Avverkning (slutavverkning)

Avverka impediment

9 inlägg 7563 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Avverka impediment

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82786 Ett företag har avverkat på min mark. Dock så tycker jag att det blev dåligt avverkat runt ett berg.
Om jag själv far och tar ner lite mer träd runt(på) berget, kan jag få bekymmer då eftersom det kan delvis räknas som avverkning av impediment?
Vad är påföljden om man avverkar impediment?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverka impediment

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82787 Så här står det i föreskrifterna:

"Föreskrifter

På skogliga impediment som är större än 0,1 hektar gäller förbud mot avverkning, skogsvårdsåtgärder och gödsling. Enstaka träd får dock avverkas om naturmiljöns karaktär inte förändras därav."


Från SVL:

"38 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet

[...]
* 6. inte rättar sig efter ett föreläggande eller bryter mot ett förbud som har meddelats för att 31 § eller en föreskrift enligt 30 § skall följas,
"

Så du kan teoretiskt sitta i fängelse högst sex månader.

Avatar Fallback

Re: Avverka impediment

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82789 Men om det finns 25m höga träd i kanten av berget kan väl inte räknas som impediment?

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka impediment

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82798 Knappast. Räkna årsringar, trädlängd och gå in i tabell så får du se. Det ska vara riktigt magert om du inte ska komma till åtminstone T12 och då är det inte impediment. Därmed inte sagt att det ska huggas.

Avatar Fallback

Re: Avverka impediment

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82801
Skogsola skrev:Knappast. Räkna årsringar, trädlängd och gå in i tabell så får du se. Det ska vara riktigt magert om du inte ska komma till åtminstone T12 och då är det inte impediment. Därmed inte sagt att det ska huggas.


Men om det är bättre än T12 men så oländigt att en vanlig skördare ogärna avverkar, då kan man fortfarande hugga själv?

Det kan ju vara stenigt, brant, dålig bärighet mm så att skördaren får problem med ändå bättre tillväxt än 1m3/år
då är det väl ändå fritt fram att manuellt avverka?

En annan fråga är, jag har en gammal fårhage som till 95% är sten, men där det finns
slutavverkningsmogen skog. Den är kanske på 0,5ha, måste jag återplantera den efter avverkning?
Det är ju i praktiken ett stenröse.

   TS
Avatar Fallback

Re: Avverka impediment

Fredde73  
#82813 Troligen är väl det här ett "tekniskt impediment" där dom inte ville / kunde avverka pga terängen ?

För om det finns rejäla timmerträd på 25 meter måste väl tillväxten nästan ligga över impediment-gräns ?

Handlar det om måttliga arealer skulle jag i alla fall inte tveka att gå in och plocka ut dom mer värdefulla träden. Kanske inte uppe på ett kalt berg för att visa lite vilja till hänsyn men i alla fall plocka ut från kanterna...

Så små ytor som 0,5 hektar i fårhagen tvivlar jag på att Skogsstyrelsen lägger sej i vad du gör med. Speciellt om det ligger nära hus och gård. Men om det är väldigt stenigt och kanske nyligen betat så lämna 10 frötallar och hoppas att dom ger nya plantor...

Användarvisningsbild

Re: Avverka impediment

skogsjan695xl  
#82817 Vilka har gjort avverkningen??
Vi som kör på Stora har ju egna direktiv vi ska hålla oss till, och står det träd oavsett ålder och storlek intill en klippvägg så klassas det som naturvård. Då ska det lämnas en bred kant med skog, ska kolla upp i de senaste direktiven vi fick om vad som står ordagrant.

Användarvisningsbild

Re: Avverka impediment

Golddigger  
#82829 Man lämnar en skuggskärm mot häll impedement så att impedementet får skugga och inte torkar ut helt.Troligen är det därför som det ser ut att vara lämnat mycke samt förmodligen så är entreprenören som huggit miljöcertifierad och då måste man följa vissa regler.

Avatar Fallback

Re: Avverka impediment

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82971 Givetvis så är det markens produktionsförmåga som avgör vad som är impediment och inte maskinernas framkomlighet.
Vad gäller fårhagen så kan du göra vad du vill i den så länge där går får för då är det inte skogsmark. Går där inte får däremot så skulle jag tveka att avverka om jag inte är säker på att få upp ny skog.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).