Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lönsamheten med vimek maskinerna

109 inlägg 56608 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79394 undrar inte om du har med en nolla för mycket.
Normal förstagallring är 0,07 iaf i mina trakter.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79669 Hur går det med maskinerna? Bilder?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79875 GJ maskin har demonstration av Vimekmaskinerna, bland annat, i skogarna mellan Ulricehamn och Falköping fredag-lördag 29 och 30 januari.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Bergstrand  
#79889 Medelstammen låg på 0,071 och inget annat :)

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#80332 Bergstrand vad kommer gallringen att kosta i fub till bilväg

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82006 Kan vi få en updatering hur det går med maskinerna?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

svanabyn  
#83360 Hej på er!

Jag har skruvat en hel del i Vimek 606 Biocombi -09 och är inte ett dugg imponerad av kvalitet och deras lösningar. Allt verkar vara gjort så billigt som möjligt!

# Slangarna blir det bara konstiga hål i, inga nötningsskador utan bara små hål, har nog bytt dom flesta slangarna efter dryga 800 timmar.

# Boggiebussningarna dåliga vid 650 timmar.

# Strul med värme i hytten, blev bra efter installation av expansionskärl

# Bussningar i fälldonet bytt två gånger, alldeles för dålig kvalitet på flertalet bussningar.

# Problem med hjälpdrift på boggien, idiotisk konstruktion, mycket bättre gjort på en ATV-vagn.

# Kranen har renoverats och förstärkts. Dessutom är det slangar efter hela kranen som är dryga att byta. Varför inte rör, efter bom och sticka. Det blir ju dyrt och krångligt att byta!?

# Motorn är ju på tok för liten, 24,5 hk. Maskinen väger tom 3280kg , plus en maxlast på 3000kg. Totalt skall en motor på 24,5 hk förflytta 6280kg med ett variatorsystem dimensionerat för en snöskoter i oländig terräng. Den får ju slita hund, det går inte fort!!!!!!!! Våran motor har börjat dra ordentligt med olja, innan 1000 timmar blir det nog motorbyte.


# Förarkomforten är ju inte bra, känns ju som att sätta sig i en 20-30 år gammal traktor. Dessutom sitter servoslangarna till spakarna helt öppna. Så fort det blir lite läckage får du olja på golvet, vilket har hänt i våran maskin.

Skulle kunna nämna ännu mer som inte är bra! Men nu får det räcka!!!


Nä ta och sätt en klipp på en liten skördare, och skota med en mindre skotare






Tack för mej!

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#83576 Jag kan hålla med svanabyn ,var och gallrade med rottnen där hadde markägaren köpt en ny 608 -10 och den läckte hydralolja överallt det var gult i hela skogen efter maskinen.Slang och kopplingarna verkar vara biltema tror att vimek har köpt skiten billigt från öststaterna ,jag har alldrig sett några så klena kopplingar.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

valtra a 72  
#83636 Hur är framkomligheten med vimekmaskinerna en snövinter som denna?Har en bekant som funderar på att köpa en 608 med klippaggregat.Någon på forumet har säkert erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#83779 Vi har en 606tt och den drar bra på skogsbilsvägen som är plogad men i skogen drar den inte bra .

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

valtra a 72  
#83783
Rotröta skrev:Vi har en 606tt och den drar bra på skogsbilsvägen som är plogad men i skogen drar den inte bra .

Vad har ni för snödjup?

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Rotröta  
#83784 ca40 cm

Avatar Fallback

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

axwell  
#83789 Det överraskar mig, vid 40 cm går ju en jordbrukstraktor ganska säkert, tom min lilla Yanmar klarar det djupet med lite planering.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

stegmaster  
#83806 Inget problem för en lantbrukare med full lass i 55cm snö.
Kjörde hela lördagen i bestand och gick hur bra som helst.
[img]DSC00601%20(704%20x%20528).jpg[/img]
[img]20100228121600(1)%20(760%20x%20427).jpg[/img]
Senast redigerad av stegmaster ons 07 jul 2010, 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamheten med vimek maskinerna

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88920 Bergstrand går det bra med maskinerna? Har du mycket jobb kanske är därför man inte har hört av dig här på länge nu.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).