Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa stubbfräs

8 inlägg 25006 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa stubbfräs

Xon  
#82916 Som topic lyder..

Är på jakt efter en stubbfräs. Har fått ett bra pris på en Husqvarna SG 13. Nån som har någon erfarenhet av en sån? Har sett några korta film klipp som inte säger så mycket om maskinen.

Tacksam för svar.



   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa stubbfräs

Robertberg  
#82927 Har ingen kunskap om stubbfräsar, men det finns nog en hel del möjligheter till kvällsjobb med en sådan $-)

Avatar Fallback

Re: Köpa stubbfräs

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82973 Vad har du tänkt dig för arbete med en sån? För hobby eller tjäna pengar på den? Riktpris ligger väl runt 100:- decimeter på stubbar men det var något år sen jag hörde det priset. Med en liten maskin kan det ta upp till 60 min eller mer att fräsa ned en stubbe beroende på storlek. Köp rejäla prylar om det ska var lönt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa stubbfräs

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83015 en sån lite funkar nästan inte alls enligt mig. Vi hyrde en sådan en gång och det tog dagar att fila ner en stubbe. Köp en stor rackare som man drar efter bilen är mitt råd. Var och kollade på en som var till salu en gång i tiden och den var så otroligt effektiv. Man jag tror grejerna måste vara tunga mycket att köra med och ha mycket svängmassa för att funka.

Avatar Fallback

Re: Köpa stubbfräs

Xon  
#83041 Tack för era svar!

Problemet med en större modell är att dom blir så fruktansvärt dyra och när man bara ska
använda den lite till och från som vi kommer göra så ligger Husqvarnas modell i rätt prisklass.

<-- Där är en film när den är i drift. Dock "fuskar" han med
motorsågen innan så man ser inte riktigt hur lätt och snabbt det går med själva maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa stubbfräs

Yanmar 1502d  
#83054 Hej!

Blir inte så imponerad över inslaget på youtube att det skulle få mig att lägga pengar på en.
Borde gå att hyra och sedan lägga pengarna på något som man har regelbunden användning av.

Avatar Fallback

Re: Köpa stubbfräs

Xon  
#83064 Har tittat runt lite och har mailat en ÅF för Vermeer i Sverige om pris på en sån här istället:



Ser ut som en maskin som kommer från framtiden om man jämför den med Husqvarnas modell.
Får se om prislappen är lika mycket från framtiden. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa stubbfräs

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83090
Xon skrev:Har tittat runt lite och har mailat en ÅF för Vermeer i Sverige om pris på en sån här istället:



Ser ut som en maskin som kommer från framtiden om man jämför den med Husqvarnas modell.
Får se om prislappen är lika mycket från framtiden. :)



Ser ut och hörs som om stubben är "rutten"

Titta på den här videon

"Färsk" stubbe och det betydligt tyngre för maskinen fast den är större.
Åk och titta på någon som har en maskin så att du kan bilda dig en uppfattning om vad du behöver.
Det här är det minsta du ska ha enligt min mening men det är efterfrågan som bestämmer om det är lönsamt att köpa en sån här.
Min enda erfarenhet är en polare som hyrde in ett företag att ta bort några stubba på sin tomt. Döm om min förvåning om det inte var en gammal jobbarpolare som höll på med stubbfräsning! Han provade först en mindre men det tog för lång tid och den stod mest och studsade då köpte han en motsvarande version som den i videon eller så var den något större.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).