Virkesmätning och Matrisfub

Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

70 inlägg 38303 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82904 Egentligen vore det nog bäst(för mig) om de flesta fortsatte göra affärer med den köpare ni litar på.Ni vet,han som alltid ger just dig toppriser på virket,finfina gratiskepsar o 5 öre i rabatt på plantor.

Själv tar jag hellre 100:- extra/fub, men det kan ju bli slut med det om alla skulle börja tjafsa med anbud o dyl.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82907 :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

charger  
#82939 tjaha,ja för de allra gotrognaste börjar nu den fina slutavverkningsskogen nu ta slut,efter att det hjälpsamma
skogsbolaget eller skogsägarföreningen förvaltat skogen.och dom fastigheterna blir förr eller senare till salu.
De nya köparna som träder till får inte skogen gratis precis,de vill såklart ha marknadsmässigt betalt för de pinnar
de avverkar.De nya skogägarna är ofta pålästa och tuffa förhandlare många med erfarenhet från näringslivet.
För virkesköparna e de nog bara att gilla läget ifall de ska få köpa nåt virke.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

vadim  
#83115 Varning för leveransrotköp (LRK) med nettovolym som betalningsgrund! Alltid bruttovolym (inklusive vrak). Men det klarar inte de stora drakarna som ex.vis SCA av idag. Deras kontrakt är på nettovolym. Ryktet säger att man har en del problem med detta men ännu lär det dröja innan en förändring sker. 8% vrak i timmer förändrar priset från ex.vis 700kr/m3fub till 644kr/m3fub (jämför med stämplingskostnaden). Deras avverkare får betalt för bruttovolymen så han skiter i dig. Du står för riskerna! Det är bara de s.k. modultäffarna som fokuseras av bolagen, i övrigt ett lågt intresse för problemet med höga vrakandelar i timmer.
Jag förordar stämplade rotposter men här måste man jämföra så att man åtminstone hamnar på samma prisnivå som LRK. Det är dock vanligast att stämplade rotposter ger ett högre pris per m3fub. Dessutom så har du fått betalt för och får dessutom behålla det stämplade virke som köparen/avverkaren lämnar på rot eller lämnar avverkat i skogen (om nu det är någon fördel för dig).
Men det är inte säkert att alla köpare bjuder på ditt virke, en del köpare lämnar inte pris på stämplingar.
Alternativet är LRK med ett genomsnittspris för alla sortiment (ursprung 6) men se till att du får pris inklusive vrak.
Aldrig ett AU till verklig kostnad, det är lösa boliner! Förlust om 50-100kr / m3fub är inte ovanligt.
Föreningarna köper bara AU, som under parollen "vi får se vad det blir" frälser dig. Det krävs inget av en sån skogsman men du får ändå vara med och betala hans lön samt att du får förmånen att stå alla riskerna.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

charger  
#83128 Hej alla på skogsforumet,har hört att virkresköparna ej bjuder på rotposter från dalarna och norrut,den bästa säljformen
för skogsägarna, och de klart att utbudet av virke minskar,med stigande priser som följd,vi ser hösten an med tillförsikt.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83139 Här är nämnt olika slutsatser om vilka försäljningsformer som skall användas vilket kan vara strategiskt riktigt om man vill surfa på vågen när möjlighet finns att tjäna extra pengar.
- Just nu är det läge att driva utveckling som ni får/kan leva med.
- Betänk dock att alla lär inte kunna göra den bästa försäljningen som ni tänker på. Ja kanske inte ens de som nu är tämligen tvärsäkra.
- Notera att det finns stora mängder avverkningar som saknar attraktivitet för ”dessa bästa försäljningsformer”.
- Hur kan dessa få skäliga förhållanden om inte objektiva prissättningar finns?

* Det nämns om 8% vrak på leveransrotposter. Jag vet också om detta och ser det som att man tappat greppet om avverkningen eller med brottslig inriktning utfört jobbet.
* Som motvikt till detta vet jag entreprenörer som kan prestera mycket hedervärda jobb med osedvanlig inlevelse och framförhållning. Sätt värde på dessa om ni inte snart vill ha en situation där slarvjobb måste betraktas som normalt. Då är det omöjligt att få ett bra jobb utfört. Vem blir då förloraren?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

charger  
#83152 Tjena bertilsson, du har rätt att dålig skog ochså måste prissättas,men det är ju skillnad på skog och skog.
det är samma sak som att en risig volvo inte är lika mycket värd som en fin audi tex,
mycket tjafs om försvunnet virke och dålig mätning ,kan vi nog slippa om skördarmätning infördes,med noggrann
kalibrering varje dag, vinsten borde ju bli ett mycket ärligare affärsklimat,mellan säljare och köpare,
och förmodligen ett bättre utbud av virke, som skogägare är man företagare,och själv ansvarig för sin ekonomi
och vill självklart ha ett marknadsmässigt pris för virket man säljer, jag tror tex inte att stora enso säljer sin bränslepellets
till den som betalar sämst,

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83163
charger skrev:
Tjena bertilsson, du har rätt att dålig skog ochså måste prissättas,men det är ju skillnad på skog och skog.
det är samma sak som att en risig volvo inte är lika mycket värd som en fin audi tex,

Det bör dock vara skäligt pris även vid inbyte av den gamla Volvon. Det skall inte vara underpris mot en viss kund för att kompensera överpris till en annan.
mycket tjafs om försvunnet virke och dålig mätning ,kan vi nog slippa om skördarmätning infördes,med noggrann
kalibrering varje dag,

Gärna mer skördaremätning när den fungerar. Det går att få rätt volym via kalibrering men det går inta att få bort dålig diameterintagning som ger mängder av felaktiga stockar. Detta är tydligen helt okänt för många idag. 65% av skördarna är riktigt dåliga. Se en bilaga i "8mm fub(fuskfub/matrisfub) 28 febr 2008 18.57
viewtopic.php?f=37&t=2030&start=0
De två sämre skördarna är inte unika idag heller.
Det är ett orimligt önskemål i närtid att tro att skördaremätning är lösning till hösten när det enligt Skogsstyrelsen inte är mer än ca 5 maskiner i landet som mäter på detta sätt med "legitimation" förra året.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83176
vadim skrev:Varning för [...]


Välkommen, och gratis till ett första inlägg där du egentligen fick med allt om de olika leveransformerna. :shock:

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

charger  
#83186 Rättvisa jämlikhet frihet, tyvärr är inte världen rättvis idag .är de ett önsketänkande att virket mäts innan det lämnar
avlägget? hela virkespartiet ansvarar skogsägaren för fram till mätstationen.försvinner något på vägen dit, får. självklart
skogsägaren ta förlusten. Jag behöver knappast nämna att jag blivit blåst några gånger, av några stora aktörer.
En stämplingslängd är tydligen det enda som återstår,som virkesköpare betalar ni väl ändå inte mer än vad den är värd.
Nog om detta nu pojkar dax o ladda vedpannan -15gr och vi ser framåt mot ett justare affärsklimat. framöver.
ha de alla skogsmän från norr till söder.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83190 Jag var på ett möte bland skogsmänniskor härförleden, och diskussionen om maskinmätning kom upp. Många tyckte att det var osäkert, men ingen tyckte att det var osäkert att lägga upp virket vid en väg, vänta några månader tills allt har försvunnit och se vad det blev inmätt. Man litar tydligen på att rätt virket mäts och rapporteras utanför fastigheten, men inte när mätningen sker på den.

Märkligt.
Senast redigerad av Mangan tor 25 feb 2010, 21:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

charger  
#83224 Att många skogsägare tappat förtroendet för den virkesköpande industrin ,påminner om när sossarna förlorade valet sist
Röstboskapen röstade helt plötsligt efter eget huvud.Och dom förlorade helt plötsligt makten.
Boskapen i de här fallet skogsägarna börjar nu agera efter eget huvud ,och för köparna är nu nya tider som gäller.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

mrlynx  
#83488 Jag funderar på att nästa gång jag ska slutavverka något själv upphandla en entrepenör som utför avverkningen och skotningen.
När det är klart och virket ligger vid vägen bjuda ut det till högstbjudande fritt avlägget utifrån skördarnotan.
Finns det något bolag som skulle kunna tänka sig att köpa avverkat virke på anbud utifrån skördarnotan?
Nackdelen är väl att det kan bli svårt att få optimerad aptering om man inte vet vem ska köpa virket i slutändan.
Men på en optimal marknad skulle den som kan utnyttja det apterade virket bäst betala mest.

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83498 mrlynx, intressant idé. Dock så är apteringen redan gjord, så där förlorar du lite. Dock så är det ju WYSIWIG på hela lasset, så det lär inte bli några bekymmer med att jämför anbud.

Problemet är väl tiden, vad gör du om ingen köper på 3-4 månader?

Avatar Fallback

Re: Hur ska man sälja skogen vid slutavverkning?

alias  
#83499 Mrlynx

Ska jag vara ärlig så tror jag att du gör en bättre affär om du stämplar ut en rotpost istället och tar in anbud.
Då vet du att du har en köpare och denne kan bestämma vilka längder han vill ha på timret.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).