu till min (enligt mig själv ;) ) snilleblixt. Jag köpte ett flexi-hundkoppel på Biltema för ca 60 spänn. Nu använder jag det när jag rör mig runt kärran och lastar, i och med att det dras in automatiskt så finns inte risken med att ha snöret på backen. Dessutom så är det ju alltid lagom långt.

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83862 !! Hundkoppel! Det ÄR en snilleblixt faktiskt tycker jag. Det måste jag testa!

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83896 Kunde du itne sagt det lite tidigare, jag var ju på Biltema igår?! ;)

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84232
Mangan skrev:Kunde du itne sagt det lite tidigare, jag var ju på Biltema igår?! ;)


Sorry :(

Kom faktiskt på det i höstas, men jag var tvungen att testa då det verkade vara en för enkel lösning. Lite skillnad på koppel för 60 spänn mot en skogskompis (på ryggen) för 3 lax.

Ramlade på kopplen när jag var på biltema i höstas och det var ju flax, de är betydligt dyrare än i djuraffären.


//Uffe

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

fergu65  
#87188 hej har en rottne wire kran från 1967 undrar om de finns reserv delar till den eller om man ska skrota den och de vore ju synd då den funkar bra för mig körde av bandet till trumman den första från kraft uttaget räknat alltså den som driver in vajern .håller på o demonterar den o de är inte lätt då axel är svetsad på plats på kranen.....men ska väl lösa sig hoppas jag ..skickar med en bild när detta hände .försökte hjälpa till med kranen lite men de va innan jag satt fast såhär ..roligt men jag kom upp till slut ..vore tacksam för svar angående reservdelar ..just de pojken stod alldrig nära traktorn när jag försökte komma upp då stod han vid sin fyrhjuling ..och tittade på sin klumpiga far .. :oops:

Bild

Avatar Fallback

Re: Körning med wirekran.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#87271 Kopplingsband har kanske din närmaste Rottnehandlare, och garanterat har de på fabrik. Själv drog jag av justerskruven till kopplingsbandet, det löste sig på några dagar.

Lite blöt för att köra traktor där va? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).